وزیر امور خارجه آمریکا از دولت عربستان به دلیل سیاست‌هایش در یمن و لبنان به شدت انتقاد کرد و درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت که این مساله‌ای نیست که به این زودی‌های صورت گیرد و سال‌ها طول می‌کشد.
کد خبر: ۱۱۰۰۷۹۷
انتقاد غیرعادی وزیر امور خارجه آمریکا از عربستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت:رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در وزارت خارجه فرانسه در پاریس از عربستان انتقاد کرد و از این کشور خواست که سیاست خود در خاورمیانه را با فکر و درایت بیشتری همراه کند.

وی گفت: با احترام به سیاست عربستان در قبال قطر، حضور عربستان در جنگ یمن و اوضاع در لبنان ما دولت عربستان را برای انجام اقدامات حساب شده و با درایت بیشتر در این مسائل دعوت می‌کنیم. من فکر می‌کنم باید به طور کامل پیامدها را مدنظر قرار داد. با رشد نگرانی در خصوص سیاست‌ عربستان در این کشورها ریاض باید در سیاست‌های منطقه‌ای‌اش دقت نظر داشته باشد.

به گفته خبرنگاران رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با لحنی غیرعادی از عربستان انتقاد کرده است.

تیلرسون اشاره کرد که رئیس جمهوری آمریکا نیز از عربستان خواسته است که به محاصره یمن پایان دهد. این محاصره در حال منجر شدن به فاجعه‌ای عظیم است.

تیلرسون ضمن انتقاد از سیاست ریاض در یمن، از روابط این کشور با لبنان و قطر نیز خرده گرفت و گفت: آمریکا از دولتمردان عربستان انتظار دارد که "در رویارویی با جنگ یمن و همچنین در رابطه با قطر و لبنان ملایم‌تر عمل کنند و به پیامدهای اعمال خود بیندیشند".

وزیر خارجه آمریکا همچنین این مساله را روشن کرد که پایان محاصره یمن باید شامل کشتی‌های تجاری و نه فقط کمک‌های بشردوستانه باشد.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از مواد غذایی از طریق کشتی‌های تجاری به یمن می‌رسند.

تیلرسون همچنین ادامه داد:‌ بر این باورم که اوضاع در لبنان به سمت مثبتی پیش رفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره گشایش سفارت آمریکا در قدس که به صورت رسمی از سوی دولت ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام شد، گفت که این مساله سال‌ها به طول می‌انجامد. بسیاری از کشورها از تصمیم دولت ترامپ درباره قدس انتقاد کرده و آن را نقض کننده قطعنامه‌های سازمان ملل دانستند.

تیلرسون تاکید کرد، هر تصمیم نهایی درباره قدس بر مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تکیه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها