داغ زلزله سرد نمی‌شود

یک‌سال از زلزله کرمانشاه گذشت، دراین مدت مسؤولان و شهروندان برای کمک به مناطق زلزله زده تلاش بسیاری کردند.‌دولت تلاش کرد با پرداخت‌ وام شرایط را برای زلزله زدگان بهبود ببخشد، مردم هم برای کمک به هموطنان خود سنگ تمام گذاشتند و سیل کمک هایشان را به مناطق زلزله زده روانه کردند.
کد خبر: ۱۱۷۵۸۵۶
داغ زلزله سرد نمی‌شود

تحت تاثیر این کمکها در یکسالی که از زلزله کرمانشاه میگذرد برخی از مشکلات کمرنگ شده، اما هنوز بسیاری از مردم زلزلهزده بدرستی اسکان داده نشدهاند و دربازدید از مناطق زلزله میتوان خانوادههای بسیاری را دید که در چادر و کانکس زندگی میکنند. این درحالی است که فصل سرما از راه رسیده و زندگی درشرایط جوی کنونی در زلزله و کانکس سخت است‌‌.

بخشی از مشکلات این روزهای مردم زلزلهزده را باید به پای مدیریت نادرست گذاشت، اما مشکلات بازار ارز نیز به این شرایط آشفته دامن زده است. این روزها بسیاری از مردم زلزله زده علاوه بر از دست دادن سرپناه خود شغلشان را نیز از دست داده اند به همین دلیل مشکلاتشان چند برابر شده است.

‌براساس بررسی‌هایی که انجام داده ایم اگر دولت کمک‌های بیشتری می‌کرد، یعنی 10 تا 15 میلیون تومان دیگر به مردم زلزله زده کمک بلاعوض می‌داد این روزها تعداد افراد بی‌سرپناه خیلی کمتر می‌بود‌.

البته دراین بین باید عملکرد نامناسب چهر‌ه‌هایی را که برای کمک به مردم زلزله زده وارد میدان شدند نیز مورد توجه قرار داد که سبب شدند گره مشکلات اندکی پیچیده تر شود. درواقع بسیاری از مردم کمک‌های نقدی خود را به حساب چهره‌های شناخته شده واریز کردند، اما این افراد بموقع تلاش‌های خود را آغاز نکردند، در نتیجه با کاهش ارزش ریال کمک‌های نقدی جمع شده در حساب شخصی این افراد دیگر آن طور که باید نمی‌تواند گره گشا باشد.

‌علاوه بر این باید یاد آور شد که دولت نیز می‌تواند با توان بیشتری به زلزله‌زدگان کمک کند، برای نمونه می‌توان به اختلاف نظری که نمایندگان با دولت درخصوص برداشت از صندوق توسعه ملی دارند، اشاره کرد؛ چراکه با اذن رهبر معظم انقلاب امکان برداشت 200 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای کمک به زلزله‌زدگان فراهم شد، اما دولت این 200 میلیون دلار را با هزینه‌هایی که خودش انجام داده بود، جابه جا کرده است.

با توجه به این مسائل می‌توان گفت برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه کمک‌هایی از سوی دولت ‌ صورت گرفته اما آن طور که باید نتوانسته نیازهای مردم آنجا را پوشش دهد، به همین دلیل باید از ‌ دولتمردان خواست برای حل و فصل مشکلات مردم کرمانشاه قدم‌های جدی تری بردارند.

سیدجواد حسینی‌کیا

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها