محققان آمریکایی موفق به ساخت ژلی از زهر زنبورعسل شدند که ویروس ایدز و سرطان را در بدن از بین می برد.
کد خبر: ۱۰۴۲۸۸۱
درمان بیماری ایدز با استفاده از زهر زنبور عسل

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از یو اس نیوز ، دانشمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس با استفاده از زهر زنبورعسل نوعی ژل بسازند که به ویروس ایدز در بدن حمله کرده وآن را از بین می برد.

زهر این «نانوزنبور» (nanobee) نوعی پروتئین به نام «ملیتین»(melitin) است که از زهر زنبورعسل گرفته شده‌است.

محققان ذرات میلیتن را به نانو ذرات طی فرآیندی محلق می‌کنند، ذراتی که از ویروس ایدز کوچکترند. سم هایی که از نانو ذرات منتشر می شود بدنه ویروس ایدز را سوراخ و آن را نابود می کند.

طبق ادعای محققان آمریکایی، اگر این زهر که با نانو ذرات ترکیب شده به شکل صحیحی در بدن رها شود، می‌توان از آن برای درمان برخی بیماری‌ها نظیر سرطان نیز استفاده کرد.

درمان سرطان با استفاده از زهر نانو زنبور

طبق این گزارش، از سال 2009 محققان دانشگاه واشنگتن روی ساخت نانو زنبورهایی کار می‌کنند که می‌توانند پپتیدهای سمی موسوم به ملیتین را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن رهاسازی کنند، در حالیکه سلول‌های سالم دست‌نخورده باقی می‌مانند.

در ادامه، «ملیتین» همانند یک پروتئین از بین برنده غشاء عمل کرده و در آن حفره ایجاد می‌کند که موجب مرگ سلول می‌شود و در صورتیکه غلظت آن مناسب باشد، هر سلولی را از بین می‌برد.

این پروتئین اگر بدون بسته‌بندی شدن در نانو ذرات وارد جریان خون شود، سلول‌های قرمز خون را از بین می‌برد.

محققان برای حل این مشکل نانو ذرات حاوی لایه‌های لیپیدی را با ملیتین پر کردند.

این نانو ذرات که دارای هسته‌ای از جنس پرفلروکربن هستند، می‌توانند سلول سرطانی را هدف قرار دهند؛ «پرفلروکربن» حامل خوبی برای اکسیژن است.

دانشمندان هم چنین اعلام کردند که سیگار کشیدن برای بیماران مبتلا به اچ آی وی مرگبارتر از خود ویروس است و از بین رفتن سلولهای بدن سرعت می بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها