مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص سفته، شرایط فرزندخواندگی و موافقت پدر برای ازدواج به پرسش‌های مطرح‌ شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۷۶۷
پرسش و پاسخ قضایی

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

از فردی طلب دارم و به جای آن سفته گرفته‌ام. این فرد در موعد مقرر پول را بازنگرداند. حالا چطور می‌شود طلب را با سفته وصول کرد؟

ارائه پاسخ دقیق مستلزم رویت سفته‌ها و بررسی نحوه نگارش و صدور آن می‌باشد، اما به طور کلی باید بیان داشت به منظور مطالبه سفته باید ابتدا واخواست از سفته به عمل آید و به دنبال آن اقدام به طرح دعوای مطالبه وجه در مرجع صالح حسب مورد (دادگاه یا شورای حل اختلاف) کرد.

امکان دارد شرایط فرزندخواندگی را اعلام کنید؟ چه کسانی می‌توانند درخواست دهند؟

زن و شوهر داوطلب سرپرستی، ایرانی و مقیم ایران باشند. پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آنها گذشته و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند. سن یکی از زوجین حداقل 30 سال باشد. زوجین دارای محکومیت جزایی مؤثر به‌علت ارتکاب جرایم عمدی و مهجور نباشد. دارای صلاحیت اخلاقی باشند. زوجین یا یکی از آنها دارای تمکن مالی باشند. مبتلا به بیماری صعب‌العلاج نباشند. معتاد به مواد الکلی یا مواد مخدر و سایر اعتیادات مضر نباشند. هرگاه زوجین با اقدامات پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند معافیت از شرایط 2 و 3 به عهده دادگاه است.

30 سال سن دارم و مدتی است می‌خواهم با پسری که از نظر مالی و اجتماعی هم سطح خودم است ازدواج کنم اما پدرم با این ازدواج موافق نیست. حالا باید چه کنم؟

قانون، نکاح دخترِ باکره (دختری که هنوز ازدواج نکرده است) را منوط به اخذ اذن از جانب پدر یا جدپدری (ولی قهری) دانسته است و در شرایطی که، ولی قهری (پدر یا جد پدری) نسبت به این امر مخالفت ورزد، دختر می‌تواند مردی را که تصمیم به ازدواج با او دارد به طور کامل (سن، شغل، سلامت جسمی، شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده است و...) به دادگاه معرفی نماید و از دادگاه تقاضا کند اجازه ازدواج او را با مردی که معرفی کرده است، صادر نماید. دادگاه نیز با توجه به مصلحت دختر و بررسی دلایل مخالفت پدر یا جد پدری، چنانچه ممانعت موجه نباشد و مرد نیز دارای شرایط کافی برای ازدواج با دختر باشد، به دختر اجازه ازدواج می‌دهد و دختر می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج عقد نکاح را جاری ساخته و آن را ثبت کند.

ضمیمه تپش جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها