رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با یک نشریه آمریکایی در خصوص ضمن تأکید بر اینکه دریای عمان در مقایسه با گذشته اهمیت راهبردی چندانی برای آمریکا ندارد، در خصوص جنگ با ایران بر سر حادثه اخیر، ابراز تردید کرد.
کد خبر: ۱۲۱۲۳۲۰
ترامپ حادثه دریای عمان را «بسیار جزئی» خواند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس،‌«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در گفت‌وگوی یکساعته با نشریه آمریکایی «تایم»، ضمن آنکه حادثه اخیر برای دو نفتکش در دریای «عمان» را «بسیار جزئی» خواند، گفت: دریای عمان از نظر راهبردی در مقایسه با گذشته، اهمیت کمتری برای آمریکا دارد.

ترامپ در این خصوص گفت: «مکان‌های دیگر، مقادیر زیادی از نفت را در این مکان به دست می‌آورند. ما بسیار اندک (نفت از این منطقه) به دست می‌آوریم. ما در دو سال و نیم گذشته در بخش انرژی پیشرفت‌ های چشمگیری داشتیم و وقتی خطوط لوله ساخته شود، ما یکی از صادرکنندگان انرژی تبدیل هستیم بنابراین دیگر در جایگاهی که قبلاً در خاورمیانه داشتیم و ... برخی می‌گفتند که ما برای نفت آنجا هستیم، قرار نداریم».

طبق گزارش تایم، ترامپ در مصاحبه خود گفته است که شاید برای جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌‌‌ای، به گزینه نظامی متوسل شود. او اما در پاسخ به سؤالی درباره احتمال راه‌اندازی جنگ برای محافظت از منابع نفتی بین‌الملی، پاسخی مبهم داده است.

علیرغم آنکه برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ممکن است آمریکا از این حادثه به عنوان بهانه‌ای برای جنگ با ایران سوء استفاده کند، ترامپ در مصاحبه با تایم گفت: «قطعاً برای مسئله تسلیحات هسته‌ای (گزینه جنگ) را بررسی می‌کنم اما برای دیگر مسائل یک علامت سؤال نگه می‌دارم».

ترامپ در خصوص ادعاهای مقامات آمریکایی درباره نقش ایران در حادثه دریای عمان و دیگر حملات اخیر در غرب آسیا گفت: «فکر نمی‌کنم خیلی‌ها چنین چیزی را باور نداشته باشند (که ایران در این حملات دست نداشته است)».

با این حال مدعی شد که از زمانیکه به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شده است، در مقایسه با قبل موضع ایران در مقابل آمریکا نرم‌تر شده است و گفت: «اگر هم‌اکنون در مقایسه با زمانی که آنها آن توافق (برجام) را به امضا درآورند به لفاظی‌ها (ایران) نگاه کنید، در آن زمان همیشه شعار «مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا، ما آمریکا را نابود می‌کنیم، ما آمریکا را از بین می‌بریم وجود داشت، (اما) هم‌اکنون چندان چنین چیزی را نمی‌شنوم و انتظار (شنیدن آن را نیز) ندارم».

ترامپ در پاسخ به سؤال «تایم» درباره گزینه نظامی علیه ایران، گفت: «من چنین چیزی را نمی‌گویم. من اصلاً نمی‌توانم چنین چیزی را بگویم».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها