فعال زن سعودی از شکنجه در بازداشتگاهی معروف به «کاخ وحشت» در حکومت ولیعهد عربستان، سخن گفت.
کد خبر: ۱۲۰۸۳۰۹
اظهارات زن عربستانی از شکنجه در «کاخ وحشت» بن‌ سلمان +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی درباره لجین الهذلول که مقامات ریاض او را بازداشت کرده‌ و مورد شکنجه قرار داده‌اند، نوشت، لجین در دنیای بیرون از عربستان در مقایسه با دیگر زنان فعال سعودی تاثیرگذارتر است، این در حالی است که در وطنش به او به دیده تهدید نگریسته می‌شود که باید با او برخورد شده و متوقفش کرد.

این روزنامه نوشت، لجین همیشه از اوضاع نادرست عربستان از جمله ممنوعیت رانندگی برای زنان انتقاد می‌کرد اما وقتی که به سن ۲۹ سالگی رسید مقامات امارات او را در حال رانندگی بازداشت کرده و به عربستان فرستادند و در این کشور تازه‌ترین اقدامات از سلسله سرکوب‌های وحشیانه علیه وی آغاز شد.

گاردین از زبان لجین نوشت، مقامات سه روز او را بازداشت و سپس آزاد کردند اما پلیس دوباره برای بازداشت او به منزل خانواده‌اش در ریاض بازگشت، چشمانش را بست و او را در صندوق عقب ماشین انداخته و به بازداشتگاه برد. بازداشتگاهی که لجین آن را کاخ وحشت توصیف کرد؛ جایی که مورد شکنجه قرار گرفته و به تجاوز و قتل تهدید شد. روزی که در بازداشت بود برایش بیشتر از یک سال گذشت.

این روزنامه به نقل از ولید الهذلول، برادر لجین نوشت، سعود القحطانی، مشاور سابق ولیعهد عربستان بارها از بازداشتگاه مذکور دیدن کرده بود تا خود بر شکنجه خواهرش نظارت داشته باشد.

القحطانی در یکی از این بازدیدها به لجین گفته بود: تو را می‌کشم، قطعه قطعه‌ات کرده و بعد در چاه مستراح خواهم انداخت. القحطانی گفته بود، قبل از کشتن لجین به او تجاوز خواهد کرد.

ولید توضیح داد که خواهرش شوکه شده و به درستی فکر نمی‌کند، زیرا لجین در یکی از مکالمات تلفنی خود با خانواده‌اش از داخل زندان گفت: آنها آبرو و حیثیت مرا بردند، در زندان ماندن برای من بهتر است. اقدامات آنها با من وحشتناک بود.

گاردین نتیجه گرفت، وجهه جهانی لجین، الهام‌بخش فعالان زن و مطالبه‌گران حقوق زن است، تا جایی که مجله آمریکایی «تایم» لجین را به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار در دنیا انتخاب کرده و در کنار ایمان النفجان و نوف عبدالعزیز برنده جایزه انجمن جهانی قلم «PEN» شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها