نکاتی درخصوص بحران لبنان

1- سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد: امریکا برای حفظ دولت کنونی لبنان به هر اقدامی که نیاز باشد دست می زند، خانم رایس نیز گفت:
کد خبر: ۱۲۲۰۶۶
مخالفان دولت فواد سنیوره دشمنان لبنان هستند!
جفری ویلتمن سفیر امریکا در بیروت نیز از سنیوره خواست تا تحت هیچ شرایطی به صورت مسالمت آمیز از نخست وزیری کناره گیری نکند.
اینگونه اظهارات رسمی و مواضع مداخله جویانه باعث شده تا همگان دولت کنونی لبنان را رسما دولتی امریکایی بدانند.
2- به دو دلیل کاملا روشن براساس قانون اساسی کشور لبنان دولت کنونی غیرقانونی است اولا ریاست جمهور طبق قانون می تواند نخست وزیر را خلع کند و امیل لحود ریاست جمهور کنونی لبنان رسما فواد سنیوره را خلع کرده است ثانیا استعفای چند وزیر و عدم حضورشان در هیات دولت به خودی خود باعث قانونی نبودن دولت می شود. و این امر نیز در قانون اساسی ذکر شده است.
3- مرکز بیروت همچنان شاهد حضور اکثریت مردمی است که خواستار استعفای سنیوره هستند، همین مساله مبین حمایت های مردمی در شرایط مختلف از حزب الله است ، موج سرمای زمستانی در مرکز بیروت و در نزدیکی مقر هیات دولت نه تنها باعث اختلال در تحصن نگردیده حتی به دلیلی آشکار به گسترده تر شدن اعتراضات تبدیل شده است.
4- سفر نمایندگان کشورهای مختلف و دیدار آنها با مقامات دو طرف برای حل بحران لبنان همچنان ناکام مانده است چرا که تمامی پیشنهادات با لجاجت دولت غیرقانونی سنیوره و دخالت های مستقیم امریکا به مرحله اجرا نمی رسد.
5- اظهارات جدید مسوولان حزب الله فرضیه غیرمنتظره بودن اقدامات این حزب را قوت می بخشد چرا که اکثر تحلیلگران براین باورند حزب الله همواره برگهای برنده در اختیار داشته و هنگام نیاز به بهترین شکل از آن استفاده می کند.
6- ایجاد جنگ روانی توسط غرب به سرکردگی امریکا برعلیه حزب الله با این اتهام که این حزب کل حکومت لبنان را برای خود می خواهد. حال آن که با وجود هجده طایفه رسمی و همچنین احزاب بسیار زیاد در بافت کشور لبنان و براساس منطق و استدلال سیاسی هرگز نمی توان تصور داشت که روزی یک حزب از یک طایفه در لبنان حکومت کند از طرف دیگر اگر حزب الله می خواست حکومت را در دست بگیرد خیلی پیشتر با در دست داشتن قدرت بالای نظامی که حتی رژیم صهیونیستی نتوانست آن را از پا در آورد به این اقدام دست می زد این در حالی است که حزب الله همواره به تعهدات خود عمل کرده و در این مرحله نیز بر مسالمت آمیز بودن اقدامات خود اصرار فراوان دارد.


سید نعمت الله اسماعیلی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها