بر اساس اعلام پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست سال جاری 215 هزار و 643 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعین نزاع 207 هزار و 427 نفر بود، 4 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۲۴۹۶۳
مراجعه بیش از 61 هزار نفر به پزشکی قانونی در تیرماه

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس اعلام پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست سال جاری، از کل مراجعین نزاع در کشور 145 هزار و 869 نفر مرد و 69 هزار و 774 نفر زن بودند.

در این مدت همچنین استان های تهران با 36 هزار و 182، خراسان رضوی با 18 هزار و 110 و اصفهان با 16 هزار و 65 نفر بیشترین و استان های ایلام با یکهزار و 88، خراسان جنوبی با یکهزار و 400 و بوشهر با یکهزار و 453 نفر کمترین مراجعین نزاع را داشتند.

مراجعه بیش از 61 هزار نفر در تیر ماه

در تیر ماه امسال نیز آمار مراجعین نزاع با رشد 3.3 درصدی مواجه بود، در این ماه 61 هزار و 742 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند در حالیکه تعداد آنان در تیر ماه سال قبل 59 هزار و 752 نفر بود.

همچنین در چهار ماهه امسال بیشترین آمار مراجعات نزاع با 61 هزار و 742 نفر در تیر ماه و کمترین آن با 44 هزار و 858 نفر در فروردین ماه ثبت شده است.

علاوه بر این نزاع بخش قابل توجهی از مراجعات سازمان را نیز به خود اختصاص می دهد. آمارهای سال گذشته نشان می دهد که بیش از یک سوم از کل معاینات بالینی سازمان مربوط به نزاع است این آمار در سال های دیگر نیز تکرار شده و نزاع همواره در رتبه اول آمار معاینات قرار داشته است.
حجم مراجعات نزاع در فصل تابستان افزایش می یابد

مطابق آمار های موجود به طور کلی تعداد مراجعین نزاع در فصل تابستان افزایش می یابد در سال گذشته 580 هزار و70 نفر برای معاینات نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 175 هزار و 359 نفر تنها مربوط به فصل تابستان است. این بدان معناست که 30.2 درصد از مراجعات نزاع در فصل تابستان به ثبت رسیده است.

مهدی صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی استان تهران در این خصوص گفت: عوامل متعددی موجب افزایش نزاع در فصل تابستان می شود که گرمای هوا، افزایش ترددهای خیابانی، تنش‌های اقتصادی و اجتماعی، استرس‌های ناشی از هوای گرم و ... از جمله این موارد هستند. گرما به عنوان نوعی استرس که از نظر مسایل زیست شناختی قابل بررسی است، مطرح می شود که با کاهش آب بدن، افزایش تنش و تحریک پذیری را به دنبال دارد. در این شرایط حالت تعادل زیست شناختی انسان به هم می خورد و سیستم بدنی آماده واکنش‌های شدیدتر از معمول است.

وی افزود: علاوه بر این در فصل گرما ترددهای خیابانی هم افزایش می یابد و بسیاری از خانواده ها و جوانان در ساعات مختلف روز و خصوصاً ساعات اولیه شب برای گذران وقت از خانه خارج می شوند. این موضوع افزایش ترافیک و شلوغی پارک‌ها و بوستان ها را به دنبال دارد و به همین دلیل برخوردهای اجتماعی نیز بیشتر می شود.

به گفته صابری، هر چند گرما تنها فاکتور تشدیدکننده نزاع نیست اما در کنار گرمای هوا، استرس‌های دیگری هم در بیشتر شدن برخوردهای خشن اجتماعی مؤثرند؛ از جمله این موارد می توان به مسایل ساده‌ای همچون ترافیک تا مشکلات بزرگ‌تر همچون مسایل اقتصادی، گرایش جوانان به مواد روانگردان، عدم برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت، الگوبرداری‌های نادرست از برخی شخصیت‌های خشن در برنامه های ماهواره ای و اینترنت و کمبود و گران بودن امکانات تفریحی سالم برای جوانان و ... اشاره کرد.

پسران جوان بیشترین مراجعین نزاع

رییس بخش روانپزشکی پزشکی قانونی استان تهران یادآور شد: بر اساس این گزارش و بنا به مشاهدات بخش معاینات، پسران جوان بیشترین گروه مراجعین نزاع هستند، جوانان عمدتاً تحریک پذیر و متوقع‌ترند و به دلیل احساس غرورشان با مواردی که تصور می کنند احترام به نفسشان را خدشه دار کرده برخورد می کنند، در حالی که در سنین سالمندی و میانسالی پرخاشگری کمتر دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام عوامل مؤثر در ایجاد پرخاشگری وجود داشته باشد اما فرد تا اندازه‌ای از خویشتن داری برای پرهیز از رفتار خشن برخوردار باشد و مهارت های لازم برای کنترل خشم را فرا گرفته باشد در آن صورت تا حد قابل توجهی میزان نزاع کاهش می یابد. این خویشتن‌داری تحت تاثیر مسایل مختلف سرشتی، تربیتی و فرهنگی، آموزش روش‌های مدارا با مشکلات و حمایت فرزندان از سوی والدینشان ایجاد می شود. طبیعی است که با کاهش زمینه های بروز خشم از یک سو و با افزایش دانش و مهارت های لازم و فرهنگ سازی مناسب در این بخش شاهد کاهش میزان وقوع نزاع و به تبع آن کاهش میزان مراجعات به سازمان پزشکی قانونی کشور خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها