مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت: دیدگاه اتحادیه اروپا این است که ادامه اجرای توافق هسته ای ایران، اولویت راهبردی مهم برای امنیت اروپا، منطقه و جهان است.
کد خبر: ۱۱۰۰۲۱۴
ادامه اجرای برجام، اولویت مهم برای امنیت جهان است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز؛ مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت دیدگاه اتحادیه اروپا این است که ادامه اجرای توافق هسته ای ایران، اولویت راهبردی مهم برای امنیت اروپا، منطقه و جهان است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست خبری مشترک گفت:«ورود شما آقای وزیر تیلرسون به بروکسل، قلب اتحادیه اروپا را خوشامد می گویم. پس از سفرهای خوبی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مایک پنس معاون او در فصل بهار به اینجا داشتند، استقبال از دوستان و همکاری با یکدیگر، مایه مسرت است. ما تبادل نظر خوبی داشتیم و پس از این نشست خبری، بحث ها کنار وزرای امور خارجه همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت».

موگرینی افزود نشست امروز ما مؤید اهمیتی است که اتحادیه اروپا و آمریکا برای شراکت و همکاری نزدیک خود قائلند. به اعتقاد من، می توان گفت این، همچنین فرصتی است تا دوباره تعهد جمعی خود را به همکاری نزدیک بر سر برخی مسائل مهم از سر بگیریم. در طول دیدار دوجانبه (با تیلرسون) عمدتاً درباره چهار مسئله بحث کردیم: ابتدا، روند صلح خاورمیانه. اتحادیه اروپا از آغاز دوباره روند صلح معنادار به سوی راهکار تشکیل دو کشور حمایت می کند. به اعتقاد ما، باید به طور مطلق از هر اقدامی که این تلاش ها را تضعیف می کند، پرهیز شود. باید از طریق مذاکرات، راهی برای حل و فصل وضعیت قدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت آینده هر دو کشور یافت شود تا آرمان های هر دو طرف محقق شود. دوشنبه هفته آینده اینجا در بروکسل، بیشتر در این زمینه با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفتگو خواهیم کرد. با محمود عباس نیز اوایل سال آینده میلادی گفتگو خواهیم کرد. همچنین در (نشست های) آتی شورای امور خارجه خود، به طور مجزا میزبان هر دو آنها خواهیم بود. ما همچنین برای حمایت از دورنمای آغاز دوباره مذاکرات برای تشکیل دو کشور، به تعامل با شرکای بین المللی و منطقه ای خود از جمله در گروه چهار جانبه ادامه خواهیم داد.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت ما همچنین درباره ایران و بالاخص اجرای توافق هسته ای با ایران گفتگو کردیم. من دوباره این دیدگاه اتحادیه اروپا را تأیید کردم که اجرای ادامه دار توافق هسته ای ایران، اولویت راهبردی مهم برای امنیت اروپا و همچنین امنیت منطقه و جهان است. درباره این واقعیت گفتگو کردیم که مسائل دیگری وجود دارد که باید بر سر آنها بحث و کنار یکدیگر با آنها مقابله کنیم، اما این مسائل در حیطه توافق هسته ای نیستند و به همین علت تمایل داریم که خارج از (چارچوب) توافق به آنها رسیدگی کنیم. اتحادیه اروپا تمایل دارد بر مبنای ادامه اجرای توافق هسته ای توسط آمریکا، از نزدیک با آمریکا در خصوص این مسائل همکاری داشته باشد. نتیجه گیری شد که توافق هسته ای به طور منحصر بر سر مسائل هسته ای بوده است که به چهارده سال قبل باز می گردد؛ بنابراین، اکنون برچیدن توافق بر سر مسائل هسته ای که کارساز بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز 9 بار این موضوع را تأیید کرده است، باعث نمی شود ما برای بحث درباره همه مسائل دیگر در خصوص این کشور (ایران) در موضع بهتری قرار داشته باشیم.

موگرینی گفت ما همچنین درباره اوضاع سوریه گفتگو کردیم. با نگاه به خاورمیانه وسیع تر، اعتقاد هر دو ما این است که باید فوری به سوی مذاکره و روند انتقال (قدرت) سیاسی در سوریه، بر پایه مذاکرات صلح ژنو و قطعنامه 2254 شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل، پیش رفت. من از این فرصت استفاده کردم تا آقای تیلرسون را از تدارکات برای دومین کنفرانس در سطح وزرا که بهار سال آینده درباره آینده سوریه و منطقه اینجا در بروکسل برگزار خواهد شد، آگاه کنم؛ این کنفرانس به بررسی شیوه های ادامه حمایت از مردم سوریه و کشورهای میزبان آنها خواهد پرداخت؛ این حمایت نه تنها از دیدگاه بشردوستانه، بلکه با تضمین حمایت سیاسی و اقتصادی از مذاکرات در ژنو که سازمان ملل هدایت آن را بر عهده دارد و همچنین ارائه مشوق برای دستیابی به راهکار سیاسی زیر نظر سازمان ملل، خواهد بود.

همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در بروکسل بلژیک، در پاسخ به سوال خبرنگاری؛ گفت: موضوعات مورد اختلاف ما (اتحادیه اروپا و آمریکا) را می دانید که یکی از آنها توافقنامه هسته ای با ایران بود، در این توافقنامه، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن ، به صراحت بیان کردند که برای ما این توافقنامه یک اولویت راهبردی است که برای امنیت ما اهمیت دارد ، توافقنامه هسته ای که کار می کند و 9 بار به وسیله آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید شده است ، باید حفظ شود به خصوص با توجه به اینکه ما با یک بحران اشاعه هسته ای دیگر روبرو هستیم که در شرق دور(کره شمالی) وجود دارد. این موضوع(برجام) برای اعتبار مذاکرات و (اعتبار) توافقنامه های بین المللی نیز اهمیت دارد، فکر می کنم که این پیام، بلند و واضح در واشنگتن شنیده شد. امروز ما در مورد تعهد به باقی ماندن و تبعیت کردن از توافقنامه در موقعیت بهتری قرار داریم و نیز باید با یکدیگر کار کنیم تا ایران نیز همچنان به توافقنامه پایبند و متعهد بماند چیزی که کار مشترک ما است که باید انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها