«وایب واکر» پسر ۲۹ ساله هلندی این روزها بسیار بی قرار برای روزی است که آسمان آبی را در هر جای دنیا ببینید. او که کارشناس علوم ارتباطات است، برای اثبات اینکه می توان باز هم آسمان آبی داشت، چالشی خاص را با خود شروع کرده است.
کد خبر: ۹۶۸۳۱۵
جهانگرد هلندی با خودرو الکتریکی به تهران آمد

او با یک خودروی برقی از هلند رانندگی کرده است و بعد از ۲۴۲ روز به تهران رسیده و می خواهد با همین خودرو به استرالیا برود. ۳۵ هزار کیلومتر رانندگی تا به امروز، راهی است برای اثبات این مسئله که خودروهای برقی توانمندی های بسیاری دارند و می توانند سفری لذت پخش را در خاطره ما به یادگار بگذارند.

به گزارش جام جم آنلاین از اسب بخار ، وایب واکر که برنامه سفر یک سال و نیمه ای دارد، با مطرح کردن این طرح که می تواند با خودروی برقی قاره پیمایی انجام داد، چند ماه پیش از وطنش، یعنی هلند به سمت استرالیا راه افتاد و با یک فولکس واگن جتا برقی مدل ۲۰۰۹ بسیاری از کشورهای اروپا و بخش هایی از روسیه و ترکیه را تا به امروز رانندگی کرده است. ایده او امروز حامیان مردمی بسیاری دارد و برخی شرکت ها و نهادهای دوستار محیط زیست از سفر او حمایت می کنند.

دانشگاه «خواجه نصیرالدین طوسی» این روزها به عنوان میزبان وایب در ایران شناخته می شود و به عنوان یک دوست در کنار این جوان خوش فکر هلندی است. او که شعار « PLUG ME IN»را انتخاب کرده و روی خودروی خود چسبانده است، در هر شهر و دیاری برای شارژ باتری های خود به مشکل برنخورده است و مردم به خاطر این حرکت زیبا هر طور که بوده، باتری های ماشینش را شارژ کرده اند.

روز گذشته، وایب واکر با فولکس واگن جتا برقی خود در کنار مهندس افشار، طراح و سازنده خودروی قاصدک نصیر، در دانشکده مکانیک خواجه نصیرالدین طوسی واقع در میدان ونک حضور داشت و فرصتی شد تا با او در مورد ایده و شعارش گفتگویی داشته باشیم.

واکر در گفتگوی خود با خبرنگاران گفت: هدف من این است که خودروهای برقی را به مردم جهان معرفی کنم و قابلیت آن ها برای حفاظت از محیط زیست را نشان بدهم. خودروهای برقی در دنیا به عنوان وسیله حمل و نقل درون شهری استفاده می شود و کمتر برای سفرهای بین شهری کسی به سراغ آن ها می رود. من با این کار می خواهم بگویم که می توان با یک خودروی تمام برقی سفری طولانی را تجربه کرد و قدمی در راستای داشتن هوای پاک برداشت.

وایب واکر در مورد سفر خود تا به تهران این طور برایمان گفت: تا به این جای سفر که ۲۴۲ روز از آن می گذرد واقعا برایم لذت بخش بوده و خوشحال از این هستم که تا اینجای کار موفق بودم. به هر شهری که وارد می شدم مردم از کار من حمایت می کردند و شرایط اقامت و شارژ خودرو را برایم فراهم می کردند. کمتر جایی بود که برای شارژ خودرو به مشکل بخورم. در کشور آلمان و هلند سامانه هوشمندی وجود دارد تا محل شارژ خودروهای برقی برای رانندگانشان مشخص باشد. ولی در سایر کشورها هنوز این اتفاق نیافته و در بیشتر مسیر مجبور هستم که باتری ها را با برق خانگی شارژ کنم. گاهی مجبور بودم تا برای شارژ خودرو از سیم رابطهایی استفاده کنم تا بتواند برق را از طبقه دهم یک ساختمان به خودرو برسانم. یک بار هم ماشین دچار نقص فنی شد که ربطی به سیستم برقی آن نداشت و با تعمیر به نسبت ساده ای دوباره مسیر را ادامه دادم. تا اینجای کار حدود ۳۵ هزار کیلومتر را رانندگی کرده ام. بعد از تهران به کاشان می روم از آنجا عازم بندر عباس می شود. سپس به امارات و هند رفته به سمت استرالیا حرکت می کنم. احتمال می دهم که حدود ۲۰ هزارکیلومتر دیگر از این سفرباقی مانده باشم.

او در مورد شهر تهران این طور گفت: شهر تهران هوای واقعا تمیزی ندارد. قبل از آمدنم به ایران شنیده بودم که تهران بیش از پنج میلیون خودرو دارد و با رانندگی این شهر فهمیدم که تا حد زیادی این آمار درست است. این در حالی است که در کل هلند این تعداد خودرو وجود ندارد. خیلی از خودروهایی که در خیابان های تهران تردد می کنند به نوعی فرسوده به حساب می آیند و آلایندگی زیادی دارند. شاید اگر این خودروها از چهره شهر حذف شوند، به مراتب تهران هم از هوای بهتری بهره مند شود.

وایب واکر تا حدی در مورد مشخصات فنی خود برایمان توضیح داد و اشاره کرد: این خودرو توسط یک کمپانی سازنده خودروهای برقی ساخته شده است و از ابتدا در کارخانه فولکس واگن برقی نشده است. ارزش فولکس واگن جتا من حدود ۱۰۰ هزار یورو است که ۸۰ هزارتای آن بهای برقی شدن آن به حساب می آید. با هر بار شارژ عادی که حدود ۱۰ ساعت طول می کشد، می تواند با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت مسافتی حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلومتر را رانندگی کنم. هرچه سرعتم بیشتر باشد مسافت کمتری را می توانم بپیمایم. در جاده های آلمان که بودم، یکبار با این خودرو برقی سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کردم که واقعا حس خوبی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها