سیاست‌های رجب طیب اردوغان در قبال بحران سوریه با دو واکنش کاملا متفاوت از سوی مردم و رای دهندگان مواجه شد به نوعی که بسیاری گرایشات مذهبی و سیاست‌های اقتدارگرایانه و خصمانه وی در قبال کردها و دولت سوریه را نفی کرده و در مقابل بسیاری از ترک‌ها نیز اردوغان را احیا کننده اقتدار و احساسات ملی گرایانه ترکیه و عامل تبدیل آنکارا به یک قدرت تاثیرگذار در خاورمیانه می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۴۵
چرایی انتخابات زودهنگام در ترکیه

با این اوصاف باید اعتراف کرد تغییر ژئوپلتیک و سیاست‌های اقتدارگرایانه اردوغان در قبال سوریه به همان میزان که سبب گرایش اقشار سنتی جامعه ترکیه به وی خواهد شد، سبب دوری جامعه مدرن‌تر و سکولار ترکیه از وی نیز شده است.

دیگر دلیل عمده برگزاری انتخابات زود هنگام در این هفته مربوط به مسائل اقتصادی است. تغییرات ساختاری در سیاست داخلی مانند تغییر نظام حکومتی و از سوی دیگر پیشبینیناپذیر بودن صحنه سیاسی ترکیه براثر اتفاق فوق سبب خروج قابل ملاحظه سرمایهگذاران بینالمللی و کاهش شدید ارزش لیر در بازارهای جهانی شده است. اردوغان از یکسو خطر تاثیر حداکثری اتفاقات منفی اقتصادی در میان حامیان خود را احساس میکند واز سوی دیگر جهت حل و فصل این مشکلات نیاز به قدرت بیشتر مبتنی بر قوانین جدید نظام حکومتی ترکیه دارد. به همین دلیل با برگزاری زود هنگام انتخابات به مدت 16 ماه قصد دارد از تاثیراتسوء این اتفاقات پیشگیریکند.

عدمتوفیق احزاب اپوزیسیون ترکیه در جهت نیل به یک گزینه واحد حداکثری در مقابل اردوغان و نیز آشنایی کامل و فوق العاده وی به بازیهای انتخاباتی باید اذعان داشت اردوغان به هیچعنوان از پیش برنده انتخابات نبوده و شاید برای نخستینبار رقابت بسیار سخت، نزدیک و به واقع غیرقابل پیشبینیای را تجربه میکند. محرم اینجه، نامزد حزب جمهوریخواه خلق که بهدلیل بهرهمندی از پارامترهای پوپولیستی براحتی توانایی بسیج عمومی توده را دارد، رقیب اصلی اردوغان بهشمار میرود. اما او نمیتواند اردوغان را در دور اول شکست دهد، بلکه وی میتواند نقش مهمی در کشیده شدن انتخابات به دور دوم داشته باشد. از اینرو احزاب اپوزیسیون میتوانند به دور دوم انتخابات به طور جدی امیدوار باشند. البته نباید فراموش کرد گستردگی سلایق مردم در ترکیه از جهات مختلف مانند نگرشهای مختلف به مساله دین و سکولاریزم، پان ترکیسم و مساله کردها عملا ایجاد یک ائتلاف قدرتمند را برای هر حزبی غیرممکن میسازد. در این میان از آرای کردها نباید غافل بود. هر دو رقیب قدرتمند انتخابات یعنی اردوغان و اینجه دارای پارامترهای بارز ملیگرایانه بوده و این مساله سبب عدمگرایش کردها به آنها خواهد شد.

دکتر مانی محرابی
عضو هیات علمی اندیشکده روابط بینالملل ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها