نشست خبری دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر با کلیدواژه‌هایی چون «اشتباه»، «عذرخواهی» و «تکذیب» برگزار شد

«نشست» فیلم فجر

چند ماه پیش وقتی بحث هزینه‌های جشنواره‌های سال‌های گذشته فیلم فجر پیش آمد و خبرهای مدام راست و دروغی درباره آن منتشر شد، موجی رسانه‌ای درباره شفاف سازی هزینه‌های جشنواره به راه افتاد. تقریبا بعد از به راه افتادن این مسائل بود که دبیر این دوره جشنواره فیلم فجر در اقدامی شتابزده و شاید به دور از کارشناسی تصمیم به کوچک‌سازی مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران گرفت و در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای متعدد روی این موضوع تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۵۰
«نشست» فیلم فجر
حذف مراسم افتتاحیه و تشریفات مرسوم این جشنواره و تغییر محل برگزاری این رویداد از برج میلاد به پردیس ملت برخی از این اقدامات بود، اما در روزهای اخیر و حالا به فاصله یک روز تا برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه‌زاده حرف‌های دیگری می‌زند و با کلیدواژه‌هایی چون اشتباه، عذرخواهی و تکذیب از جانب او روبه‌رو هستیم.

به گزارش جامجم، سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی از ساعت 18 و 30 دقیقه فردا با برگزاری مراسم افتتاحیه در برج میلاد بهطور رسمی آغاز به کار میکند که نشست رسانهای آن با فاصله بسیار کمی از خود جشنواره، صبح روز گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد؛ نشستی که ابراهیم داروغهزاده، دبیر این رویداد در آن پاسخگوی سوالات مختلف خبرنگاران شد و مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره هم اداره جلسه را به عهده داشت.

برگزاری نشست خبری آن هم در فاصله دو روز تا خود جشنواره، به اندازه کافی گویای سوت و کور بودن این رویداد نسبت به سالهای قبل است. همان موقعی که از خیلی وقت پیش و تقریبا از اوایل نیمه دوم سال همه اهل سینما خود را مشتاقانه مهیای حضور در جشنواره فیلم فجر میکردند؛ چه فیلمسازان صاحب نام که برای شرکت در این رویداد راغب بودند، چه تماشاگران نخبه و پیگیر سینما که میخواستند نخستین رونمایی از فیلمهای تازه سینمای ایران را از دست ندهند و به همین دلیل ایستادن و ساعتها انتظار را در صفهای طولانی زمستانهای سرد و برفی به جان میخریدند و چه اهل رسانه و خبرنگاران سینمایی که با اطلاع رسانی و نوشتن بر این شوروحال میافزودند. اما در این دوره سیاستگذاری جشنواره فجر حرکت با چراغ خاموش تا لحظه برگزاری این رویداد بود و در اندک موقعیتهای پیش آمده برای صحبت و اظهارنظر هم میخواستند به بهانه کاهش هزینهها از شکوه آن کم کنند. هر نیتی در بین بود آنها خواسته یا ناخواسته موفق شدند تب و تاب سینماگران، علاقهمندان سینما و اهل رسانه را بهطور یکجا نسبت به جشنواره فیلم فجر از بین ببرند یا دستکم کمرنگ کنند.

ابراهیم داروغهزاده احتمالا برای اینکه آن بحثهای مالی و شفافسازی مطرح شده درباره دورههای قبلی جشنواره فیلم فجر گریبانگیرش نشود، خودش را دبیر خوب و حرف گوش کنی در مقابل مدیران بالادستی و بویژه رئیس سازمان سینمایی جلوه داد و احیانا بدون کارشناسی از حذف و تغییراتی برای کاهش هزینهها خبر داد. اما به نظر میرسد حالا خیلی زود از برخی حرفها و اهدافش عدول کرده است. نمونه بارز آن برگزاری مراسم افتتاحیه است که او پیشتر از حذف آن سخن گفته بود.

وقتی دبیر اشتباه کرد

دبیر جشنواره در نشست رسانهای دیروز دراین خصوص گفت: من در این مورد اشتباه کردم و بابت آن عذرخواهی میکنم. ابتدا ما فکر میکردیم مثل همه جشنوارههای حرفهای دنیا عمل کنیم که با یک فیلم مهمان آغاز میشوند و صرفا اختتامیه دارند. از طرف دیگر افتتاحیه هزینههایی داشت که حذف آن، از هزینهها میکاست؛ اما بعد فکر کردیم و دیدیم جشنواره ما هیچ گردهمایی جز افتتاحیه و اختتامیه ندارد. ما مراسم بزرگداشت هم داشتیم که نمیتوانستیم آنها را در اختتامیه برگزار کنیم، ضمن اینکه بحث همزمانی این جشنواره با آغاز جشنهای انقلاب اسلامی را هم باید درنظر میگرفتیم. امیدواریم بعد از پایان جشنواره گزارشی درمورد مسائل مالی اعلام کنیم.

سیمرغ فیلم اولی و هنر و تجربه

بحث اعطای سیمرغ بلورین به فیلم اولیها و هنر و تجربه هم در صحبتهای قبلی دبیر جشنواره مطرح نشده بود که روز گذشته عنوان شد. این در حالی است که به دلیل همان بحث کوچکسازی، بخشهای نگاه نو (فیلمهای اول و دوم) و هنر و تجربه اصلا در جشنواره وجود ندارد.

داروغهزاده در این خصوص توضیح داد: ما سیمرغ بهترین فیلم اول و فیلم هنر و تجربه را دراین رویداد خواهیم داشت و آثاری که دارای ویژگیهای هنر و تجربه باشند در این بخش هستند. نظر به اهمیتی که سازمان سینمایی برای فیلمسازان جوانی که در عرصه فیلمسازی حرفهای قدم میگذارند، قائل است، ما یک سیمرغ برای فیلمسازان اول قرار دادیم که جدا از سیمرغهای دیگر است. ما قبلا هم این موضوع را در آییننامه اعلام کرده بودیم. از بین فیلمهای اولی که به بخش مسابقه راه یافتند؛ ما فرصتی قرار دادیم تا اگر در بخشهای کارگردانی و بازیگری و... سیمرغ دریافت نکردند، این سیمرغ را بگیرند.

فیلمهای حاشیه دار کنار گذاشته نشدند!

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که فیلمهایی که احتمال دارد هرگونه حاشیهای برای جشنواره ایجاد کند کنار گذاشته شد عنوان کرد: گفته شد فیلمهای حاشیهدار در انتخاب کنار گذاشته شدهاند، به هیچ عنوان این مساله صحت ندارد و هیچ بحثی هم درباره این موضوع مطرح نشده است. ما دوست داریم جشنواره با شکوه و پررونق و نگاههای مختلف وجود داشته باشد. فیلمهایی را انتخاب کردیم که کاملا از نظر پخش و اکران بدون مشکل هستند و از نظر وزارت ارشاد هیچ مسالهای برای اکران ندارند.

چه کسی صاحب اختیار است؟

ابراهیم داروغهزاده در بخشی از نشست و در پاسخ به این سوال که نقش علیرضا رضاداد در جشنواره چیست توضیح داد: آقای رضاداد هم یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر است. ضمن اینکه فکر نمیکنم فقط دبیر جشنواره صاحب اختیار باشد و همه تصمیمات را خودش بگیرد! سازمان سینمایی جشنواره را برگزار میکند و اعضای شورای سیاستگذاری هم هستند،دبیر هم به عنوان بخشی از این زنجیره مدیریتی جشنواره انجام وظیفه میکند.

یک جشنواره ظاهرا بدون حامی

دبیر جشنواره فیلم فجر در جواب سوالهایی درباره وجود اسپانسر و حامی مالی این دوره گفت: درباره بحث اسپانسر دبیر جشنواره هیچ نقشی ندارد و این مسئولیت از دوش ما برداشته شد! توافقی هم که قرار بود میان سازمان سینمایی و صندوق اعتباری هنر شکل بگیرد، هنوز اتفاق نیفتاده است و جشنواره حامی مالی ندارد و بودجه آن طبق سالهای گذشته از طریق سازمان سینمایی تامین میشود. ما هم تا جایی که از دستمان برمیآید، سعی کردیم هزینهها را کم کنیم.

بحث عدم حمایت مالی و عدم وجود اسپانسر در حالی از سوی داروغهزاده مطرح شد که از چندی پیش زمزمههایی مبنی بر وجود یکی دو حامی مالی قدرتمند وجود داشت؛ اولی یک کانون تبلیغاتی که از سابقه خوشایندی در انجام تعهدات برخوردار نیست و دومی یکی دو نهاد قدرتمند دولتی که از قضا فیلمهایی هم در بخش سودای سیمرغ (مسابقه) دارند. بویژه اگر این حامی دوم صحت داشته باشد، شائبه تاثیر این امر بر داوریها و موفقیت احتمالی آثار تولیدشده توسط این نهادها پیش میآید. دبیر جشنواره در این خصوص گفت: این موضوع تکذیب شده و هیچ نهادی اسپانسر جشنواره نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها