واکنش عجیب رییس اتحادیه خشکبار به یک کمپین مردمی:

کمپین «نه به خرید آجیل» دسیسه دشمنان کشور است!

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار کشور در اظهاراتی عجیب به جام جم آنلاین گفت: ریشه این کمپین‌ها خارجی است! معتقدم دشمنان ما این کمپین‌ها را راه می‌اندازند و برخی از مردم تحت تاثیر تبلیغات با این کمپین همراهی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۰۷
کمپین «نه به خرید آجیل» دسیسه دشمنان کشور است!

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه خشکبار کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص علت گرانی آجیل در آستانه شب یلدا توضیح داد: برای افزایش قیمت و گرانی کالاها چند مولفه وجود دارد که در مورد خشکبار هم صادق است. مقدار تولید، عرضه و تقاضای بازار و نوسانات ارز از جمله این مولفه‌هاست که در هر سه مورد بازار خشکبار امسال به مشکلاتی برخورده است.

او ادامه داد: جهاد کشاورزی تایید می‌کند که متاسفانه ما امسال به دلیل سرمازدگی دچار ضرر و زیان بزرگی شدیم. در دو ماه اول سال 96 حدود 80 درصد از درختچه‌های ما به دلیل تغییرات شرایط اقلیمی از بین رفت که زیان بزرگی به ما وارد کرد. به تبع این اتفاق تولید ما نسبت به سال گذشته بین 60 تا 80 درصد کاهش داشته است که این مسئله تاثیرات زیادی در افزایش قیمت‌ها گذاشته است.

احمدی اضافه کرد: اتحادیه ما هنوز با مشکل سرمازدگی درگیر بود که در سومین ماه سال نوسانات ارز آغاز شد و با توجه به اینکه محصولات ما هم واردات دارد و هم صادرات دارد، تحت تاثیر این نوسانات نیز قرار گرفت. نوسانات ارز همچنین باعث شد افراد سودجویی که هیچ نسبتی با صنعت خشکبار ندارند با هدف کسب سود از طریق صادرات محصولات این حوزه به صورت دلال وارد فرآیند عرضه خشکبار کشور شوند که مشکلاتی را برای خرده‌فروش‌ها ایجاد کرد و موجب شد قیمت خشکبار حدود 20 درصد گران‌تر شود.

رئیس اتحادیه خشکبار گفت: تولید‌کننده‌های داخلی از همان ماه‌های ابتدایی سال نسبت به صادرات اقبال نشان دادند و به جای آنکه تولیدات‍شان را به بازار داخلی تزریق کنند، برای کسب سود بیشتر به صادرات فکر می‌کردند. ما در اوایل تابستان امسال با این مشکل مواجه بودیم که تجار خارجی مستقیما مراجعه می‌کردند سر زمین و محصول را روی درخت، خشک شده و به هر طریقی که بود از کشاورز می‌خریدند! عملا با وضعیتی دچار بودیم که کشاورز حاضر بود به خارجی بفروشد اما به بازار داخل چیزی عرضه نکند.

او همچنین با اشاره به نسبت تولید داخلی و واردات آجیل بیان کرد: حدود 80 درصد مصرف داخلی ما در آجیل و خشکبار تولید داخل است. بیشترین حجم واردات ما مربوط به بادام هندی که تولید داخل ندارد است و اگر در سایر محصولات هم گاهی وارداتی صورت می‌گیرد دلیل آن تنظیم بازار است. در مورد بادام هندی ما هنوز موفق نشدیم که مجوز واردات بگیریم و الان به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود، چون ثبت سفارش آن آزاد نیست. اتفاقا واردات بادام هندی به صورت قانونی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند قیمت‌ها را متعادل بکند و در حقیقت رقیبی باشد برای خشکبار داخلی و می‌تواند قیمت‌ها را کاهش بدهد.

رئیس اتحادیه خشکبار در پاسخ به این سوال که حجم واردات با توجه به آمارهای مطروحه چقدر افزایش داشته است گفت: من به عنوان اتحادیه نمی‌توانم آمار دقیقی از حجم واردات اعلام کنم، چرا که واردات در حال حاضر به صورت قاچاق است و عملا آماری از آن وجود ندارد. اما علی رغم کاهش میزان تولیدات امسال واردات خشکبار نه تنها افزایش نداشته بلکه به دلیل نوسانات قیمت ارز و عدم امکان ثبت سفارش اجناس ما در سامانه گمرک کاهش هم داشته است. بالانس حجم تولیدات داخل با میزان تقاضای داخلی هنوز از بین نرفته و کمبودی نداریم اما برای آنکه بتوانیم قیمت‌ها را تعدیل کنیم قطعا احتیاج داریم که محصولات خارجی را وارد بازار کنیم.

احمدی همچنین در واکنش به کمپین مردمی «نه به خرید آجیل» بیان کرد: به نظر من این کمپین‌ها باعث ضربه زدن به تولید داخلی و اقتصاد کشور است. ریشه این کمپین‌ها خارجی است، معتقدم دشمنان ما این کمپین‌ها را راه می‌اندازند و برخی از مردم تحت تاثیر تبلیغات با این کمپین همراهی می‌کنند.

او در پاسخ به اینکه متوسط درآمد مردم نشان می‌دهد آن‌ها توان کافی برای پرداخت این این اعداد نجومی را ندارند و این کمپین هم برای همین ایجاد شده گفت: آجیل شب یلدا ارتباطی با پسته و آجیل عید ندارد، این آجیل متشکل از 13 قلم جنس است که مردم هم در شب یلدا فقط همین آجیل را مصرف می‎کنند و با سایر خشکبار کاری ندارند. ما برای حل این مشکل و کمک به مصرف کننده در خرید آجیل شب یلدا، نرخ مصوبی را امروز اعلام می‌کنیم که فروشنده‌ها نتوانند با عدد بالاتری اجناس را به فروش برسانند. هر کس بر خلاف نرخ مصوب عدد اعلام کند، متخلف شناخته شده و تعزیرات حکومتی با او به صورت قانونی برخورد خواهد کرد.

رئیس اتحادیه خشکبار در پایان به این سوال که چظور ممکن است وقتی فروشنده با قیمت بالا جنس را خریده به عدد اعلامی شما تمکین کند اینطور پاسخ داد: آجیل شب یلدا ترکیبی است که بعد از شب یلدا دیگر تقاضایی برایش وجود ندارد، خرده فروش هم این نکته را می‌داند که اگر با نرخ مصوب آجیل را به فروش نرساند، بعد از یلدا دیگر تقاضایی برایش وجود ندارد و قطعا متضرر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نبی الله
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
۰
۰
سلام.كمپین كار دشمن نیست دوای درد گرانی هر كالایی نخریدن است چه اجیل باشد چه خودرو
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
۰
۰
ما كه از نخوردن آجیل نمیمیریم.فقط شرمنده خانواده مان میشیم كه مدت هاست برامون عادت شده...
اما شماها شاید از این راه چاق تر بشید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها