با بودجه 45 میلیون تومانی، رنو ساندرو بخریم یا برلیانس اچ220

سایپای چینی رو در روی سایپای فرانسوی

سایپا و به تبعیت از آن پارس خودرو، دو نمونه از مهم‌ترین قطب‌های خودروسازی ایران به شمار می‌روند که گذشته طلایی و خوبی را رقم زده‌اند. برای مثال، خودروهایی مثل پاترول، بیوک ایران و ماکسیما که از محصولات بسیار محبوب و با کیفیت بازار کشور ما در ادوار مختلف به شمار می‌رفت، از جمله خودروهایی بود که از خط تولید پارس خودرو به خیابان‌های کشور راه یافت و سایپا نیز با عرضه محصولاتی مثل زانتیا و ریو با وجود تمام محدودیت‌ها، کمک شایانی به طراوت هر چه بیشتر جو سرد خیابان‌های ایران کرد،‌ اما شرایط کنونی این‌طور ایجاب کرده که خودروهای چینی، جولان خوبی در خیابان‌های کشور ما بدهند و این روزها محصولات برندهایی مثل برلیانس، چری و لیفان را بیش از هر دوره دیگری در بازار ایران داریم.
کد خبر: ۹۸۰۳۴۵
سایپای چینی رو در روی سایپای فرانسوی

در ادامه، دو محصول از گروه سایپا را در برابر هم قرار می‌دهیم. در یک طرف میدان رنو ساندرو را داریم که با توجه به پیشینه خوب تندر90 در بازار کشورمان، فروش بسیار موفقی را تجربه کرده است و در طرف دیگر هم برلیانس اچ220 (H220) چینی تبار را داریم که با وجود ظاهر نسبتا نامتعارف خود، از مدعیان بازار نه چندان پر رونق خودروهای هاچ بک به شمار می‌رود.

رومانی، فرانسه، ایران!

لوگان (تندر90)، ساندرو و داست، برادران سه‌گانه از خانواده داچیا هستند که در برخی بازارها تحت برند رنو به فروش می‌رسند. داچیا یک برند خودروسازی اهل کشور رومانی است که از چند سال پیش زیر مجموعه رنو قرار گرفت و محصولاتی مردمی با قیمت نازل به بازار عرضه می‌کند.

ساندرو نیز از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای داچیاست که در کشورهای در حال توسعه طرفداران بسیار زیادی دارد. این خودرو، سال 1386/ 2007 معرفی شد و روی پلتفرمی مشترک با رنو لوگان یا همان تندر90 خودمان به تولید رسید. هم‌اکنون نیز نسل دوم آن روی خط تولید داچیا ـ رنو در بازار جهانی قرار دارد. با وجود این، ساندرویی که در بازار کشور ما توسط پارس خودرو تولید می‌شود و به دست مشتری می‌رسد، همان نسل نخست این خودرو است که سال 1391/ 2012 از خط تولید داچیا خارج شد و این که چرا مسئولان پارس خودرو نسل جدید این خودرو را برای بازار کشور ما در نظر نگرفتند، بحثی طولانی و فراتر از حوصله این نوشتار است.

ساندرو، هاچ بک شهری سایز متوسطی است که توسط گروه طراحی رنو در بارسلونا خلق شد و ظاهر آن همچون برادر بزرگ‌ترش تندر90 یا همان لوگان، چندان هم خواستنی و زیبا نیست. با این حال این خودرو از معقول‌ترین و معتبرترین هاچ بک‌های بازار زیر 50 میلیون تومان در کشور ما محسوب می‌شود.

عجیب اما واقعی

در مقابل محصولی چینی با ظاهری عجیب و غریب بخصوص در بخش جلو را داریم که نام اچ220 پشت آن نقش بسته است. برلیانس اچ220 نسخه هاچ بک اچ230 محسوب می‌شود که در بازار کشور ما با 206 و رنو ساندرو در یک گود رقابت قرار می‌گیرد. اما دو رقیب دیگر از ظاهر عامه‌پسندی بهره نمی‌برند و از همین رو است که این خودرو هنوز نتوانسته، فروش خوب و قابل قبولی در بازار کشور برای خود دست و پا کند. برلیانس اچ220 از نظر طول از ساندرو بلندتر است، ولی عرض و ارتفاع کمتری دارد. به همین علت ابعاد اسپرت‌تری از محصول داچیا ـ رنو به شما ارائه می‌کند. هرچند به اعتقاد بسیاری از مردم، نمای عقب این محصول برلیانس بسیار خوب و دلچسب است، ساندرو کاملا محافظه‌کارانه طراحی شده و شاید کمی کهنه به نظر برسد. هر دو خودرو در تیپ‌های اتوماتیک و دنده‌ای در بازار حضور دارند که البته ساندروی اتوماتیک را می‌توان با دستگیره‌های درِ همرنگ بدنه از نمونه دنده‌ای در فرم ظاهری شناسایی کرد.

مقایسه فضای داخلی و امکانات

ساندرو و اچ220، دو خودروی مردمی با قیمتی نسبتا مناسب هستند که نباید از آنها توقع فهرست بلند بالای امکانات رفاهی داشت. ساندرو در بخش داخل فضایی بسیار شبیه تندر90 و تنها با اندکی تغییرات به شما ارائه می‌کند که شاید خسته‌کننده یا حتی قدیمی به نظر برسد. این خودرو از قفل مرکزی همراه با ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت سوئیچ)، ریموت از راه دور قفل، شیشه بالابرهای برقی هر چهار در، آینه‌های برقی جانبی همراه با گرمکن، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی (این خودرو در نمونه نسل دوم که به بازار ایران راه نیافته است از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد)، رایانه سفری، برف‌پاک‌کن و سیستم مه زدای شیشه عقب، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو، رادیو، سی‌دی و USB، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سوکت یونیت کروز کنترل (از این رو شما با کمترین هزینه می‌توانید سیستم کروز کنترل را روی این خودرو پیاده کنید) و در نهایت دو کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو بهره می‌برد.

در مقابل برلیانس اچ220 با طراحی و چیدمان داخلی بسیار مدرن‌تر از ساندرو و کیفیت ساخت متوسط، امکاناتی نظیر ایربگ راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک دنده عقب، قفل شدن اتوماتیک درها با افزایش سرعت، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر همراه با ریموت کنترل، بالابرهای برقی شیشه‌های هر چهار در، سیستم صوتی همراه با نمایشگر تصویر، شش بلندگو و ورودی‌های سی‌دی، USB و رادیو در نسخه اتوماتیک و سیستم صوتی همراه با نمایشگر، چهار بلندگو و پورت‌های مشابه در نمونه دنده‌ای، گرمکن شیشه عقب، آینه‌های جانبی برقی و سیستم تهویه مطبوع دستی را به شما ارائه می‌کند که تقریبا مشابه ساندرو است، اما چند موردی بیشتر دارد.

تفاوت در 100 سی سی

در مقایسه فعلی، دو خودروی هاچ بک با ماهیت استفاده درون شهری داریم که طبیعتا این دو گزینه از پیشرانه‌های کم‌حجم و کم‌مصرف بهره می‌برند. رنو ساندرو با همان موتور 4 سیلندر 6/1 لیتری مشابه نمونه مورد استفاده در تندر90 به بازار عرضه می‌شود که این موتور را با عنوان K4M می‌شناسیم. جعبه دنده این خودرو نیز در نمونه دنده‌ای مشابه تندر90 است. به همین خاطر کلاچ و تعویض دنده نرمی دارد و همچنین کورس دنده (فاصله بین دنده ها) کوتاهی خواهید داشت که در نتیجه، رانندگی لذت‌بخشی به شما ارائه می‌کند. ساندرو در نسخه اتوماتیک از جعبه دنده‌ای مشترک با رنو مگان 1600 بهره می‌برد که تعویض دنده بسیار دقیق و خوبی دارد. این خودرو همچون تندر90 قادر به تولید بیشینه توان 105 اسب بخار خواهد بود و در نسخه دنده‌ای صفر تا صد 5/10 ثانیه را به ثبت می‌رساند، اما مهم‌ترین تفاوت ساندرو و لوگان، سیستم تعلیق این دو خودروست که موجب برتری هندلینگ ساندرو بر تندر90 می‌شود. به این صورت که شما در سرعت‌های بالا با ساندرو احساس نا‌امنی و کمبود چسبندگی نخواهید داشت.

طرفِ چینی این رقابت، محصول خود را با پیشرانه 5/1 لیتری (100 سی سی کمتر از ساندرو) به میدان رقابت فرستاده است که در نتیجه سه اسب بخار کمتر از ساندرو قدرت تولید خواهد کرد. همچنین ساندرو بیشینه گشتاوری معادل دو نیوتن متر بیشتر از برلیانس به شما ارائه می‌کند که البته این موضوع تاثیر چندان زیادی در عملکرد کلی خودرو نخواهد داشت، اما جالب است بدانید، میزان مصرف سوخت ترکیبی این دو خودرو در نسخه‌های دنده‌ای تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما ساندرو اتوماتیک تقریبا دو لیتر در هر 100 کیلومتر بیشتر از برلیانس اتوماتیک بنزین می‌سوزاند که این به خاطر تعداد دنده‌های بیشتر اچ220 اتوماتیک است. هر دو خودرو از ترمزهای دیسکی خنک‌کننده در جلو و کاسه‌ای در عقب بهره می‌برند و از سیستم کمکی فرمان (برلیانس الکتریکی و ساندرو هیدرولیکی) برخوردارند.

بازار و قیمت

در حال حاضر، سایپا شرایط فروش با تحویل فوری برای اچ220 ندارد و گروه اچ200 (شامل اچ220 و اچ230) به صورت اعتباری پیش‌فروش می‌شود، اما این خودرو در بازار آزاد کشور، چیزی بین 45 تا 47 میلیون تومان برای نسخه اتوماتیک قیمت‌گذاری می‌شود که تقریبا با ساندرو دنده‌ای هم قیمت است! این در حالی است که ساندرو اتوماتیک حدودا 7 میلیون تومان گران‌قیمت‌تر از نسخه دنده‌ای این خودروست. توجه داشته باشید، با وجود این که برلیانس قیمت مناسب‌تری نسبت به ساندرو دارد، اگر مدتی بعد قصد فروش آن را داشته باشید، افت قیمت شدیدتری را تجربه خواهید کرد. همچنین اگرچه ساندرو به دلیل تشابه سیستم فنی با تندر90 و مگان 1600 از نظر قطعات یدکی در وضع خوبی قرار دارد، سایپا هنوز نتوانسته قطعات یدکی محصولات برلیانس را بخوبی در بازار تامین کند.

جدول مقایسه فنی رنو ساندرو و برلیانس اچ 220 دنده‌ای و اتوماتیک

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
ساندرو چون عنوان فرانسوی را یدك میكشد ظاهرا نسبت به عنوان چینی رقیبش در این مقاله طرفدار بیشتری خواهد داشت. افت قیمت هم برای خودروی دست دوم خیلی مهم است....دوستان اصفهانی میدانند من چه میگویم!!!

نیازمندی ها