ابراهیم محمدپور از نخبه‌های دانشگاهی کشور و کارشناس ارشد مهندسی مکانیک می‎گوید وضعیت معیشتی جامعه مهندسی کشور جالب توجه نیست.
کد خبر: ۱۱۹۳۸۰۲
وضعیت بدِ معیشتی، دلیل مهاجرت مهندسان / بر خلاف تورم، خدمات مهندسی افزایش درآمد نداشته است

به گزارش جام جم آنلاین ، ابراهیم محمدپور فارغ‎التحصیل رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد و از رتبه‎های برتر کنکور سراسری در رابطه با روز مهندس عنوان کرد: با توجه به شرایطی که جامعه امروزِ ما دارد و البته در نظر گرفتن وضعیت معیشت مهندسان لازم است که توجهات ویژه به این قشر تحصیل‌کرده بیشتر شود. مهندسانی که در جامعه وجود دارند اکثرا از نخبه‎های تحصیلی در زمان دانشجویی و دانش آموزی بوده‎اند.

محمدپور گفت: اگر بخواهیم از دیدگاه مقایسه صحبت کنیم باید بگویم وضعیت معیشتی مهندسان کشور در مقایسه با پزشکان و وکلا مطلوب نیست. این به دلیل شرایطی است که اکنون در جامعه وجود دارد.

فارغ‎التحصیل رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد افزود: اقداماتی که اکنون از سوی برخی ارگان‎ها برای بزرگداشت روز مهندس انجام می‎شود بیشتر در این راستا است که مشکلات جامعه مهندسان و زندگی‎شان را عنوان کند.

او تاکید کرد: دلیل عمده مهاجرت مهندسان به کشورهای خارجی همین وضعیت معیشتی و شغلی آنهاست. در واقع این مهاجرت منتج از همین موضوع است که وضعیت شغلی و معیشتی مناسبی ندارند.

محمدپور یادآور شد: در تمام رشته‎های مهندسی اغلب مهندسان به شغل‎های دیگر روی آورده‌اند. بسیاری از آنها در زمینه‌های بازرگانی، واردات و انواع شغل‌های آزاد و غیرمرتبط و نامناسب وارد شده‎اند. بسیاری از مهندسان در تخصص خود هیچ فعالیتی ندارند. در رشته ما یعنی مهندسی مکانیک هم چنین رویه‌ای وجود دارد و این وضعیت ناگزیر است.

این نخبه دانشگاهی در رابطه با دیگر مشکلات جامعه مهندسان خاطرنشان کرد: در دوره‎ای فضایی علیه جامعه مهندسی وجود داشت و بارها این بحث به میان آمد که مهندسان امضا فروش هستند.

محمدپور اذعان داشت: خدمات مهندسی علی‎رغم تورم سال ۹۷ هیچ گونه افزایش قیمتی نسبت به سال ۹۶ نداشته و این موضوع نارضایتی مهندسان را بدنبال داشته است.

او در ادامه گفت: من ناظر ساختمان هستم و می‎دانم ناظران بسیار شریفی در کشور داریم که با هزینه‎های ناچیز کار می‎کنند. ساختمانی که هزینه فروش آن در آخر مثلا 20 میلیارد تومان می‎شود هزینه نظارت ناچیزی دارد.

وی تاکید کرد: ما انتظار داریم با این هزینه ناچیز نظارت خوبی هم برقرار شود. اگر این درصد هزینه نظارت از هزینه‎های ساخت با دیگر کشورها مقایسه شود متوجه می‌شویم که چقدر مبلغ ناچیز است. با هزینه‌های بیشترِ نظارت، قطعا ساخت با کیفیت‎تری را در ساختمان‎ها شاهد خواهیم بود.

محمدپور در خاتمه گفت: بر اساس صحبت‌های وزیر تلاش بر این است که ساخت ساختمان دست اهلش بیفتد و دیگر اینطور نباشد که هر فردی با هر نوع تحصیلاتی به سمت این موضوع برود. در واقع این موضوع باید به عهده فردی باشد که درس این رشته را خوانده است. امیدوارم از این پس نگرشی مثبت به جامعه مهندسی وجود داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها