نمایشی درباره فسادهای پهلوی دوم

این شب ها نمایش «پرواز به تاریکی» به کارگردانی افشین هاشمی در سالن چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه است. نمایشی که بین فروردین ۱۳۳۷ تا آبان ۱۳۳۸ می‌گذرد؛ پس از جدایی شاه و ثریا و پیش از ازدواج با فرح. زمانی که پریزاد از فرنگ برمی‌گردد و با پیشنهاد ازدواج شاه روبه‌رو می‌شود. اما او کسی است که نامزد سابقش به دست عوامل شاه کشته شده است و در این میان از شاعری انقلابی حمایت می کند.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۵۲
نمایشی درباره فسادهای پهلوی دوم

داستان این نمایش، درباره دسیسه های نیروهای امنیتی رژیم پهلوی و دسیسه بازی دربار شاه است. درباره شکاف عمیق میان توده مردم و هنرمندان و روشنفکران با حاکمیتِ نظامِ سراسر فسادِ پهلوی که یا آدم ها را می خرد، یا حذف می کند. نظامی که برای آدم ها پاشوش درست می کند و هر آنکس که بین مردم و در قلوب مردم راه می یابد، برایش دسیسه می چیند.

این نمایش البته به واسطه پرداختن به این موضوع، قدری هم به جانب شعارگرایی سوق پیدا می کند. شاید در یک نمایش سیاسی - تاریخی، شعارزدگی یکی قدری طبیعی باشد، اما فضای عاشقانه کار تا حدی از تیزی شعار زدگی در اثر کاسته است. البته طراحی صحنه و نورپردازی هوشمندانه اثر هم در تلطیف فضای نمایش بسیار موثر واقع شده است.

نکته دیگر درباره بازی هاست. نمایش با سه شخصیت پیش می رود که افشین هاشمی، ایوب آقاخانی و مونا فرجاد این نقش ها را ایفا می کنند. بازی ها تا حدی گل درشت به نظر می رسد، ولی با توجه به ماهیت انقلابی و اغراق شده شخصیت ها، چنین بازی هایی غیرقابل اجتناب به نظر می رسد.

موضوع دیگر نمایشنامه است. در نمایشنامه پرواز به تاریکی، بیش از اینکه حوادث و اتفاقات دراماتیزه شده باشد، وقایع در قالب دیالوگ و مونولوگ اتفاق می افتد. شاید همین امر باعث شده بیش از اینکه درام و قصه ببینیم، شاهد مشتی دیالوگ های گل درشت سیاسی و آرمانخواهانه باشیم.

در مجموع می توان این نمایش را در فقر نمایش ها و درام های تاریخی، یک نمایش نسبتا موفق دانست که علیرغم کاستی هایی که به آن اشاره شد، می تواند شمایی کلی از روزگار پر دسیسه تاریخ معاصر ایران به مخاطب ارائه دهد.

نمایش پرواز به تاریکی تا 11 خرداد هر شب ساعت 19 در مجموعه تئاتر شهر، سالن چهارسو به روی صحنه می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها