در مسیر موفقیت

ارزهای رمزنگاری شده یا کریپتوکارنسی به زبان ساده

ارزهای رمزگذاری (Cryptocurrency) شده نوع جدیدی از ارزها هستند که در دنیای واقعی وجود ندارند. یعنی پولی که حالت فیزیکی ندارد و برای تبادل بهتر و حذف واسطه‌ها طراحی شده است. این ارزها بر اساس فناوری زنجیره بلوکی (blockchain) توسعه یافته‌اند و می‌توانند قابل پیگیری و بسیار امن باشند.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۳۵
ارزهای رمزنگاری شده یا کریپتوکارنسی به زبان ساده

فناوری زنجیره بلوکی یک پایگاه داده توزیع‌شده در سطح جهانی است که به طور مستمر اطلاعات هر مرحله خود را ضبط و مانند یک کتابخانه عظیم دیجیتالی عمل می‌کند. این زنجیره سوابق تراکنش‌ها را به‌صورتی بهم پیوسته ذخیره می‌کند. دسترسی عمومی که به‌صورت همزمان داده‌هایی را برای کاربران متعدد ثبت و اصلاح می‌کند سبب می‌شود در هر مرحله امکان اشتباه از بین برود و کل زنجیره فسادناپذیر شود.

از ویژگیهای مهم ارزهای دیجیتال میتوان به غیرمتمرکز بودن، بدون مالک بودن و امنیت آنها اشاره کرد. هک یا متوقف کردن این ارزها ممکن نیست و هر کسی در هر جایی از جهان میتواند آنها را استخراج یا اصطلاحا ماین (Mine) کند. ارزهای دیجیتال با مفهوم کیفپول (Wallet) در ارتباط مستقیم هستند. کیف پولها دو دسته گرم و سرد هستند که کیفپول گرم به معنای کیفی است که به اینترنت متصل و آنلاین است و کیف پول سرد به صورت آفلاین استفاده میشود و برای نگهداری مبالغ هنگفت گزینه مناسبتری است. در این کیفپولها در حقیقت هیچ پولی ذخیره نمیشود، بلکه واسطی میان شبکه ارز دیجیتال و کاربر هستند.

در حال حاضر مشهورترین ارزهای دیجیتالی جهان عبارتند از:

بیتکوین: اولین ارز دیجیتالی ارائه شده است و از سال ۲۰۰۹ در جهان بهوجود آمده و ارزش بازار آن حدود ۷۰ میلیارد دلار است.

اتریوم: ارز دیجیتالی پیچیدهتری است که بر روی ساختار زنجیره بلوکی خودش (که به زنجیره بلوکی دوم معروف است) توسعه داده شده و این شبکه بلوکی بجز ارز، قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز را بر روی خود پشتیبانی میکند. این ارز در سال 1394/ ۲۰۱۵ توسعه یافته است.

ریپل: ارز دیجیتالی ارائه شده برای تراکنشها با ظرفیت بالاست که در سال 1391/ ۲۰۱۲ توسعه یافته است.

با توسعه فناوریهای دیجیتال به نظر میرسد از این پس نقش ارزهای رمزنگاریشده در اقتصاد جهانی و فرآیندهای مترتب بر آن هر روز بیشتر از گذشته شود و باید حضور و وجودش در کسبوکارها را جدی گرفت. امروزه بسیاری از کشورهای جهان در اندیشه راهاندازی ارزهای رمزنگاریشده ملی خود هستند و برخی به پیشرفتهایی در این زمینه دست یافتهاند.

نگین یشمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها