یک جامعه‎شناس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

آتش چهارشنبه سوری از خانواده‎ها بلند می‎شود

شب چهارشنبه سوری یکی از چالش برانگیزترین شب های ایرانی‌ها در طول یک سال است. در این شب که قرار است جشنی پیش از آغاز سال نو برگزار شود با انواع و اقسام ناهنجاری‎های اجتماعی و اتفاقات ناگوار روبرو هستیم.
کد خبر: ۱۱۹۸۳۵۵
آتش چهارشنبه سوری از خانواده‎ها بلند می‎شود

دلیل اصلی ناهنجاری‎های شب چهارشنبه سوری و اتفاقات ناگواری که می‎افتد رده سنی نوجوانان و جوانان هستند. البته طبیعی هم هست، این موضوع چندان عادی به نظر نمی‎رسد که یک فرد سن و سال‎دار بخواهد هیجانات کاذب خود را با ترقه و نارنجک در شب چهارشنبه سوری خالی کند.

اما چرا در شب چهارشنبه سوری رده‎های سنی نوجوانان و جوانان بی مهابا دل به خطر می‎زنند و خطرناک‎ترین نوع شادی را انجام می‎دهند؟

فرزانه امیرآبادی جامعه‎شناس در این رابطه به جام‌جم آنلاین گفت: پیش از هر چیزی باید نقش خانواده‎ها را مورد بررسی قرار داد. آنچه که یک نوجوان و حتی یک جوان انجام می‎دهد در واقع بازتاب کاملی از نوع نگرش و رفتار خانواده اوست.

وی افزود: رفتارهای ناهنجارانه در شب چهارشنبه سوری بخشی از نوع نگرش و تربیت خانواده‌هاست. اگر والدین پیش از این چارچوب‌های قانونی و انسانی را برای فرزند خود به مرور تعریف کرده باشند بخش زیادی از ناهنجاری‌های شب چهارشنبه سوری را شاهد نبودیم.

وی افزود: محور تربیتی بسیار مهم است و در سنین مختلف تفاوت دارد. در رابطه با رفتارهای مخاطره آمیز شب چهارشنبه سوری باید به این مساله توجه داشت که والدین چقدر در فرهنگ‌سازی برای نوجوان خود نقش داشته‎اند. چقدر او را با آیین باستانی این شب آشنا کرده‎اند و تا چه اندازه بین خطرسازی و آیین‌های قدیمی برای او تمایز قائل شده‌اند؟

این جامعه‌شناس عنوان کرد: بخش زیادی از ناهنجاری‌های شب چهارشنبه سوری از دل خانواده‌ها می‌آید. در واقع غفلت، سهل‌انگاری و فقدان آگاهی نزد والدین باعث شده است تا این شرایط در قالب رفتارهای غیرقابل توجیه از سوی کودکان و نوجوانان و حتی رده‌های سنی جوانان در شب چهارشنبه سوری عینیت پیدا کند.

امیرآبادی یادآور شد: هر چند والدین بخش زیادی از اتفاقات ناگوار چهارشنبه آخر سال را مسبب هستند اما نباید فراموش کرد گاهی اوقات تاثیرات اجتماعی و بیرونی روی یک نوجوان تاثیرگذار است و وی با وجود نظارت کامل خانواده گاهی اوقات تحریک به استفاده از مواد بسیار خطرناک محترقه در شب چهارشنبه سوری می‌شود. بنابراین اینجا هم بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد که خانواده‌ها نظارت کاملی بر روی این موضوع داشته باشند که فرزندشان با چه کسی مراوده دارد و چگونه رفتار می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای منتهی به چهارشنبه سوری نظارت والدین بر روی رفتارهای نوجوانان باید بیشتر شود بیان داشت: یکی از بزرگ‎ترین بسترهای دردسرساز و فاجعه‎آفرین، همین روزهای منتهی به چهارشنبه سوری است. در این روزها هیجان کاذب شکل می‎گیرد و انواع مواد محترقه به راحتی بین نوجوانان و جوانان رد و بدل می‎شود.

وی گفت: در این روزها نظارت والدین باید از جهات مختلفی باشد. البته این نظارت نباید به گونه‌ای باشد که موجبات ناراحتی فرزند را فراهم آورد. اما به هر حال این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد که در این روزها نوجوان با چه کسی صحبت می‌کند و موضوع مورد صحبت نیز چیست. حتی می‌توان پا را فراتر گذاشت و وسایل شخصی نوجوان را بررسی کرد.

این جامعه‌شناس در ادامه گفت: البته استفاده از مواد محترقه استاندارد و بی خطر اشکالی ندارد. اگر تمام روزنه‎های او به روی چهارشنبه سوری بسته شود آنگاه حجم خطرناکی در ذهن او شکل می‎گیرد و سعی می‎کند دور از چشم والدین به هر صورت ممکن این حجم خطرناک را تخلیه کند.

امیرآبادی بیان داشت: نوجوان از محیط خود تاثیرات متعددی می‌گیرد و در صورت ایجاد محرک‌های قوی به سمت آن جذب می‌شود. چهارشنبه سوری دارای محرک‌های فراوانی است و نوجوانی که هیجان را می‌طلبد جذب این محرک‌ها می‌شود و به هر طرفی کشیده می‌شود.

وی در خاتمه گفت: نباید شرایط به گونه‎ای باشد که در آستانه چهارشنبه سوری والدین تازه به این فکر بیفتند برای فرزند خود روشن‌گری کنند. این شیوه درست نیست. فرهنگ چهارشنبه سوری و آیین مربوط به آن چیزی است که باید از کودکی در وجود هر فرد نهادینه شده باشد. متاسفانه این فرهنگ نهادینه نشده تا در آستانه چهارشنبه آخر هر سال فجایع و اتفاقات ناگواری را شاهد باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها