اصفهان در جذب گردشگران خارجی رکورد زد

نیــــــمی از جهان در نصف‌جهان

باوجود تمام تبلیغات منفی و غیرواقعی که توسط سران برخی کشورها بویژه آمریکا علیه ایران و مردم این سرزمین صورت می‌گیرد و در یک سال اخیر نیز شدت گرفته، اما آمار ورود گردشگران خارجی به کشورمان همچنان روبه افزایش است و در میان استان‌های کشور نیز اصفهان گوی سبقت را در این زمینه ربوده و توانسته بیشترین گردشگر خارجی را جذب خود کند.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۴۶
نیــــــمی از جهان در نصف‌جهان

به گزارش جام‌جم، اصفهان حتی امروز که زاینده‌رودش خشک و کم‌آب شده، باز آن قدر ظرفیت و جذابیت دارد که خیل جمعیت مسافر و گردشگر را از داخل و خارج از کشور به سوی خود بکشاند. مسافران داخلی می‌دانند که دیگر رمق و جانی در پیکر زاینده‌رود باقی نمانده و همین ممکن است پایشان را کمی سست کرده و مقصدشان را تغییر دهد، اما برای گردشگران خارجی و بویژه اروپایی‌ها بازدید از ایران بدون تماشای میدان نقش‌جهان اصفهان؛ میدانی که هر طرفش را نگاه کنی، چشم‌نواز و زیباست، لطفی ندارد.

مجموعه میدان نقش‌جهان شامل مسجد امام، شیخ لطف‌الله، عالی‌قاپو و سردر قیصریه، رستوران‌های زیبای اطراف میدان و مغازه‌ها و بازار سرپوشیده‌اش، 83 سال پیش به ثبت ملی و 38 سال پیش به ثبت جهانی رسید و از همان زمان جای خود را در میان آثار تاریخی و پربازدید دنیا باز کرد و نام اصفهان را بیش از هر زمانی بر سر زبان‌ها انداخت تا امروز به عنوان یکی از کهن‌ترین مراکز فرهنگی، تمدنی و هنری فلات مرکزی ایران با بیش از 6000 سال قدمت، بر سر زبان مردم جهان افتاده و گردشگرانی را از کشورهای دور و نزدیک به خود جذب کند. این گردشگران نه‌تنها مایوس و دست خالی از این خطه بازنمی‌گردند، بلکه تعاریف دهان به‌دهانشان از این استان و نقل قول‌های مثبت و تصاویری زیبایی که در کنار آثار تاریخی اصفهان گرفته و بازنشر کرده‌اند، خود مبلغ و مشوقی برای تعداد بیشتری از مردم جهان می‌شود تا سفر به ایران و اصفهان را در برنامه گردشگری خود جای دهند؛ رویدادی که فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با ذکر آماری به آن اشاره کرده و می‌گوید: تعداد گردشگران خارجی اصفهان در چهار سال گذشته (از ابتدا تا پایان دولت یازدهم) و نسبت به سال 91، پنج برابر افزایش یافته و به عبارتی بیش از 500 درصد رشد داشته است که پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به توسعه بستر گردشگری در استان این رشد ادامه یابد.

اصفهان امسال بیشترین گردشگر را دارد

الهیاری بیشترین ورودی گردشگران خارجی را مربوط به امسال دانسته و می‌افزاید: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، بیش از 420 هزار نفر بازدید از بناها و آثار تاریخی استان اصفهان که از آنها ورودیه اخذ می‌شود و تابع اداره میراث فرهنگی اصفهان هستند، به ثبت رسیده، که رشدی 25 درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

البته آمار بازدید با آمار تعداد گردشگران متفاوت بوده و معمولا بیشتر است، زیرا هر گردشگر ممکن است از چند سایت تاریخی بازدید کند، برای همین و براساس گفته الهیاری، در ازای حدود 400 هزار بازدید ثبت شده، در شش ماهه نخست امسال، حدود 200 هزار نفر اقامت در مراکز مجاز و تحت نظارت اداره میراث فرهنگی اصفهان، به ثبت رسیده، گرچه بخشی از گردشگران خارجی هم در اماکن اقامتی که غیرمجوز دار اقامت داشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر را پررونق‌ترین ماه‌های امسال از لحاظ گردشگری و میدان نقش‌جهان، چهلستون، مسجد لطف‌الله، مسجد جامع و باغ فین کاشان را هم پربازدیدترین مجموعه‌های تاریخی اصفهان عنوان می‌کند.

بیشترین بازدیدها نیز از 10 کشور جهان صورت گرفته که هشت کشور از اروپا (مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس) بوده و دو کشور یعنی چین و عراق از آسیا. جالب این‌که در شهریورماه، شهروندان انگلیسی بیشترین آمار بازدیدکننده‌های مجموعه‌های تاریخی اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند.

الهیاری می‌گوید: استان اصفهان بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یک هزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چند اثر به ثبت جهانی رسیده، اما اکنون برخی از این مجموعه‌ها آماده بازدید گردشگران نیست، گرچه شرایط بازدید از سایت‌های جهانی را به بهترین نحو ممکن فراهم کرده‌ایم و درصدد گسترش دایره بازید از آثار تاریخی هستیم. در این راستا و جدای از آماده‌سازی اماکن تاریخی، ظرفیت اقامت را در چهار سال گذشته دو برابر افزایش داده‌ایم. ضمن این‌که 89 هتل و 330 پروژه گردشگری نیز در حال ساخت داریم که امید است با این شرایط شاهد توسعه گردشگری بیشتر در استان باشیم.

الهیاری با ذکر این آمار تاکید می‌کند که اصفهان در بین استان‌های کشور در سکوی نخست جذب گردشگران خارجی ایستاده است، گرچه حساب خراسان رضوی را باید از این آمار و رتبه‌ها جدا کرد، زیرا این استان بواسطه حضور فراوان گردشگران مذهبی که از کشورهای اسلامی و برای زیارت راهی مشهد می‌شوند، ممکن است جایگاه بالایی را به خود اختصاص دهد.

از 65 به 325 هزار نفر

محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به آماری در زمینه گردشگران خارجی اشاره کرده و می‌گوید: در سال 91 حدود 65 هزار گردشگر خارجی از استان اصفهان بازدید کردند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این آمار به 325 هزار گردشگر خارجی در سال 95 افزایش یافت.

یارمحمدیان با بیان این شهرهای اصفهان و کاشان بیش از هر شهر دیگری مورد توجه گردشگران خارجی بوده است، می‌افزاید: تنها در فروردین امسال 85 هزار گردشگر خارجی از استان اصفهان بازدید کردند که 30 درصد بیشتر از یک سال آخر دولت قبل است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، حمایت‌های دولت یازدهم از گردشگری و تقویت روابط بین‌المللی را از علت‌های اصلی افزایش ورود گردشگران خارجی به کشورو به‌خصوص استان اصفهان می‌داند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها