سازمانی برای 5 کشور

چند روزی است که بان کی مون از کره جنوبی به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل جانشین کوفی عنان دبیر کل قبلی این سازمان شده است ، بنده یک هفته قبل از استقرار وی درخواست مصاحبه خود را با دفتر ایشان ارائه کردم تا آقای بان کی مون همچون سلف خود ما را به فراموشی نسپرد.
کد خبر: ۱۲۱۹۵۶

ماجرای درخواست مصاحبه با دبیرکل جدید سازمان ملل از آنجا آغاز شد که بنده پس از یک سال و نیم انتظار هیجدهم اکتبر سال گذشته میلادی نامه ای را از دفتر سخنگوی مطبوعاتی دفتر دبیر کل دریافت کردم که در آن نوشته شده بود آقای غرقی به رغم چندین ماه انتظار و پیگیری شما دبیر کل سازمان ملل فرصت ندارد با شما مصاحبه کند. البته این اولین باری نبود که در امریکا با دربهای بسته مواجه می شدم.
در گذشته نیز چنین پاسخهایی را به وفور از جانب مقامات بلندپایه و دون پایه امریکایی دریافت کرده بودم ، اما چنین بی مهری و تبعیضی از جانب کوفی عنان برایم خوشایند نبود.بعد از دریافت نامه این مطلب به ذهنم خطور کرد که سازمانی که چنین حداقل هایی را در مورد کشورهایی همچون ایران دریغ کرده و تبعیضی آشکار قائل می شود، چگونه ممکن است که از حقوق بالاتر آنان دفاع کند، همین آقای کوفی عنان در مدت یک سال و نیمی که بنده در انتظار دیدارشان بودم بیش از یکصد مصاحبه و گفتگوی مکتوب با نشریات و رسانه های صوتی و تصویری غرب بویژه شبکه های خبری BBC و CNN داشته است ، حال با این چنین نمونه ای از عملکرد سازمان ملل در برخورد با کشورهای در حال توسعه می توان جهت کلی سازمان ملل را دریافت.
اصلا می دانید کسانی که در این سازمان صاحب حق وتو هستند نیز این سازمان را مرجعی مشروع برای احقاق حقوق ملتها نمی دانند.به طور کلی کسانی که از دور با سازمان ملل آشنایی دارند تصورشان متفاوت با کسانی است که اکنون از نزدیک شاهد فعالیت های این سازمان هستند.
البته این امری طبیعی است چرا که بنده نیز قبلا درباره مسوولیت های این سازمان بین المللی همانند شما فکر می کردم ، اما اکنون نظری متفاوت با شما دارم.
سازمان ملل در گذشته در ذهن من همانند یک دادگاه بی طرف بین المللی نقش بسته بود، تا این که از نزدیک در جریان برخی مباحثات آن قرار گرفتم و دیدم که چهره این سازمان از بیرون و درون کاملا متفاوت است.
اکنون 192 کشور در سازمان ملل عضویت دارند. اما ساختار آن به گونه ای طراحی شده که تنها 5کشور در تصمیمات آن سهیم و تاثیرگذار هستند و در حقیقت 187کشور دیگر سر کار هستند.
دبیر کل سازمان ملل که به ظاهر یکی از عناصر کلیدی این سازمان محسوب می شود نیز ابتدا از سوی 5عضو دائم شورای امنیت گزینش و پس از تایید به مجمع عمومی معرفی می شود. پس در حقیقت باید گفت سازمان 5کشور متحد، نه ملل متحد.


مرتضی غرقی - خبرنگار و احد مرکزی خبر - نیویورک
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها