با 40 میلیون‌تومان؛ پارس اتومات یا آوانته؟ (نقد و بررسی)

با گسترش ترافیک در کلانشهرها بسیاری از افراد که برای تردد روزانه از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، بدنبال خرید یک خودروی مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک هستند.
کد خبر: ۱۰۳۷۸۹۱
با 40 میلیون‌تومان؛ پارس اتومات یا آوانته؟ (نقد و بررسی)

به گزارش جام جم آنلاین، با گسترش ترافیک در کلانشهرها بسیاری از افراد که برای تردد روزانه از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، بدنبال خرید یک خودروی مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه خرید خودروی اتوماتیک بودجه بالایی می‌خواهد، بسیاری افراد بدنبال خرید خودروی کارکرده اتوماتیک می‌روند. در این رابطه خواندن این مقایسه که حول محور امکانات، فضای بیرونی و داخلی و بررسی رانندگی خودروهای پژو پارس اتوماتیک با هیوندای آوانته با گیربکس دستی و اتوماتیک می‌چرخد، خالی از لطف نیست.

هیوندای آوانته خودرویی ارزان‌قیمت در زمان تولید و نیز با کارایی عالی بوده که در میان خودروهای هم‌رده‌ی خود بی‌نظیر است. اما به دلیل عدم تمایل شرکت هیوندایی به همکاری با ایران بدلیل تحریم‌ها تولیدش در سال‌های گذشته متوقف شد.

در این‌سو پژو پارس که در ابتدا با نام زیبای پژو پرشیا وارد بازار شده بود مدل فیس لیفت شده ۴۰۵ است که تا حدی ظاهر خسته‌کننده آن را برای هوادارانش قابل‌قبول‌تر کرد. شرکت ایران‌خودرو بعد از همکاری دو شرکت پژو و سیتروئن با یکدیگر، اقدام به تولید پژو پارس با موتور زانتیا نمود و با نام ELX آن را روانه بازار کرد.

نقد و بررسی بیرون خودرو

همانگونه که اشاره شد خودرو پژو پارس در واقع فیس لیفت موفقی از پژو ۴۰۵ است ولی این خودرو با توجه به‌ظاهر جذاب‌تر آن خودرویی جوان‌پسند تر بوده و تغییراتی ازجمله رینگ‌اسپرت و چراغ‌های اسپرت انطباق بیشتری با آن دارند. ازنظر تودوزی و داشبورد نیز این خودرو در دو تم مشکی و کرم به بازار عرضه می‌شود که تم کرم برای پارس سال و ELX در دسترس بوده و در آن تغییراتی در محل و نوع کنسول‌های کنترلی نیز ایجادشده است. از دیگر تغییرات می‌توان به نصب راهنما بر روی آیینه‌های بغل و سیستم سنسور دنده‌عقب در این خودرو اشاره نمود.

هیوندای آوانته با طراحی خاص خود، خودرویی سدان مخصوص خانواده است نه خودرویی اسپرت. برآمدگی روی در موتور این خودرو همراه با چراغ‌های مه شکن جلو زیبایی چشم‌گیری به این خودرو بخشیده است. آوانته با طول ۴۵۰ سانتیمتر، ارتفاع ۱۴۳ سانتیمتر و پهنای ۱۷۲ سانتیمتر خودرویی سدان با سایز متوسط محسوب می‌‌شود.

نقد و بررسی فضای داخلی

شباهت عینی فضای داخلی پارس با پژو ۴۰۵ می‌تواند یک امتیاز منفی برای این خودرو است به‌طوری‌که داشبورد در داخل کابین تقریباً همان داشبورد پژو ۴۰۵ است البته با کمی تغییرات. گاهی اوقات نمی‌توان تفاوت چند میلیون تومانی این خودرو را با پژو ۴۰۵ درک کرد ولی به‌هرحال راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر، طراحی مناسب غربیلک فرمان، عملکرد بهتر جعبه‌دنده و کلاچ ازجمله تفاوت‌های بین این دو خودرو هستند که این برتری نسبی را برای این خودرو فراهم کرده است.

شما حتماً ظاهر خشن و خسته‌کننده جلوداشبورد و پشت آمپر پژو ۴۰۵ را به خاطر دارید. تقریباً تمامی مدل‌های پژو پارس به‌جز پارس سال ۹۳ از همان طراحی قدیمی ولی با کمی جابجایی استفاده می‌کنند. شرکت ایران‌خودرو در سال ۹۳ اقدام به ایجاد تغییرات اساسی در داخل پژو پارس بخصوص در قسمت جلوداشبورد نمود که با استقبال نسبتاً خوبی از طرف هواداران این خودرو روبرو شد.

همه مدل‌های آوانته، می‌تواند ۵ سرنشین را در خود جای دهد. صندلی‌های عقب آوانته به نسبت ۶۰ ، ۴۰ (نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵) باقابلیت تا شدن تولید می‌شود که این عملکرد باعث افزایش فضای صندوق‌عقب سدان‌ها می‌شود که به نظر برای یک خانواده کافی است. از تجهیزات استاندارد آوانته، می‌توان تهویه هوای دستی با عملکرد بالا نام برد. سیستم صوتی از ۴ بلندگو پشتیبانی می‌کند که کیفیت نسبتاً خوبی دارد ولی عدم کنترل آن از روی فرمان یکی از معایب آن محسوب می‌شود. چراغ مه شکن عقب، بالابر شیشه اتومات و جا لیوانی که هم برای ردیف جلو و عقب وجود دارد از دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو محسوب می‌شود.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

پژو پارس با وزن نسبتاً بالای خود برای رانندگی خارج از شهر و جاده‌های کفی بسیار مناسب و مطمئن است. چسبندگی پژو پارس به جاده حتی در سرعت‌های بالا در بین خودروهای تولید داخل مثال‌زدنی است. اما سیستم تعلیق در تمامی خودروهای داخل از کیفیت پایین برخوردار است، درعین‌حال باید گفت عیب عمده‌ای در سیستم تعلیق این خودرو مشاهده نشده است. شتاب گیری حتی در سرعت‌های بالای ۱۰۰ کیلومتر با اشاره کوچکی به پدال کاملاً محسوس است و موتور ۱۸۰۰ سی‌سی این خودرو شما را به سبقت‌گیری و حتی رانندگی اسپرت ترغیب می‌کند.

برخی معتقدند ظاهر آوانته در مقابل خودروهای دیگر از جذابیت بالایی برخوردار نیست اما این خودرو در بین رانندگان حرفه‌ای جایگاه خاصی را به خود اختصاص داد و موجب شده تا آوانته به یک اتومبیل کوچک جذاب تبدیل شود. عملکرد اعجاب‌آمیز تعویض دنده دستی این خودرو یکی از تغییرات چشم‌گیر ایجادشده در بخش دیفرانسیل آوانته است. این تغییر باعث شتاب‌گیری هیجان‌آور آن نیز شده است.

گیربکس و کلاچ به‌خوبی با موتور همگام هستند و این کار امکان درگیر شدن ملایم دنده‌‌ها برای تیک آف خودرو را فراهم می‌سازد. در مورد گیربکس اتومات وضعیت نسبت به گیربکس دستی این خودرو چندان مناسب نیست و کاربران خیلی از انتقال قدرت در گیربکس اتومات اظهار رضایت نکرده‌اند. یکی از نقاط ضعف آوانته دنده‌معکوس آن است. به‌جز صدای کمی که در طی شتاب گرفتن شنیده می‌شود، در بقیه موارد آوانته خودرویی آرام و بی‌صداست.

نقد و بررسی ایمنی

پژو پارس سال مجهز به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو است. سیستم ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری و ترمز عقب کاسه‌ای است. همچنین بهره‌گیری از سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD (چهارکاناله) باعث شده تا این خودروی نسبتاً سنگین قابلیت کنترل بهتری داشته باشد.

تجهیزات ایمنی آوانته شامل دو عدد کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو، ترمزهای ضد قفل ABS و همچنین کمربندهای پیش کشنده‌ است.

یکی از راه‌کارهای جالبی که برای خرید خودرو می‌توان قائل شد مقایسه خودروهای هم‌کلاس و هم قیمت است که در این مقاله سعی گردید مقایسه‌ای بین پارس اتومات (تولید 1393) و هیوندای آوانته (تولید 1386) که هردو از خانواده سدان و در بازه قیمتی حدود 40 تا 45 میلیون تومانی قیمت دارند؛ انجام گیرد. انتخاب با شماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها