بازار بورس چگونه روی اقتصاد تاثیر می گذارد؟

حرکات در بازار سهام می‌تواند تاثیر عمیق اقتصادی بر اقتصاد و مصرف کنندگان فردی داشته باشد. فروپاشی در قیمت سهام، پتانسیل ایجاد اختلال گسترده اقتصادی را دارد.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۰۲
بازار بورس چگونه روی اقتصاد تاثیر می گذارد؟

به گزارش جام جم آنلاین ، سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ عاملی کلیدی در تسریع رکود بزرگ دهه 30 میلادی بود. با این حال، حرکات روزانه در بازار سهام می‌تواند تاثیر کمتری بر اقتصاد داشته باشد. بازار سهام، اقتصاد واقعی نیست. قیمت‌های سهام می‌تواند به دلایل زیادی تغییر کند - مانند اصلاح ارزیابی بیش از حد و حتی سقوط بزرگ در سهام لزوماً منجر به رشد کم‌تر نمی‌شود. برای مثال، سقوط بازار سهام در سال ۱۹۸۷، هیچ خسارت اقتصادی در اقتصاد واقعی ایجاد نکرد. (گرچه این کار بر سیاست پولی تاثیر گذاشت). بریتانیا نرخ بهره را کاهش داد تا ترس از سقوط بازار سهام باعث رکود اقتصادی نشود. در عوض، نرخ سود پایین باعث رونق اقتصادی شد.

سقوط بازار سهام ۱۹۸۷ (که در آن سهام ۲۵ % ارزش داشت) مشکلات جدی اقتصادی را بازتاب نداد و اقتصاد جهانی با سرعت معقولی به رشد خود ادامه داد.

همچنین کاهش قیمت سهام در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ یک دوره رشد اقتصادی در انگلستان محسوب می شود.

با این حال، کاهش قیمت سهام در سال های ۲۰۰۸ و 2009 منعکس‌کننده مشکلات اقتصادی واقعی بود و منجر به رکود اقتصادی شد.

اما وقتی قیمت سهام کاهش یابد چقدر باید نگران باشیم؟ چگونه بر مصرف‌کننده متوسط تاثیر می‌گذارد؟ و چگونه بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد؟

یک – تاثیر ثروت

اولین تاثیر آن است که افرادی که سهام دارند کاهش دارایی خود را می بینند. اگر سقوط قابل‌توجه باشد، بر دیدگاه مالی آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. اگر آن‌ها در حال از دست دادن پول بر روی سهام باشند، نسبت به خرج کردن پول تردید بیشتری دارند؛ این می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های مصرفی شود. با این حال، این اثر نباید بیش از حد اهمیت داده شود. اغلب افرادی که سهام می‌خرند، ثروتمند و آماده برای از دست دادن پول هستند.

تنها حدود ۱۰ درصد از سهم خانوارها تحت‌تاثیر کاهش قیمت سهام قرار نمی‌گیرند.

اثر ثروت در بازار مسکن برجسته‌تر است.

دو - اثر مستمری بازنشستگی

هر کسی که یک مقرری خصوصی یا صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی دارد حداقل به طور غیر مستقیم تحت‌تاثیر بازار سهام قرار خواهد گرفت. صندوق‌های بازنشستگی بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های خود را در بازار سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر یک افت شدید و طولانی‌مدت در قیمت‌های سهام وجود داشته باشد ارزش بازنشستگی را کاهش می‌دهد. این به این معنی است که پرداخت‌های بازنشستگی آینده پایین‌تر خواهد بود. اگر قیمت‌ها بیش از حد کاهش یابد، صندوق‌های بازنشستگی با مشکلات متعددی روبرو می شوند. مهم‌ترین موضوع تحرکات بلند مدت در قیمت‌های سهام است. اگر قیمت‌ها برای مدت طولانی سقوط کنند، قطعاً بر صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت‌های آتی تاثیر خواهد گذاشت. این امر ممکن است باعث کاهش درآمد خانوارها شود و آن‌ها ممکن است نیاز به ذخیره بیشتر شرایط را احساس کنند.

سه – اعتماد به نفس

اغلب تغییرات قیمت نشانگر آنچه در اقتصاد اتفاق می‌افتد، هستند. یک واقعیت این است که ترس از رکود اقتصادی موجب کاهش قیمت سهام خواهد شد. بازار سهام می‌تواند اعتماد مصرف‌کننده را تحت‌تاثیر قرار دهد.

کاهش قیمت سهام عاملی است که مردم را از خرج کردن منع می‌کند.

چهار – سرمایه گذاری

کاهش قیمت سهام می‌تواند به توانایی شرکت‌ها برای بالا بردن بودجه در بازار سهام لطمه بزند. شرکت‌هایی که در حال توسعه و تمایل به قرض گرفتن هستند، اغلب این کار را با صدور سهام بیشتر انجام می‌دهند. این یک روش کم‌هزینه برای قرض گرفتن پول بیشتر است. با این حال، با کاهش قیمت سهام اوضاع بسیار دشوارتر می‌شود.

پنج - بازار اوراق قرضه

سقوط در بازار سهام باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در بخش دیگر جذاب‌تر شود. مردم ممکن است از سهام خارج شوند و به اوراق‌قرضه دولتی یا طلا روی بیاورند. این سرمایه‌گذاری‌ها بازده بهتری را در زمان عدم قطعیت ارائه می‌دهند. اگرچه گاهی اوقات بازار سهام ممکن است به نگرانی‌ها در بازارهای اوراق‌قرضه دولتی (مثلا بحران مالی اروپا) تنزل پیدا کند.

منبع: economicshelp / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها