پریشتینا ، سوخومی* نیست

مناطق مختلف شوروی سابق که گرفتار درگیریهای لاینحل هستند (جمهوری چچن، آبخازیا، اوستیای جنوبی، ناگورنو - قره باغ...) در مورد اظهارات جرج دبلیو بوش که قول استقلال کوزوو را داد، واکنش نشان دادهاند.
کد خبر: ۱۳۷۰۴۷

جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور امریکا هنگام سفرش به صوفیه، پایتخت بلغارستان تاکید کرد، «امریکا عقیده دارد که کوزوو باید مستقل شود.»
در تیرانا، پایتخت آلبانی، بوش اعلام کرد با یک «گفتگوی بی پایان» در مورد آینده سرزمین کوزوو موافق نیست.
اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده دوپهلو و مبهم نیستند و بازتاب آن نه تنها در بلگراد و پریشتینا پیچید، بلکه در سایر سرزمینهای جدایی طلب و سایر مناطق موسوم به «مناطق درگیریهای لاینحل»، جمهوری چچن، آبخازیا، اوستیای جنوبی، ناگورنو - قره باغ و ترانسدنیئستری (منطقهای جدایی طلب در جمهوری مولداوی در مجاورت با مرز اوکراین) انعکاس یافت.
به گفته زوراب نوگایدلی، نخست وزیر گرجستان، وضعیت کوزوو قابل تشبیه با اوضاع جمهوریهای جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی نخواهد بود. من کاملا متقاعد شدهام، برقراری چنین تشابهات موازی و تکرار چنین بدعتی نه امکان دارد و نه قابل تصور است.
به عقیده نوگایدلی، او تردید ندارد در مورد درگیریها در آبخازیا و اوستیای جنوبی در چارچوب تمامیت ارضی گرجستان بتوان به یک راه حل مسالمت آمیز دست یافت. تصمیم در مورد آینده آبخازیا فقط میتواند توسط کلیه ساکنانی که قبل از جنگ در این منطقه زندگی می کردند گرفته شود و نه فقط توسط افرادی که موفق به پاکسازی قومی این منطقه شدند و حتی امروز ادعای استقلال می کنند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بارها مساله کوزوو را با سایر «مناطق درگیریهای لاینحل» که مسکو در آنها نفوذ دارد، مرتبط دانسته است.
به گفته احمد زاخایف، فرستاده جدایی طلبان چچن، پوتین نمی خواهد به عنوان مسوول یک تصمیم گیری سازمان ملل متحد در مورد آینده کوزوو شناخته شود، اما پس از مشخص شدن وضعیت این سرزمین، او از این مساله در جهت اهداف خود استفاده خواهد کرد. پوتین به خوبی میداند برای اینکه بتواند به طور کاملا قانونی انضمام دو فاکتو این جمهوریها از مولداوی گرفته تا گرجستان را رسمیت ببخشد، فقط نیاز به بدعت کوزوو دارد و او به این هدف دست خواهد یافت.
آرتم اولونیان، استاد انستیتوی تاریخ جهان آکادمی علوم روسیه و کارشناس مسایل آسیای مرکزی و سرزمین های بالکان، عقیده دارد، سال 2007 سال کوزوو است. او می گوید، هر چه زودتر در مورد وضعیت نهایی کوزوو تصمیم گرفته شود، بهتر خواهد بود.
به گفته اولونیان، این یک مساله بسیار حساس است که احساسات قومی اقوام بسیاری که به نوعی یا نوع دیگر با کوزوو مرتبط می شوند را برمی انگیزد. اما از نظر واقعیت های سیاسی، ضرورت دارد که هر چه زودتر مساله استقلال کوزوو حل شود. هرگونه تاخیر در این مساله روی روابط در منطقه بالکان، روابط میان اروپایی ها، روابط اروپاییها با روسیه و روابط ایالات متحده با سرزمینهای بالکان تاثیر خواهد داشت.
وفا قلی زاده، کارشناس علوم سیاسی که در زمان ریاست جمهوری حیدرعلی اف، رئیس جمهور فقید جمهوری آذربایجان مشاور او بوده است، تاکید دارد، هیچ ارتباطی را نمیتوان میان استقلال کوزوو و اوضاع در ناگورنو  قره باغ برقرار کرد. ناگورنو  قرهباغ توسط ارمنیها و روسها اشغال شده است.
این حمله ای است که باید به آن خاتمه داد. به همین دلیل هیچ تشابهی میان کوزوو و ناگورنو  قرهباغ وجود ندارد. ولادیمیر پوتین می خواهد از اقدامات امریکاییها در کوزوو استفاده کند، اما او در اشتباه است.

* سوخومی مرکز منطقه جداییطلب آبخازیا واقع در جمهوری گرجستان است.

نوشته: گرانت پودلکو
منبع: کوریه انترناسیونال
مترجم: بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها