آخر هفته سرد در بیشتر استان‌های کشور

اولین روزهای آخرین ماه فصل رنگارنگ پاییز در ایران‌زمین برفی و زمستانی آغاز شد، آنچنان که برف، سپیدی خود را از کوه‌ها و ارتفاعات بر دشت‌ها، جلگه‌ها، شهرها و روستاها گستراند و سرمای وجودش در برخی مناطق یخبندان ایجاد کرد و مدارس را به تعطیلی کشاند؛ با این روند در بیشتر نقاط کشور آخر هفته‌ای سرد را شاهد خواهیم بود.
کد خبر: ۹۷۱۵۱۶
آخر هفته سرد در بیشتر استان‌های کشور

به گزارش جام‌جم، موج جدیدی از بارش‌های برف پاییزی که از 30 آبان بر مناطق کوهستانی و ارتفاعات برخی استان‌ها سایه انداخته بود، از روز گذشته نظری سخاوتمندانه بر سرزمین خشکمان انداخت و چترش را در بخش‌های وسیعی از آسمان کشور گشود، آنچنان که علاوه بر ارتفاعات، دشت‌ها، جلگه‌ها و مناطق شهری و روستایی را هم سفیدپوش کرد و زمین خشکیده شان را خیس و نمدار.

گیلان، گلستان، اردبیل، مازندران، خراسان شمالی و رضوی، قم، سمنان، تهران و مرکزی ازجمله استان‌هایی است که هموطنان‌مان روز گذشته تصاویر زیبای بارش برف را در جای جای نقاط استان‌هایشان به تماشا نشستند و البته سرمای گاه استخوان سوزش را هم تجربه کردند؛ سرمایی که در برخی نقاط همچون روستای کوسه شهرستان شیروان خراسان شمالی به 20 درجه سانتی‌گراد زیر صفر هم رسید.

سرمای استخوان تِرکان

به گفته نادر نصرتی، معاون اداره کل هواشناسی خراسان شمالی، این درجه از سرما در صبحگاه دیروز (دومین روز از آخرین ماه فصل پاییز)، در روستای کوسه که در بین رشته کوه‌هاست تجربه شد.

دمای هوای برفی بجنورد هم صبحگاه روز گذشته به 6/12- درجه سانتی‌گراد رسید که به گفته نصرتی سردترین مرکز در کشور اعلام شده و در مقایسه با دمای روز گذشته این شهر، 10 درجه کاهش داشت. کاهش دمای هوا تا این حد در روزهای آغازین آذرماه در خراسان شمالی بی‌سابقه بوده و در آمار بلند مدت ایستگاه بجنورد فقط در سال 1362 روزهای اول و دوم آذر کمینه دما 8/9- درجه سانتی‌گراد بوده است. کاهش دمای هوا و یخبندان، مدارس چهار شهرستان بجنورد، شیروان، راز و فاروج را نیز روز گذشته به تعطیلی کشاند.

دومین روز تعطیلی مدارس در اردبیل

با ورود سامانه سرد بارشی از چند روز پیش به استان اردبیل نیز هوای شهرهای مختلف این استان، بویژه مناطق مرکزی و جنوبی آن با بارش برف و برودت هوا روبه‌رو شده، به طوری که در بیشتر شهرهای مرکزی و جنوبی استان اردبیل دمای هوا به 10- درجه نیز رسید. شهر اردبیل نیز دوشنبه شب دمای هوای 12 درجه زیر صفر را پشت‌سر گذاشت که در مقایسه با دمای یک هفته پیش، تا 25 درجه کاهش را نشان می‌دهد. مدارس پیش‌دبستانی و دبستانی بسیاری از شهرهای این استان برای دومین روز متوالی در روز گذشته تعطیل اعلام شد.

سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان نیز طی یکی دو روز گذشته، هوای بارانی، برفی و کاهش دما را تجربه کردند. بارش برف امروز نیز در این استان‌ها ادامه دارد. آن طور که نور بخش داداشی، مدیرکل هواشناسی استان گلستان می‌گوید: تاکنون همه شهرهای استان دمای زیر صفر درجه را تجربه کرده‌اند و روز گذشته دمای هوا در اینچه برون به 9 درجه زیر صفر رسید. به گفته وی، دمای هوا در شهرهای استان به 8 درجه زیر صفر و در مناطق کوهستانی به 20 درجه زیر صفر خواهد رسید.

بارش برف در استان گیلان هم که از روز گذشته شدت گرفته و با برودت هوا و لغزندگی جاده‌ها همراه بوده، موجب تعطیلی مدارس ابتدایی شهرهای دیلمان و ماسوله این استان شد. بارش برف در این استان البته مانع وضع حمل مادر باردار گرفتار در کوهستان برفی گیلان نشد و این زن باردار که در جاده‌های برفی و کوهستانی املش گرفتار شده بود، ساعت 4 صبح دیروز در آمبولانس نجاتگران مستقر در پایگاه امداد کوهستان کجید املش، نوزاد دختر خود را سالم به دنیا آورد.

بارش نخستین برف پاییزی در استان مرکزی

بارش نخستین برف پاییزی در استان مرکزی هم از بامداد دیروز سه‌شنبه آغاز شد و مناطق مختلف این استان را سفیدپوش کرد.

به گفته رضا مرادی، مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی، دمای هوای شهرهای مختلف این استان نسبت به چهار روز گذشته به طور متوسط بیش از 12 درجه سانتی‌گراد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود روند کاهش دمای هوا تا روزهای پایانی هفته ادامه یابد و در اواخر هفته دمای هوا در اراک به 10 درجه سانتی‌گراد زیر صفر برسد.

اصفهانی‌ها هم کاهش شدید دمای هوا را تجربه کردند که این کاهش دما در نقاط شمالی استان بویژه شهرهای بزرگ، گلپایگان و نطنز با بارش برف تا بیش از ده سانتی‌متر همراه بود. به گفته اداره هواشناسی اصفهان، شهروندان این استان طی دیروز و امروز، سردترین دمای هوا از ابتدای سال تاکنون را تجربه کرده‌اند که این دما فردا با افت بیشتری همراه خواهد بود.

قمی‌ها هم گرچه گزارش بارش برف را بیشتر در محورهای مواصلاتی و کوهستانی استان خود دریافت کرده‌اند، اما طعم سرمای آن را در شهرها و روستاهای خود چشیدند، به طوری که دمای این هفته قم نسبت به هفته گذشته، با 20 درجه کاهش همراه بوده و این روند کاهشی تا روز جمعه ادامه دارد و به یخبندان منجر خواهد شد.

تردد بدون زنجیر چرخ ممنوع

بارش برف و کاهش دما در استان‌های دیگری همچون خراسان رضوی و سمنان نیز گزارش شد. البته این گزارش در سمنان بیشتر با هشدارهای ترددی همراه بود و سرهنگ حسن خسروجردی، رئیس پلیس استان سمنان با اشاره به وقوع برف و کولاک در سه گردنه خوش ییلاق، توسکستان و فولادمحله استان سمنان، تاکید کرد که تردد در این محورها فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

مسئولان پلیس راه در استان‌های دیگر هم از رانندگان خواستند با توجه به لغزندگی جاده‌ها برای عبور از محورهای این استان‌ها علاوه بر استفاده از زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی، از سلامت سیستم گرمایشی خودروی خود اطمینان حاصل کنند.

جولان گردوغبار در جنوب کشور

از سوی دیگر و در حالی که تقریبا نیمی از کشور بارش برف و کاهش شدید دمای هوا را تجربه می‌کنند، دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در روز گذشته و برای دومین روز متوالی شاهد آسمانی آلوده به گردوغبار و توفان بودند؛ گردوغباری که آن‌قدر غلظت و شدت داشت که باز هم مدارس بندرعباس را به تعطیلی کشاند و پرواز و فرود هواپیماها در فرودگاه این شهر را با مشکل مواجه کرد.

به گفته علیرضا محوری، رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست هرمزگان، میزان آلودگی هوای بندرعباس که روز گذشته هشت برابر حد استاندار بود و البته روبه افزایش، در شرایط بحرانی قرار گرفته و برای همه گروه‌های سنی خطرناک است.

هوای سیستان و بلوچستان البته علاوه بر آلوده و خاکی بودن، با کاهش 5 تا 8 درجه‌ای نیز همراه بود که بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، این کاهش دما ادامه دارد و تا پایان این هفته، هوای تمام نقاط استان سردتر خواهد شد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها