نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی:

آمریکا طوری رفتار می‌کند که گویی حامی سرسخت برجام بوده است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از رفتارهای آمریکا در قبال «برجام» انتقاد کرد و از این کشور خواست با رفع تحریم‌ها زمینه اجرای کامل این توافق هسته‌ای با ایران را فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۱۶۰۸۵
آمریکا طوری رفتار می‌کند که گویی حامی سرسخت برجام بوده است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی یکشنبه از رفتارهای آمریکا در قبال «برجام» انتقاد کرد و از این کشور خواست با رفع تحریم‌ها زمینه اجرای کامل این توافق هسته‌ ای با ایران را فراهم کند.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از توصیف برجام با الفاظی نظیر «توافق وحشتناک»، «بدترین توافق تاریخ» و ... اردیبهشت‌ماه سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

مقام‌های دولت ترامپ علی‌رغم این، بعد از تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود در برجام در واکنش به بدعهدی‌های آمریکا و سایر طرف‌های غربی، رفتار متفاوتی در پیش گرفته‌اند و از ایران خواسته‌اند به تعهدات خود در توافق عمل کنند.

اولیانوف به این رفتار مقام‌های دولت آمریکا اشاره کرد و در توئیتر نوشت: «آمریکا در این یک سال بیشترین تلاش را برای تخریب توافق هسته‌ ای انجام داد. از هفته گذشته دولت آمریکا طوری رفتار می‌کند که گویی حامی سرسخت توافق بوده و از ایران مطالبه می‌کند که شدیداً به آن پایبند باشد.»

وی در ادامه نوشت: «خروج از این تناقض راه دارد: تخریب توافق از طریق تحریم‌ ها را متوقف کنید و این توافق به طور کامل اجرایی خواهد شد.»

تناقض‌گویی مقام‌های آمریکایی درباره لزوم پایبندی ایران به توافقی که خود نابودی آن را خواستار شده‌اند، تا کنون چندین بار خبرساز شده است.

«مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ماه پیش در یک کنفرانس خبری از پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا ارزشی برای توافق هسته‌ای قائل است که ایران را به ماندن در آن دعوت کند، طفره رفت.

اورتگاس، سرانجام در پاسخ به فشارهای خبرنگاران مبنی بر اینکه چه واکنشی به قصد ایران برای کاستن از تعهدات برجامی دارد؟ گفت: «ما کماکان از ایران می‌خواهیم سلاح هسته‌ای به دست نیاورد و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.»

«برایان هوک»، رئیس کارگروه «اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا هم چند هفته پیش گفته بود که تحریم‌های آمریکا به ایران مجوز نقض تعهدات هسته‌ای را نمی‌دهد.

ادعای او در حالی مطرح شده که بند ۳۷ توافق هسته‌ای به ایران حق می‌دهد در صورت اعمال تحریم‌ها اقدام به کاستن از تعهدات خود بکند. در این بند آمده است: «چنانچه تحریم‌ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»

علاوه بر این، طرف‌های برجام در بند ۲۶ این توافق متعهد شده‌اند «از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است» خودداری نمایند.

در این بند همچنین آمده است: «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق بهره‌مند شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها