درحالی که در روزهای اخیر باز هم داستان تکراری و تلخ هجوم ریزگردها زندگی مردم خوزستان ودیگر استان‌های غربی کشور را مختل کرده است، در اقدامی جالب توجه زمزمه‌های حذف بودجه
کد خبر: ۱۱۱۵۷۰۷
خوزستان نگران حذف بودجه مبارزه با ریزگردها

150 میلیون دلاری مبارزه با ریزگردهادرمجلس به گوش میرسدکه خوزستان به عنوان بزرگترین استان آسیب دیده از این پدیده را نگران کرده است.

به گزارش جامجم، اکنون نزدیک به 15 سال از بروز معضل ریزگردها درخوزستان، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، کردستان،کرمان و دیگر استانها و تبعات مختلفی که برای زندگی، کار و سلامت مردم این استانها داشته، میگذرد، اما با وجود وعدههای متعدد داده شده برای حل این معضل و اقداماتی که انصافا انجام شده ومی شود، به نظر میرسد عزم جدی برای حل ریشهای بحران ریزگردها یا حداقل کنترل وکاهش اثرات آن وجود ندارد .

به عبارت بهتر با وجود اقدامات انجام شده، نقشه راه و برنامه ریزی واحد وهماهنگ وسرانجام بودجه منظم و مرتبی برای حل معضل ریزگردها وجود ندارد. این درحالی است که ظاهرا همین بودجه نصفه و نیمه که درلایحه بودجه 97 گنجانده شده است، درست دراوج درگیری زمستانی خوزستان با ریزگردها از سوی کمیسیون تلفیق مجلس حذف شده است.

در این راستا، معاون سازمان حفاظت محیطزیست کشور از لغو بودجه ریزگردها از لایحه بودجه 97خبر داده که با تکذیب تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس مواجه شده و اظهارنظرهای متناقضی پیرامون آن به گوش میرسد که خوزستانیهای خاک زده را نگران کرده است.

تلاش نمایندگان خوزستان

علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس به جامجم میگوید: در لایحه دولت ردیف بودجه 150میلیون دلاری برای مبارزه با ریزگردها آمده است، اما تا زمانی که بودجه کل کشور بسته نشده نمیتوان به صورت دقیق در مورد نهایی شدن آن اظهارنظر کرد.

وی میافزاید: امیدوارم بتوانیم با کمک مجمع نمایندگان استان خوزستان و دیگر اعضای مجلس، ردیف بودجه مقابله با ریزگردهای جنوب کشور را به سرانجام برسانیم.

ساری ادامه میدهد: تصویب بودجه چند گلوگاه دارد که یکی از آنها کمیسیون تلفیق است، اما بخش نهایی تصویب ردیف بودجه در صحن مجلس اتفاق میافتد و ما میخواهیم آن موقع اقدام قاطع را انجام دهیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس میگوید: نمایندگان استان خوزستان برای گنجاندن ردیف بودجه مقابله با ریزگردها تلاش بسیاری کردهاند.

ساری با اشاره به پدیده ریزگردها در استان خوزستان میافزاید: در استان خوزستان ریزگردها را با دو منشا داخلی و خارجی داریم که متاسفانه بیشترین آسیب را از ریزگردها با منشا داخلی دیدهایم.

وی ادامه میدهد: دو راهکار برای حل این معضل وجود دارد: اول درمان و دوم پیشگیری. در بخش درمان دولت ده ماهی میشود که پروژه نهالکاری را در کانونهای فوق بحرانی جنوب شرق اهواز آغاز کرده وپروژهای پنجساله است که از ابتدای سال 96 شروع شده است.

ساری میگوید: انتظار داریم این پروژه با جدیت دنبال و آب مورد نیاز آن تامین شود، چرا که در صورت عدم تامین آب، نهالها از بین خواهد رفت و پروژه متوقف میشود.

کماکان نگرانیم

این مقام مسئول تصریح میکند: اما در بخش پیشگیرانه به رغم تلاش نمایندگان و فعالان محیط زیست استان خوزستان همچنان عدهای با نام محیطزیست برای انتقال اندک منابع آب باقیمانده خوزستان نقشه میکشند. این در حالی است که به دلیل سدسازیهای بیرویه و اجرای طرحهای مخرب انتقال آب از سرشاخههای کارون بزرگ، رودخانهها و تالابهای استان خشک شده اند و امکان تامین حقابه آنها وجود ندارد.

ساری میافزاید: از آنجا که بررسی عادلانه و علمی این پروژهها و اثرات آن بر استانهای مبدا (خوزستان، چهارمحال و بختیاری) از سوی وزارت نیرو و سازمان محیطزیست امکانپذیر نیست، ما مجمع نمایندگان استان خوزستان به اتفاق نمایندگان خبرگان رهبری در تلاش هستیم از طریق دفتر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری جلسهای برگزار کنیم تا بتوانیم از حقوق مردم مظلوم خوزستان دفاع کنیم.

حذف بودجه، آدرس اشتباهی است

در همین حال، نهالکاری یکی از طرحهایی است که کار اجرایی آن از اواخر سال گذشته با هدف مهار کانونهای فوق بحرانی جنوب شرق اهواز آغاز شده و البته از همان زمان همواره با انتقادات فراوانی از سوی فعالان محیطزیست خوزستان مواجه بوده است. اکنون که ماجرای حذف بودجه 150 میلیون دلاری مبارزه با ریزگردها، نگرانی خوزستانیها را برانگیخته است،برخی کارشناسان معتقدند باید همزمان با جلوگیری از حذف این بودجه برای درست مصرف کردن آن وپرهیز از مصرفش در بخش نهالکاری چارهاندیشی کرد.

هژیر کیانی، دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیطزیست خوزستان دراین باره به جامجم میگوید: پروژه نهال کاری در شرایطی که حقابه مشخص و تعیین شدهای داشته باشد، بارش باران به حد مطلوب باشد و نوع نهال متناسب با منطقه انتخاب شده باشد میتواند به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با ریزگردها موثر واقع شود.

وی میافزاید: لازم است این موضوع از مدعیان حل مشکل ریزگردها پرسیده شود که آیا در گذشته در تالاب هورالعظیم و جنوب شرق اهواز نهال و درختی وجود داشت که مانع بروز پدیده ریزگردها میشد؟ پاسخ منفی است .

کیانی ادامه میدهد: تنها راهکار پایدار برای حل معضل ریزگردها رهاسازی تدریجی حقابههای جلگه خوزستان است چرا که راهی بجز رهاسازی حقابههای مسدود شده پشت سدها وجود ندارد.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیطزیست خوزستان میگوید: مسئولان اجرای پروژه نهال کاری مدعی هستند تا امروز 75درصد نهالهای کشت شده در کانونهای فوق بحرانی جنوب شرق اهواز سبزینگی داشتهاند و این به معنای آن است که در ابتدای مسیر 25درصد هزینهها به هدر رفته است.

وی میافزاید: سود اصلی اجرای این پروژهها به شرکتها و پیمانکارانی میرسد که به صورت سازمان یافته از سوی جهاد کشاورزی برای اجرا به خوزستان میآیند.

مدیریت آب خوزستان مهمتر از بودجه

این فعال محیطزیست با اشاره به مدیریت ناصحیح منابع آب در استان خوزستان میگوید: اگر مدیریت درستی بر منابع استان حکمفرما بود میتوانستیم با کنترل هدررویها پروژه نهال کاری را نیز به سرانجام برسانیم، منتها با تناقضی آشکار چه در سطح دولت چه در سطح سازمان آب و برق استان مواجه هستیم. از طرفی بودجه طرحهای انتقال آب از سرشاخههای کارون بزرگ در مجلس تصویب میشود و از سوی دیگر مدعی حل مشکلات زیستمحیطی استان هستیم.

هژیر کیانی با اشاره به حذف ردیف بودجه 150 میلیون دلاری مقابله با ریزگردها میافزاید: اگر قرار است اعتبار ریزگردها تصویب و در سطح نهال کاری با حقابه مبهم هزینه شود، عملا اتلاف هزینه است و مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی ادامه میدهد: بهتر است نمایندگان استان خوزستان به جای پرداختن به تصویب ردیف بودجهای که مشکل ما را به شکل پایدار حل نمیکند، بر توقف کامل پروژههای انتقال آب از سرشاخههای کارون تمرکز کنند و اعتبارات را در بحث بهینه سازی و افزایش راندمان کشاورزی هزینه کنند تا بتوانیم زمینهای بیشتری را مرطوب نگاه داریم.

نگار نخلی

جامجم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها