معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: از ابتدای روز شنبه کلیه بانک ها و موسسات اعتباری موظفند که نرخ سود علی الحساب یکساله خود را بر اساس ضوابط اعلامی که ۱۵ درصد بود به صورت دقیق رعایت کنند و سود سپرده های کوتاه مدت ۱۰ درصد سالانه خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۶۵۲۵۷
الزام بانک ها به رعایت سود ۱۵ درصدی / سود کوتاه مدت فقط ۱۰ درصد

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، پیمان قربانی در نشست خبری که امروز در بانک مرکزی برگزار شد با بیان اینکه علی رغم کاهش نرخ تورم به محدوده تک رقمی با معضل چسبندگی نرخ سود بانکی مواجه بودیم گفت: 90 درصد تامین مالی اقتصاد روی دوش بانکهاست و این چسبندگی نرخ سود باعث کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد شده است.

به گفته قربانی انجماد دارایی بانک ها، فعالیت موسسات غیر مجاز و اقدامات جذب سپرده توسط موسسات غیر بانکی مثل خودروسازان باعث وقفه در کاهش نرخ سود بانکی شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره تصمیمات اتخاذ شده در خصوص نرخ سود بانکی، گفت: در دولت یازدهم نرخ تورم از بالای 40 درصد به تک رقمی تنزل یافت و در حال حاضر نیز استمرار دارد.

وی افزود: نرخ تورم مرداد ماه یکشنبه پنجم شهریور بر اساس پایه 1395- 100 اعلام می شود که تحولات قیمتی و تورم را بهتر منعکس می کند

قربانی ادامه داد: با وجود کاهش نرخ تورم یکی از مضرات چسبندگی نرخ سود در نظام بانکی بود که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری از این مجرا اثر منفی بپذیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی از ورود جدی این بانک به بازار بین بانکی خبرداد و افزود: نرخ سود بازار بین بانکی که به 21 درصد افزایش یافته بود به محدوده 18 تا 19 درصد کاهش یافته است یعنی سه واحد درصد کاهش یافت.

وی از فراهم شدن زمینه مناسب تری برای کاهش نرخ سود خبرداد و افزود:‌ در این زمینه گام هایی برداشته شده است و هدف این بوده که بانک مرکزی ذی نفعان نظام بانکی را به درستی در نظر بگیرد. در این زمینه سعی شد که نرخ های سود برای سپرده گذاران مثبت و واقعی باشد و تورم را جبران کند و قدرت خرید سپرده های مردم حفظ شود.

قربانی گفت: از ابتدای روز شنبه کلیه بانک ها و موسسات اعتباری موظفند که نرخ سود علی الحساب یکساله خود را بر اساس ضوابط اعلامی که 15 درصد بود به صورت دقیق رعایت کنند و سپرده های کوتاه مدت 10 درصد سالانه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها