محققان نوعی درمان جدید برای سکته قلبی و از بین بردن لخته خون در رگ ها ابداع کرده‌اند که نیاز به جراحی را از بین می‌برد.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۲۷
درمان سکته قلبی بدون جراحی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، هنگامی که یک لخته خون در رگ قلب گیر می کند، حمله قلبی اتفاق می افتد. در این مواقع برداشن لخته خون فقط با جراحی ممکن است. اما اکنون با توجه به یک سیستم جدید انتقال دارو به بدن، این روش به زودی غیر ضروری می شود.

به هرحال محققان دانشگاه ایالتی کارولینا و دانشگاه شمال کارولینا این سیستم انتقال دارو ابداع کرده اند که شامل نانوسفر های هیدروژل است.

هر «کره» یا «اسفر»، قطری حدود ۲۵۰ نانومتر دارد و حاوی دارو/ پروتئینی به نام «Y-۲۷۶۳۲» در هسته خود است که با لایه ای از داروی دیگر به نام «tPA» پوشانده شده است.

روی بخش خارجی هر اسفر با لایه ای از پروتئین پوشیده شده که معمولا به طور خاص فیبرین (پروتئینی که اجزای اصلی لخته خون است) را به یکدیگر پیوند می دهد.

هنگامی که این دارو به رگ تزریق می شود، نانوسفرها به طور آزاد در جریان خون بیمار حرکت می کنند تا به لخته خون برسند و به آن می چسبند سپس «tPA» از اسفر خارج شده و فیبرین شکسته می شود. در نتیجه لخته خون باز می شود.

پس از آن «Y-۲۷۶۳۲» آزاد می شود که از بافت های اطراف محافظت و از ایجاد «eperfusion injuryr» یا آسیب مجدد جلوگیر گنند.

این شرایطی است که هنگام ورود خون تازه به بافت هایی به وجود می آید که قبلا از خون محروم بوده اند(مانند لخته) و به سخت و زخم شدن بافت کاردیاک منجر می شود.

در آزمایشگاه داروهای گفته شده لخته خون را حل می کند. علاوه برآن نانواسفرها روی موش هایی آزمایش شدند که سکته قلبی تجربه کرده بودند. این درمان برای کاهش اسکار و حفظ فعالیت قلب بسیار کارآمد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها