چگونه می توان به وجود حیات در سیارات دیگر پی برد؟

مطالعه ساختار سیارات دوردست در زمین

یکی از اهداف مهم ستاره شناسان در سال های پیش رو، شناسایی سیاراتی مشابه زمین است که دارای فاصله ای مناسب با ستاره میزبان خود بوده و امکان پرورش حیات را داشته باشند. بسیاری از نمونه های کشف شده تا امروز، در مدار کوتوله های سرخ هستند.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۰۹
در جستجوی سیاره ای مانند زمین

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، بحث شناخت سیاراتی با قابلیت پرورش حیات در سایر منظومه ها و مطالعه و بررسی آن ها همواره یکی از مهمترین بحث های دنیای ستاره شناسی بود.

تا کنون ستاره شناسان موفق به شناسایی 3هزار 500 سیاره شده اند که در مدار ستاره هایی دیگر به غیر از خورشید در حال چرخش هستند و در موقعیتی مشابه زمین و خورشید از ستاره های منظومه خود قرار دارند.

پیش بینی می شود طی چند سال آینده، هزاران نمونه دیگر از این سیارات کشف و شناسائی شوند.

مطالعات انجام شده همچنین حاکی از این موضوع است که بسیاری از این سیارات کشف شده دارای شباهت های زیادی به سیاره ما یعنی زمین بوده و از نظر اندازه و ابعاد، ترکیب و ساختار و دما دارای شرایطی مشابه هستند البته هنوز بسیاری از این سیاران که از آن ها به عنوان آیینه های زمین یاد می شود، برای ما کاملا بیگانه بوده و اطلاعات کمی از آن ها در دست داریم.

یکی از موارد عجیب در این رابطه، این است که برخی از این سیارات به دور کوتوله های سرخ می چرخند که دارای تفاوت هایی با خورشید هستند.

این کوتوله های سرخ را می تواند کوچکترین و سردترین ستاره های موجود در جهان محسوب می شوند اما در عین حال این این کوتوله ها بیشترین میزان دارا بودن سیارات مشابه زمین در مدارهای خود را داشته و شاید این موضوع به دلیل کثرت زیاد این کوتوله های سرخ رنگ است.

جالب توجه است که اگرچه با چشم غیر مسلح معمولا امکان دیدن کوتوله های سرخ وجود ندارد، اما بیش از نیمی از 140 ستاره موجود در فاصله 20 سال نوری از خورشید به این کوتوله ها تعلق داشته و همچنین دو سوم از پس زمینه های کهکشانی شناخته شده نیز به این کوتوله ها تعلق دارند.

اگرچه کوتوله های سرخ را می توان ستاره هایی سردتر نسبت به ستاره های عادی محسوب کرد، اما احتمالا سیارات نزدیک به این اجرام کهکشانی، دارای دمای مناسب برای رشد و پدیدار شدن حیات بوده و ممکن است دارای شرایطی مشابه زمین باشند.

تلاش دانشمندان در سال های اخیر بر این موضوع معطوف بوده که سیاره ای در فاصله ای مناسب با زمین شناسایی کنند که امکان میزبانی حیات را داشته و شرایط برای زندگی در آن مهیا باشد. موضوعی که اگرچه هنوز اثبات نشده است اما از نظر دانشمندان دور از ذهن نبوده و به زودی نمونه واقعی آن کشف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها