عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد کرج در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

روز عرفه را باید شب قدر دوم در طول عمر انسانی معرفی کرد

استادیار رشته علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه روز عرفه را باید شب قدر دوم در طول عمر انسان معرفی کرد، با اشاره به روایتی از معصومین بیان داشت: « اگر کسی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر را از دست داد، اما نتوانست به نوعی به سمت توبه و خودسازی و تطهیر وجود خودش دست پیدا بکند، ناامید نشود و منتظر روز عرفه بماند». از این جهت روز عرفه را باید تکمیل شب‌های قدر در نظر گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۳۸
روز عرفه را باید شب قدر دوم در طول عمر انسانی معرفی کرد

فیض‌الله اکبری دستک، در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین با بیان اینکه از روزهای مهمی که در آموزه‌های اسلامی داریم، روز عرفه است، بیان داشت: همان‌طور که از اسم این روز پیدا است، عرفه از واژه معرفت، عرفان و شناخت می‌آید. با توجه به این‌که این روز در روز‌های پایانی دهه اول ماه ذی‌الحجه‌الحرام و درآستانه عید سعید قربان قرار دارد، به‌نوعی روز خودشناسی، خودآگاهی و بازگشت به خویشتن و رجوع به خود آگاهی انسانی نیز معنا می‌شود.

‌رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نظرآباد در استان البرز، ادامه داد: با توجه به این‌که این روز در آستانه عید قربان قرار دارد، روز شناخت خویشتن و روز قربانی کردن خواسته‌ها و خواهش‌های نفسانی بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. به نوعی این روز، بازگشت و رجوع به خود است و انسان با توبه از گناهان، خطاها و معاصی که در طول سال گذشته داشته، به انقلاب درونی و آگاهی‌بخشی از خود برسد.

وی با بیان اینکه روز عرفه را باید شب قدر دوم در طول عمر انسانی معرفی کرد، اظهار داشت: در روایت شریف امام صادق (ع) نیز آمده است: «بدا به حال آن کسی که ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر از او بگذرند، ولی خدا از او نگذرد». در این حال برای اینکه انسان باز هم ناامید و دست خالی از ماه مبارک برنگردد، یک فرصت پایانی دیگری را برای ما انسان‌های خطاکار زمینی معرفی کردند.

اکبری در ادامه افزود: در این باره روایت شده است: « اگر کسی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر را از دست داد، اما نتوانست به نوعی به سمت توبه و خودسازی و تطهیر وجود خودش دست پیدا بکند، ناامید نشود و منتظر روز عرفه بماند». از این جهت روز عرفه را باید تکمیل شب‌های قدر در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه میان دهه اول ماه ذی‌حجه‌الحرام و دهه آخر ماه مبارک رمضان هم شباهت‌هایی وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه طی سی روز ماه مبارک رمضان ما به خودسازی، نیایش و تطهیر وجود خود می‌پردازیم، دهه‌‌ی آخر اهمیت خاصی پیدا می‌کند. شب‌های بیست‌و‌یکم، بیست‌و‌سوم و نوزدهم یعنی شب های قدر در دهه پایانی قرار دارند و پس از دهه پایانی در روز عید سعید فطر انسان عیدی، مزد و اجر عبادت و خودسازی خود را از خدا می‌گیرد.

استادیار رشته علوم قرآن و حدیث با تاکید بر این شباهت ادامه، داد: در ماه ذی‌الحجه‌الحرام این شرایط در دهه اول آن و پس از آخرین روز از دهه اول که روز نهم و روز عرفه است و فردای آن، روز عید قربان را داریم و هر دو مورد به عید ختم می‌شوند.

اکبری بیان داشت: با فرا رسیدن عید انسان توانسته با لطف خداوند، نفس خود را مدیریت و مهارکند، نکته دیگر اینکه که نماز هر دو عید، یعنی عید سعید فطر و عید قربان، مشابه یکدیگر است و تنها در نیت تفاوت دارند.

وی در پایان با بیان اینکه عید بودن این روزها به‌دلیل وجه تقربی است که انسان به خدا پیدا می‌کند، افزود: همان طور که انسان در شب‌‌های قدر که شب‌های نزول ملائک است، مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرد و درهای آسمان به روی انسان باز است، همین بیان و نگاه نیز در مورد روز عرفه گفته شده است. روایت شده است ، در عصر روز عرفه ندایی از سوی پروردگار به حاجیانی که اعمال آن روز انجام دادند، وارد شده و می­فرماید: «برگردید در حالی که بخشیده شدید». به این معنا که انسان پس از استغفار و توبه ، از گناهان رهایی پیدا کرده است.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها