• 0 0
  • 0

حجت‌الاسلام عباس زاده در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

شیوه شناسی تبلیغ پیغمبر اکرم (ص) یک سند موفق عملی است

سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 12:30
پژوهشگر علوم اسلامی گفت: هماهنگی بین گفتار و کردار مهمترین اصل در یک تبلیغ موفق است و امروز ضروری است که شیوه شناسی تبلیغ پیغمبر اکرم (ص) را به عنوان یک سند موفق عملی و تجربه شده به عنوان الگو به جامعه خود معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام علی عباس زاده در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص شیوه شناسی تبلیغ پیامبر اکرم (ص) اظهار داشت: مسأله تبلیغ امری خطیر و فوق‌العاده دارای اهمیت است که خدای متعال این امر را بر عهده پیامبران الهی و بزرگان دین قرار داده است.

پژوهشگر علوم اسلامی گفت: پیامبر اکرم (ص)، پیامبر خاتم است و در واقع عصاره پیامبران پیشین است و بعد از آن دیگر پیغمبری نخواهد آمد و خداوند مهر نبوت را به حضرت محمد مصطفی، خاتم پیامبران ‌زدند.

وی بیان داشت: پیغمبر اسلام به مسأله تبلیغ که حکومت و نبوتشان جهانی بود بیشتر از پیغمبران دیگر به این مسأله اهمیت می‌دادند و طبق گزاره‌های تاریخ که به دست ما رسیده است از ابزار و شیوه‌های تبلیغی بسیار خوبی در پیشبرد اهداف تبلیغ دین مبین اسلام استفاده کردند.

حجت‌الاسلام عباس زاده افزود: پیامبر اکرم (ص)، نخست تبلیغ دین اسلام را از نزدیکان خود شروع کرد و طبیعی است که انسان برای موفقیت کار خود نخست باید از اطرافیان و اقوام شروع کند و اگر اقوام نپذیرند کار سخت می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت پیامبر در دعوت از اقوام و خویشاوندان خود به دین مبین اسلام ابراز کرد: یکی دیگر از شیوه ‌های پیغمبر که بسیار هم تأثیر گذار بود هماهنگی گفتار و کردار حضرت بود و دلیل اینکه برخی افراد در اهداف خود موفق نمی‌شوند این است که گفتارشان با کردار و رفتارشان همخوانی ندارد و مردم به راحتی از اطراف آنها پراکنده می‌شوند.

این استاد حوزه گفت: مردم به طرف کسانی می‌روند که رفتار و گفتارشان یکی باشد که پیامبر اکرم (ص) دارای چنین صفاتی بود؛ البته خداوند متعال نیز به کار کسی که رفتار و کردارش با سخنانش یکی نیست نه تنها برکت نمی دهد، بلکه مورد عتاب هم قرار می‌دهد و در سوره صف در آیه دو می‌فرماید" چرا چیزی که می‌گویید عمل نمی‌کنید"؟! و یا در سوره بقره آیه 44، خداوند می‌فرماید "آیا شما مردم را به نیکی دعوت می‌کنید و خودتان را فراموش می‌کنید"؟!

وی بیان کرد: یکی دیگر از شیوه‌های تبلیغی پیامبر، تربیت نیروهای کارآمد بود؛ کسانی را که به امر تبلیغ می‌فرستاد آموزش می‌داد و شایستگی و توان آنها را هم کاملا می‌شناخت و می‌دانست که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد و در تاریخ داریم وقتی که پیامبر مکه را فتح می‌کند و سر و سامانی می‌دهد، یک جوان 18 ساله را منصوب به فرمانداری مکه می‌کند و آن عتاب بن اسید بود و انتخاب وی هم نه بخاطر دیدگاه قبیله‌ای و یا شهرت پدر و نه به خاطر اینکه وابسته به کدام حزب و جناح و باند بود بلکه فقط شایستگی و توانایی این جوان ملاک پیامبر بود.

حجت‌الاسلام عباس زاده ابراز داشت: متأسفانه امروز، فامیل بازی و رفیق بازی و باند بازی جایگاه شایسته سالاری را گرفته است اما ملاک پیامبر شایستگی و تعهد و تخصص و فضیلت بود که باید امروز مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سعه صدر یکی دیگر از شیوه ‌های تبلیغ پیامبر بود گفت: سعه صدر پیغمبر اینقدر بالا بود که به همان وظیفه خودش عشق ورزی می‌کرد تا جایی که خداوند در آیه 128 سوره توبه فرمود: "رسولی از خود شما به سوی شما آمد که رنجهای شما بر او سخت است و او برای هدایت شما پافشاری می‌ کند و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است."

به اشتراک گذاری
کد خبر : 3505823403092959082
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی: