یک اقتصاددان در گفتگو با «جام جم آنلاین»:

شریعتمداری سیستم رانتی و بدون نظارت را راه اندازی کرد

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

عملکرد دولت در بخش صنعت غیرقابل توجیه است

درحالی نمایندگان مشغول طرح استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت هستند که به یکباره اخباری مربوط به احتمال جابجایی وی از وزارت صمت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر می‌شود. این جابجایی اگرچه به بهانه ایجاد تحول در سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی ممکن است صورت پذیرد اما آیا واقعا چنین رویایی محقق خواهد شد؟
کد خبر: ۱۱۷۱۳۶۳
عملکرد دولت در بخش صنعت غیرقابل توجیه است

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه گفت: اظهار نظر درباره وزرا و البته عملکرد آنها در وزارتخانه تحت مدیریتشان در سطوح کارشناسی منطقی نیست و دیگران مثل نمایندگان مجلس در این زمینه باید تصمیم‌گیری کنند، اما واقعیت حاکم بر جامعه در هر وزاتخانه می‌تواند بیانگر عملکرد آن وزارتخانه باشد.
یوسفی در ادامه افزود: فارغ از اینکه بخواهیم درباره عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار نظر کنیم، بهتر است بگوییم امروز در شرایط اورژانسی اقتصاد قرار داریم و باید تصمیمات متناسب شرایط اورژانسی اتخاذ کنیم که چنین اتفاقی نیفتاده و می‌بینم مشکلات بسیاری در بخش تولید و صنایع دیده می‌شود.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر تا امروز متوجه می‌شدیم که چرا مشکلات اقتصادی کشورمان پایان نمی‌پذیرد، قطعا برای آن راهکارهای مناسبی می‌توانستیم به کمک کارشناسان خبره ارائه کنیم، اما نکته اینجاست که تنها افراد در سمت‌های خود به بهانه بهبود شرایط جابجا می‌شوند که حاصلی تا امروز نداشته و نخواهد داشت.
به گفته این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اصولا مسئولان و تصمیم‌گیرندگان صنعتی و اقتصادی ایران اعتقادی به تولید داخل کشور نداشتند و شاهد مثال آن هم رویه و اتخاذ سیاست‌های گذشته و حال حاضرشان است. به همین دلیل با این شرایط اگر همه وزرا را هم تغییر دهیم و جابجا کنیم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد چون دیدگاه باید تغییر کند و معطوف به تولید، اشتغال و توسعه باشد.
یوسفی اظهار کرد: اگر از همان ابتدا نگاه کنیم، بیشترین بحث‌های مطرح شده در بدنه دولت و بخش تصمیم‌گیرنده اصلی اقتصاد کشور درباره تجارت بود و کمتر به مساله تولید توجه شده است، حالا از استفاده بهینه از منابع بگیریم تا موضوع توزیع عادلانه ثروت همه و همه درگیر نگاهی غیرمنطقی بوده که تنها دستاوردش گره کوری است که امروز در اقتصاد تجربه می‌کنیم.
وی تأکید کرد: اگر به بخش صنعت و تولید بازگردیم،می‌بینیم هیچ توجهی در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این موارد وجود نداشته؛ یعنی مسوولان کاری نکردند که بخش خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید داشته باشد. به‌عنوان مثال میزان سرمایه‌گذاری تولیدی برای ماشین‌آلات طی سال‌های اخیر بسیار نازل بوده که حدود 8 درصد است، این درحالی است که باید بالای 25 تا30 درصدی را تجربه می‌کردیم.
این استاد دانشگاه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه بی‌توجهی یادشده باعث شده تا سرمایه‌گذاری برای تامین ماشین‌آلات در بخش تولید طی سال‌های 93 تا 96 از 8 درصد به 6 درصد نزول کرده باشد و این نگرانی را ایجاد کند که در نهایت اوضاع تولید کشور به کجا خواهد رسید؟
یوسفی تأکید کرد: نگرانی زمانی بیشتر خواهد شد که می‌بینیم سرمایه‌گذاری دولت در این بخش به‌عنوان بزرگ‌ترین کارفرما در اقتصاد ایران هم از 9/1 درصد به 9/0 درصد کاهش‌یافته و میزان سرمایه‌گذاری تحقق‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده در کلان موضوع کمتر از 20 درصد بوده است. به این معنی که 80 درصد از منابع و سرمایه‌ها از بخش صنعت خارج‌شده است.
این استاد دانشگاه معتقد است، آمارها و ارقام یادشده نشان می‌دهد عملکرد دولت خیلی بد بوده و در بخش صنعت دولت عملاً اشتباهات زیادی داشته یا دارد که نه‌تنها به توسعه صنعت کمکی نکرده بلکه در پاره‌ای از موارد عاملی در توقف کامل و تعطیلی بخشی از آن نیز شده است.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها