با اینکه قیمت روز سکه در بازار مشخص است، اما اگر شما به عنوان یک فروشنده با سکه ای که تاریخ ضرب اش قبل از سال 1386 است به بازار مراجعه کنید، با پیشنهاد های مختلفی برای خرید مواجه می شوید، پیشنهادهایی که گاه با قیمت اصلی و نرخ روز بازار تا 200 هزارتومان هم اختلاف قیمت دارند.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۶۸
وقتی سال ضرب سکه، قیمتی می شود! / مقام مسئول: مردم بیشتر بگردند تا گران نخرند!


به گزارش جام جم آنلاین، اختلاف قیمت بین سکه هایی که سال ضرب پایین تری دارند ، نسب به سکه های با سال ضرب بالاتر ، موضوع جدیدی نیست اما معضلی است که همیشه وجود دارد و می تواند به مناقشه ای بین خریداران و فروشندگان سکه تبدیل شود و یک سوال مشترک را در ذهن خیلی ها بوجود بیاورد ، اینکه چرا فبمت سکه طلای ضرب شده قبل از سال ۸۶ ارزانتر است؟!

ما این سوال را از مدیرکل و رئیس شورای عالی کانون صرافان می پرسیم و سعید مجتهدی در جواب می گوید :« این اختلاف قیمت به خاطر مکانیزمی است که در بازار سکه شکل گرفته است.»

مکانیزمی که به گفته مجتهدی ریشه در عرضه و تقاضا دارد. مدیرکل و رئیس شورای عالی کانون صرافان در توضیح بیشتر می گوید :« چون مشتری ها همیشه جدیدترین سال ضرب سکه را می خواهند، این موضوع مکانیزم بازار را در سالهای اخیر تغییر داده .همین موضوع باعث شده که سکه هایی که سال 86 ضرب شده اند با سکه های سال های پایین تر اختلاف قیمت پیدا کنند.»

مجتهدی البته در ادامه روی عامل دیگری هم دست می گذارد، حباب قیمت سکه که به گفته او در این اختلاف قیمت بی تاثیر نیست ، با این حال به عنوان مدیرکل کانون صرافان تاکید می کند که از نظر وزن ، طلای به کار رفته در تمام سکه های ضرب شده در سالهای مختلف یک سال است و برای مثال هیچ تفاوتی بین سکه ضرب شده در سال 81 با سال 86 وجود ندارد.

با تمام این تفاسیر، او اختلاف قیمت موجود در بازار را نه تنها تکذیب نمی کند که تخلف هم نمی داند و دوباره تاکید می کند :« این که سکه های سال پایین تر ، با قیمت کمتری خریداری می شوند ، مکانیزم بازار است. »

توصیه مجتهدی به فروشندگان و خریداران سکه این است که قبل از انجام هر نوع معامله ای ، با جستجو در سایت صرافی های مجاز و مجوزدار ، قیمت روز را به دست بیاورند و بعد از آن اقدام به خرید یا فروش بکنند . با این حال به گفته وی ، اگر کسی تخلفی در این زمینه مشاهده کرد می تواند موضوع را با شماره تلفن 88347131 – 4 کانون صرافان ، درمیان بگذارد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها