فتح الاسلام از نگاه آسوشیتدپرس

هنگامی که شاکر یوسف العبسی سال گذشته به یک اردوگاه آوارگان فلسطینی رفت و گفت آماده است با چریکهای خود با اسرائیل بجنگد، مبارزان فلسطینی او را با اشتیاق پذیرفتند و به حدود 60 همراه او اسلحه و آموزش نظامی دادند.
کد خبر: ۱۳۶۸۹۹

امروز العبسی و مردانش  که تعدادشان به چند صد نفر رسیده و بسیاری از آنان از کشورهای عربی دیگر هستند  در اردوگاههای فلسطینی مطرود بوده و در جایی خیلی دورتر از مرز اسرائیل در جنگی متفاوت علیه دشمنی متفاوت درگیر هستند: با ارتش لبنان.
مردان عمیقا متعصب و منزوی العبسی از فتحالاسلام حالا هسته اصلی نبردی سه هفتهای علیه ارتش لبنان در اردوگاه نهرالبارد در شمال لبنان هستند.
ابراهیم ابومحمد، از مقامات جنبش «فتح انتفاضه» طرفدار سوریه که مردان العبسی را در شرق لبنان نزدیک مرز سوریه مسلح کرد و آموزش داد، گفت: جنبش ما به دلیل تمایل آنان به حمله به صهیونیستها از آنان استقبال کرد.
اما به نظر میرسد آنان حتی پیش از پیوستن به ما تمایلات دیگری داشتند. تمایلاتی که سعی در پنهان کردن آنها را دارند.
مصاحبههای اخیر با اعضای جنبش «فتح انتفاضه» و مسوولان دیگر مسائل تازهای را درباره ظهور سریع یک نیروی تندروی اسلامی آشکار کرد که اینک در جنگی خونین با ارتش لبنان درگیر است. این مصاحبهها همچنین تعامل پیچیده گروههای فلسطینی و گروههای دیگر را در لبنان  که همگی مخالف اسرائیل اما دارای ایدئولوژیهای متفاوت هستند  آشکار میسازند، گروههایی که دشواریهای عظیمی برای دولت لبنان به وجود میآورند.
پیش از 120 نفر در جریان حمله ارتش لبنان برای بیرون راندن چریکهای فتحالاسلام از شهرک نهرالبارد کشته شدهاند که این شدیدترین خشونت داخلی در لبنان پس از جنگ داخلی 90-1975 این کشور است.
روز شنبه همین هفته توپخانه و تانکها مواضع چریکها را در جریان دور جدید و شدید درگیریها هدف قرار دادند.
دولت لبنان، سوریه را به حمایت از این گروه چریکی در نهرالبارد متهم میکند که هدف از آن آشفته کردن اوضاع لبنان است سوریه این ادعا را رد میکند و میگوید از نظر آن، این گروه یک سازمان تروریستی خطرناک است.
ابومحمد و سایر فلسطینیان گفتند هنگامی که العبسی برای نخستین بار در لبنان پدیدار شد، فلسطینیان لبنان منتظر حمله اسرائیل به اردوگاههای خود بودند زیرا مبارزان فلسطینی یک نظامی اسرائیلی را در غزه به اسارت گرفته بودند.
به این دلیل پیشنهاد العبسی برای جنگیدن با اسرائیل در صورت حمله اسرائیل به اردوگاهها، با آغوش باز «فتح انتفاضه» و معاون آن ابوخالد العمله، که در دمشق مستقر بود، مواجه شد. خود فتح انتفاضه اوایل دهه 1980 از جریان اصلی جنبش فتح فلسطین جدا شده بود.
العبسی، که برای مشارکت در سوءقصد به یک دیپلمات امریکایی در سال 2004 در اردن در این کشور تحت تعقیب است، بسیاری از چریکهای خود را به چند اردوگاه دیگر آوارگان فلسطینی فرستاد: حدود 120 نفر به اردوگاه برجالبراجنه در بیروت، 60 نفر به اردوگاه بداوی در شمال و 150 نفر به نهرالبارد.
ابومحمد و محمود دولا، مقام دیگر فتح انتفاضه به آسوشیتدپرس گفتند رهبران آنان به قدری تحت تاثیر تعهد فروتنانه العبسی به آرمان فلسطین قرار گرفتند که در ابتدا نشانههای هشداردهنده مربوط به مشکلات دیگر ناشی از همکاری با وی را نادیده گرفتند.
ابومحمد گفت: «ما دارای ایدئولوژی واحدی نبودیم. آنان از نوع دیگری اسلام، اسلام افراطی پیروی میکردند... و حاضر بودند حتی مسلمانان دیگر را بکشند.»
ابومحمد و دولا گفتند وقتی متوجه خصومت العبسی و افرادش نسبت به متحدان فتح انتفاضه، مانند دولت سوریه، شیعیان لبنان و بویژه حزبالله شدند، نگران شدند.
ابومحمد گفت: هنگامی گه مسوولان فتح انتفاضه در لبنان به بالا دستهای خود در دمشق خبر دادند که افراد العبسی «رفتاری عجیب دارند»، نظرشان به سرعت رد و به آنان گفته شد که این گروه برای مبارزه و جنگ با دشمن صهیونیست در لبنان حضور دارد.
ابومحمد گفت: نیروهای العبسی به دلایلی که تاکنون نامعلوم مانده به سرعت رشد کردند و مثلا تعداد آنان در اردوگاه شتیلا در جریان جنگ حزبالله با اسرائیل در تابستان گذشته از 20 نفر اولیه به 100 نفر رسید. گفته میشود جریان «آینده» به رهبری حریری کوشید با مسلح کردن این گروه، یک پشتوانه نظامی برای گروه خود ایجاد کند.
وی گفت: حزبالله بهدلیل پیوندهای فتحالاسلام با القاعده و پیدایش اسرارآمیز آن در لبنان پیشنهاد العبسی را برای جنگ در کنار این گروه شیعه در جریان جنگ تابستان گذشته رد کرد.
العبسی پیرو این ایدئولوژی متعصبانه و افراطی است که مسلمانان سنی باید هر کس را که مشرک میدانند، حتی شیعیان را بکشند. اما ماجد عظام که یک کارشناس مسائل فلسطین است گفت: العبسی هرگز سخنی علیه حزبالله بر زبان نیاورده چون حزبالله مشغول جنگ با اسرائیل است.
نخستین نشانه شکاف در رابطه العبسی با فتح انتفاضه در 23 نوامبر گذشته هنگامی آشکار شد که نیروهای امنیتی فلسطینی و لبنانی به یک آپارتمان افراد العبسی در اردوگا بداوی در شمال لبنان حمله کردند.
در درگیریهای بعد یک نیروی امنیتی فلسطینی کشته و دو نفر از چریکهای العبسی مجروح و به وسیله نیروهای امنیتی فلسطینی اردوگاه به نیروهای امنیتی لبنان تحویل داده شدند.
العبسی از این که فتح انتفاضه از اعضای آن محافظت نکرد یا به تسلیم آنان به مقامات لبنانی اعتراض نکرد، به خشم آمد.
سعید موسی رهبر فتح انتفاضه روز 5 دسامبر به العبسی و چریکهایش دستور دارد از پایگاههای گروه او در اردوگاههای برج البراجنه و شتیلا خارج شوند. العبسی به اردوگاه بداوی عقبنشینی کرد.
ابوموسی سه روز بعد، در ضربالاجلی جدید، به العبسی 24 ساعت فرصت داد از بداوی خارج شود.
ابومحمد گفت العبسی به فرستاده فتح انتفاضه گفت: 400 نفر را در 24 ساعت به کجا ببریم؛ آنان را به دریا بریزیم؛ فلسطینیان دیگر هم این پاسخ را تایید کردهاند.
العبسی روز بعد مواضع و سلاحهای فتح انتفاضه را در نهرالبارد  که در آنجا افراد خود را تجدید سازمان داده بود  تصرف و شکلگیری فتحالاسلام را اعلام کرد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس
ترجمه: علی ایثاری کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها