گفت‌وگو با هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن «فیلشاه»

فیلـشاه آمـده که رکـورد بـزند

هادی محمدیان را تا قبل از اکران انیمیشن «شاهزاده روم» نمی‌شناختیم، اما وقتی «شاهزاده روم» (با موضوع زندگی حضرت نرگس، مادر حضرت مهدی(عج)) پرفروش‌ترین انیمیشن ایران شد نگاه‌ها به سمت این جوان خلاق جلب شد. او و گروهش البته بعد از موفقیت «شاهزاده روم» از پای ننشستند و با امید به آینده کاری‌شان انیمیشن دیگری را به نام «فیلشاه» ساختند. این روزها که صحبت از اکران نوروزی فیلم هاست، شاید بتوان «فیلشاه» را از گزینه‌های فهرست نهایی فیلم‌های نوروزی دانست. به این بهانه با هادی محمدیان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۶۰
فیلـشاه آمـده که رکـورد بـزند

امروزه شاهد این هستیم که کمپانیهای بزرگ انیمیشنسازی دنیا با تولید انیمیشنهای باکیفیت توانسته اند نظر اکثر مردم را جلب کنند، اما انیمیشنسازی در ایران به دلایل مختلف از جمله کمبود امکانات وضعیت نامطلوبی دارد. در چنین شرایطی چه شد که شما به انیمیشنسازی رو آوردید؟

موسسه هنرپویا حدود 10 سال که در زمینه انیمیشنسازی فعالیت دارد و از ابتدا برنامه بلندمدت اش این بود که سالی یک کار سینمایی تولید کند. من به همراه دوستان دیگری که در این موسسه کنار هم جمع شدیم همگی با دغدغههای شخصی خودمان بر این باوریم که باید سینمای کودک را به روزهای طلایی دهه60 برگرداند. امروزه سینمای کودک در تمام دنیا مترادف با انیمیشن است و تعداد آثاری که برای کودک در حوزه انیمیشن تولید میشود خیلی بیشتر از ژانرهای دیگر است.

بنابراین ما ناگزیر به ورود به این حوزه هستیم که البته از هر جهت کار مشکلی محسوب میشود. چون مخاطب ایرانی به لحاظ بصری ذائقه قوی ای دارد و ما با تمام محدودیتها باید انیمیشن مان را به سطح یک دنیا برسانیم. کلا ما در گروه هنرپویا احساس کردیم که بچههای کشور مان نیاز به سرگرمی مفرحی دارند و بنابراین وارد گود شدیم.

طرح اولیه «فیلشاه» چگونه شکل گرفت؟

تجربیاتی حاصل از ساخت و اکران «شاهزاده روم»، ما را به این باور رساند که نیاز داریم تکلیف مان با مخاطب مشخصتر شود. به همین خاطر قصه «فیلشاه» را بهدلیل داشتن مولفههایی که نیاز روز بچههای امروزی است، انتخاب کردیم.

مشخصا منظورتان چه مولفههایی است؟

داستان «فیلشاه» پارامترهای مختلفی دارد که نیاز جامعه امروز است از جمله خودباوری. از سویی دیگر فیلم ما قصهها و قهرمانهایی را نشان داده که امتحان خودشان را قبلا پس داده اند و ما بههمین خاطر داستان را از زاویه دید یک فیل به ماجرای سپاه ابرهه رساندیم. در مجموع ما در «فیلشاه» در عین اینکه بچهها را سرگرم کردیم در لایههای دیگر داستان مباحث مختلفی از جمله مباحث توحیدی را مطرح کردیم. چون کودکان و نوجوانان قطعا به لحاظ سنی اطلاع کمی راجع به مباحث توحیدی دارند و نیاز است مسائل خداشناسی یا مباحث مربوط به منجی را بهتر بشناسند. مسائل خداشناسی حلقه مفقوده سینمای روز انیمیشن بود که ما سعی کردیم تا جایی که در توان مان بود آن را بیان کنیم.

فکر میکنید اکران انیمیشن «فیلشاه» در نوروز موفقیت آن را دو چندان میکند؟

ببینید، یک فیلم هروقت سال که اکران شود فیلمسازش نگران فروش و استقبال مردم از آن است. ممکن است بهترین فیلم دنیا در اکران شکست بخورد و از آنطرف فیلمی ضعیف در اکران موفق شود. این ذات هنر است و اساسا جذابیت هنر هم به همین مسائلش گره خورده و غیرقابل پیشبینی است، اما خاصه در مورد «فیلشاه» باید بگویم که پارامترهایی در آن وجود دارد که از نظر بسیاری که آن را دیدند پتانسیل فروش بالایی دارد. «فیلشاه» استانداردهای انیمیشنهای دنیا را دارد و به مخاطبش احترام میگذارد. زمان اکران «فیلشاه» در جشنواره فجر ما شاهد استقبال کودکان و نوجوانان از آن بودیم. حتی در زمان اکران «شاهزاده روم» شاهد این بودیم که سن مخاطب از 10 سال به بالا بود و مفاهیم فیلم برای بچههای مثلا 7ـ 8 ساله مشکل بود، اما در «فیلشاه» حتی بچههای 4-5 ساله هم با آن ارتباط میگیرند. در مجموع اگر نحوه اکران و تبلیغات خوبی داشته باشیم حتما مضمون و ساختار قصه قابلیت جذب مخاطب را دارد.

بنابراین پیشبینی میکنید رکورد انیمیشن «تهران 1500» را که در نوروز92 اکران شد بزنید؟

«شاهزاده روم» رکورد «تهران 1500» را زد و الان ما باید رکورد خودمان را بزنیم که امیدوارم این اتفاق بیفتد. ولی این نکته هم وجود دارد که سینمای کودک در کشور ما وجود ندارد و بچههای ما عادت ندارند فیلمهای شان را در سینما ببینند. به همین خاطر نمیتوان با قطعیت در این مورد نظر داد.

فکر میکنید به طور میانگین، فردی که در ایران انیمیشن میسازد و در کار تولید انیمیشن است ماهیانه چقدر دستمزد میگیرد؟

خب دستمزد در بخشهای مختلف انیمیشن با هم متفاوت است، اما در مجموع دستمزد انیماتورهای ما در مقایسه با انیماتورهای دنیا خیلی ناچیز است. بچههای انیماتور گه گاه 2 سال روی یک پروژه کار میکنند و در نهایت دستمزدشان از کسانیکه فیلمهای رئال کار میکنند خیلی کمتر است.

به نظر شما جایگاه انیمیشن در سینمای ایران کجاست؟

حتما که با یک گل بهار نمیشود. ما در سینمای ایران با ساخت چند اثر خوب انیمیشن نمیتوانیم خودمان را صاحب صنعت انیمیشن بدانیم. ما در ایران چرخه درستی از انیمیشن نداریم و هرازگاهی اگر کاری هم در این زمینه انجام میشود ناشی از انگیزههای شخصی و حرکتهای خودجوش تیمهای انیمیشنسازی است. انیمیشن هنر ـ صنعتی است که نیاز به حمایت دارد. چرا که ورود انیمیشن به سینما باعث ورود جلوههای ویژه به لحاظ بصری، شکوفایی قدرت تخیل در کودکان و... میشود و باعث میشود سینمایی با ژانرهای مختلف داشته باشیم.

خلاصه داستان

داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم میخورد. رئیس گله فیلها صاحب فرزندی میشود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گندهاش همیشه سبب تخریب و خرابکاری میشود و باقی ماجراها.

«فیلشاه» تنها انیمیشن سینمایی است که در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و با 22 اثر رئال به رقابت پرداخت. «فیلشاه» بهکارگردانی هادی محمدیان و تهیهکنندگی حامد جعفری، انیمیشنی 90دقیقهای است که با مشارکت 220 نفر طی حدود 2 سال در گروه «هنر پویا» تولید
شده است.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها