روحانی در مراسم بهره‌برداری طرح توسعه بندر چابهار:

مشکلات منطقه با گفتگو قابل حل است

رئیس جمهور تاکید کرد : قدرت کشورهای منطقه برگرفته از امنیت و قدرت منطقه است.
کد خبر: ۱۰۹۹۴۱۵
مشکلات منطقه با گفتگو قابل حل است

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر و اسکله شهید بهشتی چابهار تاکید کرد: باید باور کنیم که قدرت ما در قدرت منطقه است و نه تک تک کشورها و اگر منطقه امن و قدرتمند باشد همه کشورها از امنیت و قدرت بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه بهره برداری از مرحله نخست اسکله شهید بهشتی چابهار در حالی انجام می شود که شرایط منطقه یک قدم بهتر از گذشته است، افزود: عده ای فکرمی کردند منطقه ما منطقه جنگ و نزاع و برخورد شیعه و سنی و منطقه برخورد افراطیون است اما مردم خوب منطقه امروز یک قدم از حضور قدرت ها و دخالت ها فاصله گرفته اند.

رئیس جمهور با تاکید براینکه بین اقوام و مذاهب مختلف این سرزمین فاصله ای وجود ندارد افزود : علمای شیعه و سنی، نخبگان و روشنفکران چه در ایران و چه در سایر کشورهای منطقه گام های بلندی در این راستا برداشته اند و امروز همبستگی و اتحاد ضروری ترین نیاز منطقه و تامین کننده حداکثر منافع برای کشورهای منطقه است.

وی افزود: امروز راهی جز اعتدال برای حل مشکلات وجود ندارد، پایان افراطی گری و خشونت به هر نامی و در هر کشوری که باشد ویرانی، خسارت و نابودی است و سراغاز اعتدال باور همدیگر است باید یکدیگر را به رسمیت بشناسیم و مردم منطقه منافع کشورهای همسایه و دیگران را به رسمیت بشناسند.

رئیس جمهور گفت : باید اقوام و فرهنگ قومیت ها زیر چتر فرهنگ ملی منطقه به رسمیت شناخته شود، باید مذاهب همدیگر را به رسمیت بشناسیم و با زور، عصبانیت ،شعار و خشونت نمی توان هیچ کس را از مسیری به مسیر دیگر هدایت کرد.

روحانی با بیان اینکه اگر کسی فکر می کند که دین یا مذهب او بهتر است باید با عمل خود نشان دهد نه با زبان گفت : ما در عمل باید نشان دهیم که بهترین راه را داریم و در عین حال باید به اعتقادات دیگران احترام بگذاریم و اعتدال راهی است که ما را به تعامل سازنده و گسترده می رساند.

وی تاکید کرد: در منطقه هیچ کشوری نمی تواند مدعی شودکه قدرت برتر در این منطقه است و باید کشورهای دیگر تسلیم و تابعش باشند حتی ابرقدرت ها هم نتوانستند به این وضعیت دست یابند و هیچ قدرت منطقه ای هم قادر به این کار نیست.

رئیس جمهور افزود: برای تعامل بین کشورها، فرهنگ و سیاست جایگاه خود را دارد و بسیار مهم است و فرهنگ های موجود در منطقه متصل به یکدیگر هستند از مدیترانه و افریقا تا ایران و شبه قاره و تا اقصی نقاط اسیا ما دارای فرهنگ ریشه داری هستیم.

باید اقتصاد کشورها را برای ایجاد وحدت مسیرهای تجاری و پیوستگی دانشگاه ها و نخبگان به هم متصل کنیم

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اشاره به نقش مهم اقتصاد در توسعه کشورهای منطقه گفت: باید اقتصاد کشورها را برای ایجاد وحدت مسیرهای تجاری، راه های تجاری، پیوستگی دانشگاه ها و پیوستگی نخبگان به هم متصل کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه حمل و نقل منطقه ما باید در زمینه های زمینی، دریایی، هوایی و ریلی به هم پیوسته شود افزود: اگر کشورهای منطقه به هم متصل شوند به هم احساس نیاز پیدا می کنند و این نیاز، نیاز مقدسی است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر حرکت به سمت بی نیازی و خوداتکایی گفت: در عین حال همه نیاز به انس و محبت داریم که باید این مهم در میان کشورهای منطقه ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در اقتصاد به هم نیاز داریم، افزود: اگر کشوری فکر کند از هر نظر بی نیاز است حتما اشتباه کرده است این نیاز می تواند در چارچوب صحیح تعریف شود نیازی باشد که باعث وحدت بیشتر شود.

رئیس قوه مجریه گفت: اگر کشورهای مختلف بتوانند در چارچوب مسیری، در ریلی، در بندری همدیگر را در کنار هم بیابند و منافع مشترک را در آن مسیر ببینند این امر باعث وحدت ما می شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این منافع مشترک باعث امنیت ماست تصریح کرد: منافع مشترک باعث امنیت ماست و امنیت تنها با قدرت نظامی به وجود نخواهد آمد و اگر همه کشورهای منطقه در کنار هم و نیازمند به همدیگر و متصل به همدیگر بودیم و منافع مشترک را احساس کردیم، این منافع مشترک ما را به همدیگر متصل خواهد کرد.

مشکلات منطقه با گفتگو قابل حل است

رئیس جمهور گفت: اگر مشکلی در منطقه وجود دارد، با گفتگو قابل حل و فصل است.

روحانی در ادامه مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود:​ چابهار بندر و ساحلی است که می تواند ملت های این منطقه را بهتر به یکدیگر متصل کند و منافع مشترک را برای مردم این منطقه تعریف کند البته ارزش چابهار در سایه وحدت مردم در سیستان و بلوچستان و امنیتی است که مردم در سیستان به وجود​ آورده اند.

وی با بیان اینکه اگر سیستان و بلوچستان امن نباشد بندر چابهار بی ارزش است، اظهار داشت: این امنیت در سایه وحدت میان مذاهب و اقوام به وجود می آید و اولین تشکر من از همه اقوام و مذاهبی است که در این منطقه زیست می کنند و در سیستان و بلوچستان به دلیل هماهنگی، همفکری، برادری و اتحاد، اساس امنیت را مردم به وجود خواهند آورد.

رئیس جمهور افزود: نکته دوم این است که ما در کشورهای منطقه سابقه دیرینه روابط دوستانه را تجربه کرده ایم، سالیان دراز و قرن هاست که ما با کشورهای شرقی خود همیشه همزیستی بسیار خوب و مسالمت آمیزی داشته ایم.

روحانی ادامه داد: گاهی منطقه جنوبمان مشکلاتی داشته و همچنین منطقه غرب و شمال ما نیز مشکلاتی داشته اما در منطقه شرق کمتر در تاریخ مشکل داشته ایم و این مایه بزرگی است برای امنیت منطقه و رابطه بین ایران، پاکستان و همچنین رابطه بین ایران و کشورهای هندوستان، ترکمنستان، افغانستان و همینطور سایر کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و سایر کشورهای اطراف ما در غرب و جنوب ایران، ما راه را در تعامل بین ملت ها می بینیم.

وی با بیان اینکه علاقه مند نیستیم با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم اظهار داشت: معتقدیم اگر مشکلی در منطقه وجود دارد، با گفتگو قابل حل و فصل است و چیزی بالاتر از گفتگو نیاز نیست تا مشکل منطقه را حل کند و نیازی به اسلحه و دخالت قدرت های بزرگ جهانی نداریم.خودمان در کنار یکدیگر با وحدت، اتحاد، برادری و با گفتگو می توانیم مشکلات یکدیگر را حل کنیم.

به دنبال اتصال بندر چابهار به کشورهای منطقه از طریق جاده و ریل بهتر هستیم

رئیس جمهور گفت: ما هم به دنبال بهره برداری از مراحل بعدی در بندر چابهار، و هم به دنبال اتصال این بندر به کشورهای منطقه از طریق جاده و ریل بهتر هستیم.

روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: ترانزیت، چه ترانزیت هوایی و چه ریلی، یکی از مسیرهای اتصال ملت ها با یکدیگر است.

وی ادامه داد: چابهار در موقعیت بسیار ممتازی قرار گرفته است تا بتوانیم کشورهای منطقه جنوبی و حاشیه اقیانوس هند و همچنین کشورهای افریقایی را به آسیای مرکزی و اروپای شرقی و شمالی متصل کنیم.

روحانی اظهار داشت: اولین قدم این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای رفت و آمد بار و مسافر پیدا کند و خوشحالیم که امروز مرحله اول آن افتتاح شد و ظرفیت این بندر از 2 و نیم میلیون به 8 و نیم میلیون تن افزایش می یابد.

رئیس جمهور گفت:​ در مرحله اول شرایطی در این بندر فراهم شده است که کشتی های 100 هزار تنی بتوانند در این بندر رفت و ​آمد کنند و از 5 پست اسکله ای که امروز افتتاح شد، 2 اسکله برای حمل و نقل کانتینری است که برای ترانزیت در منطقه اهمیت فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال بهره برداری از مراحل بعدی در این بندر هستیم، افزود: ما هم به دنبال مراحل بعدی در این بندر هستیم و هم به دنبال اتصال این بندر به کشورهای منطقه از طریق جاده و ریل بهتر هستیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: همانگونه که وزیر راه اشاره کرد، باید جاده بین چابهار و زاهدان را اولاً اصلاح و ثانیاً آن را به بزرگراه تبدیل، و باند دوم آن را احداث کنیم.مسأله مهم تر، مسئله ریل است که بتوانیم از طریق راه آهن بندر چابهار را به ریل سراسری کشور متصل کنیم.

رئیس جمهور گفت: از اینکه امروز می شنویم که 27 درصد پروژه راه آهن بین چابهار و زاهدان انجام شده است، خوشحالیم زیرا خبر خوشی است، اما در عین حال باید این موضوع را تسریع کنیم و در انتظار آن روزی باشیم که ان شاءالله این راه آهن افتتاح شود و پس از آن جایگاه و ظرفیت این بندر را بالاتر خواهد برد.

بندر چابهار تحول بسیار مثبتی برای اقتصاد کشورهای منطقه است

روحانی با تاکید بر لزوم ایجاد ­رقابت مثبت و سازنده بین کشورهای منطقه در بندر چابهار گفت:این ترانزیت می تواند تحول بسیار مثبتی برای اقتصاد کشورهای منطقه باشد.

وی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ضمن ابراز خرسندی از انتقال اولین محموله ها بین هند و افغانستان از طریق بندر چابهار تصریح کرد: این به معنای اتصال کشورهای منطقه با یکدیگر است.

رئیس جمهور افزود: ما از طریق بندر چابهار می توانیم به آسیای مرکزی، اروپای شرقی و شمالی و حتی منطقه دریای سیاه از طریق­ گرجستان متصل شویم و این ترانزیت می تواند تحول بسیار مثبتی برای اقتصاد باشد البته مزیت هر منطقه تجاری به این است که کسی که از طریق آن بندر، حمل و نقل کالا را انجام می دهد بتواند کالای خود را راحت تر، ارزان تر و سریع تر جابجا کند.



رئیس قوه مجریه ضمن استقبال از حضور کشورهای دیگر در منطقه چابهار تصریح کرد: ما باید به دنبال رقابت سازنده با یکدیگر باشیم چرا که هیچ وقت با انحصار و رقابت منفی مشکلات و مسائل ما حل نخواهد شد.رقابت ما باید مثبت و سازنده باشد تا بتوانیم به اهداف مد نظر خود برسیم.

روحانی در ادامه به رعایت مسائل محیط زیستی در این طرح اشاره کرد و افزود: اینکه مسائل محیط زیستی در تکمیل مرحله اول این طرح مراعات شد بسیار مهم است چرا که ما انسان ها با توسعه صنعت و تکنولوژی به طور طبیعی در طبیعت دخالت داریم.هرچه دخالت ما در طبیعت و آثار سوء آن کمتر باشد به نفع همه انسان ها خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: اینکه کلونی مرجان ها از این منطقه به منطقه ای دیگر منتقل شده است با توجه به اینکه مرجان ها بزرگترین تصفیه کننده آب اقیانوس ها و دریاها هستند و نباید آنها را از بین ببریم خبر بسیار خوبی است.

وی اتخاذ تصمیماتی مبنی بر تخفیف قیمت برای پهلوگیری کشتی ها و انبارداری در بندر چابهار را کاری بسیار درست خواند و گفت: این بندر باید جاذبه بیشتری پیدا کند تا بتوانیم کشورهای منطقه را برای حمل و نقل کالا از طریق بندر چابهار تشویق کنیم.

رئیس جمهور گفت: امروز خوشحالی ما تنها بخاطر پیشرفت اقتصادی در یک بندر و توسعه یک استان در کشور نیست بلکه از اینها مهم تر مسیری است که برای تعامل بیشتر و خدمت بین کشورهای منطقه ایجاد شده است تا کشورهای منطقه از طریق این راه ها به یکدیگر نزدیک تر شوند.

روحانی­ تاکید کرد: تنها راه اصلی امنیت ما در کل منطقه افزایش اتصالات اقتصادی، علمی و فرهنگی بین کشورهای منطقه است.من این روز بسیار خوب را به مردم ایران و استان سیستان وبلوچستان و همچنین کشورهای منطقه تبریک می گویم.



وی ضمن تشکر از نیروی دریایی کشورمان گفت: این تشکر نه بخاطر کمک نیروی دریایی به چابهار بلکه بخاطر ایجاد امنیت دریایی در این منطقه است.

رئیس جمهور افزود: نیروی دریایی توانسته در خلیج فارس، دریای عمان، باب المندب و اقیانوس هند به کمک سایر کشورها نقش بسیار ارزنده ای برای امنیت دریایی این منطقه ایفا کند و این یکی از مزیت های چابهار است.

روحانی گفت: چابهار در کنار خود نیروی دریایی دارد که حافظ امنیت آبها و سواحل این منطقه است و ناوچه های نیروی دریایی ما چه بسیار کشتی های تجاری کشورهای منطقه را از دست دزدان دریایی نجات داده اند و این یکی از مزیت های ایران عزیز ماست البته نیروهای دریایی همه کشورهای منطقه باید در کنار یکدیگر باشند و با یاری ­­یکدیگر به امنیت بیشتر منطقه کمک کنند.

رئیس قوه مجریه ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران طرح بزرگ بندر چابهار گفت: از کسانی که از هند و صندوق توسعه ملی ایران­ تامین مالی این پروژه را انجام دادند­ و همچنین از قرارگاه سازندگی که برای اجرای این پروژه تلاش کرد نیز سپاسگزارم و از خداوند متعال می خواهم چنین روزهای مبارکی برای ما و ملت های منطقه تکرار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها