آیت الله آملی لاریجانی گفت: شرط اصلی آغاز گفت‌وگوهای حقوق بشری با غرب پرسشگری طرفینی است و اینگونه نیست که تنها طرف غربی، پرسشگر باشد و ما در مقام پاسخ و دفاع برآییم.
کد خبر: ۹۶۸۳۱۴
شروط رئیس قوه قضائیه برای گفت‌وگوی حقوق بشری با اروپا

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، این روزها خبرهای رسمی و غیر رسمی از تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران و همچنین گفتگوهای حقوق بشری ایران و اروپا شنیده می‌شود.

اولین بار مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی اظهار کرد: «بعد از اظهار علاقه از سوی اروپایی‌ها برای باز کردن دفتر در تهران ما هم گفتیم این باید مراحل قانونی‌اش را در داخل کشور طی کند. آن‌ها گفتند تا آن زمان ما یک تعدادی از نمایندگانمان را به دفتر هلند می‌فرستیم که در آن زمان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بود. ما قبول کردیم و این دو نفر آمدند. در حال حاضر مراحل داخلی در حال طی شدن است. در فضای جدید وقتی کار وارد یک فضای همکاری بیشتری می‌شود طبیعتا شما نمی‌توانید کار را به یک سفیر اروپایی بسپارید؛ چراکه آن سفیر اروپایی خودش به اندازه کافی در حوزه دو جانبه مشغول است و نمی‌رسد یک کمیسیونر اروپایی را که به ایران آمده‌تر و خشک کند یا کار‌هایش را برنامه‌ریزی کند و اسنادی که قرار است بین دو طرف رد و بدل شود را تنظیم کند. در نتیجه یک تشکیلات جدیدی نیاز است.

دستگاه قضا قطعاً اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود

در همین حال دبیر ستاد حقوق بشر در حاشیه پنجمین نشست مشترک پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی با قضات و کارشناسان قضایی نسبت به اظهاراتی در مورد تاسیس دفتر حقوق بشری اتحادیه اروپا در تهران واکنش نشان داد و گفت: «این دفتر اگر برای پیگیری موضوعات تجاری باشد مشکلی نیست ولی آنها عنوان کردند که به‌دنبال تأسیس این دفتر می‌خواهند با مدافعان حقوق بشر و NGOهای داخل کشورمان ارتباط نزدیک بگیرند تا از روند اجرای حقوق بشر در کشورمان اطمینان حاصل کنند، لذا باید بدانند که دستگاه قضا قطعاً اجازه نمی‌دهد تا چنین لانه فسادی در ایران تأسیس شود.

آیت الله آملی لاریجانی: رفتار غرب در باب حقوق بشر دوگانگی دارد

اما در مورد گفتگو های حقوق بشری ، بارخوانی مواضع رئیس قوه قضائیه در رابطه با گفت‌وگوهای حقوق بشری با غرب نیز به خوبی شروط این گفت‌وگو را مشخص می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که مرداد ماه سال جاری برگزار شد، گفت‌وگو با اروپا درباره حقوق بشر را به شرط دوطرفه بودن آن ممکن دانست و گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پشت صحنه دارد که نگاه ها و ایدئولوژی در آن نهفته است و در کمیته‌های پیش نویس کسانی که این اعلامیه جهانی را تدوین کرده اند، بیان کرده اند که نگاهشان سکولار و لیبرال است. آنها در ماده یک اعلامیه حقوق بشر حفظ کرامت انسانی را مطرح کرده اند و با این موضوع جلو آمدند و درنسلهای بعدی مصوبات سازمان ملل در مورد حقوق بشر به مسئله آزادی ازدواج اشاره کردند. البته ما هم قبول داریم که ازدواج اجباری باطل است؛ اما آنها کم‌کم مفهوم ازدواج را به همجنس هم تسرّی دادند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: 98 درصد مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند؛ نظامی که اسلام اساس آن است و حال، غرب می گوید اسلام نباشد؛ اما باید بدانند که حرفهایی که در مورد نقض قصاص و اعدام می زنند، نفی حقوق مردم ماست. چه کسی به شما (آمریکایی ها) حق داده ایدئولوژی لیبرال و سکولار و نحوه حیات غربی خود را به ما تحمیل کنید.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه رفتار غرب در باب حقوق بشر دوگانگی دارد و آنها از حقوق بشر استفاده ابزاری می کنند، گفت: آیا حقوق بشر فقط برای آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است و مسلمانان حقوق بشر ندارند؟ در فلسطین اشغالی هزاران کودک و مرد و زن و جوان را به شهادت رساندند؛ با دلارهای خود جلوی دهان دبیر کل سازمان مدافع حقوق بین الملل را می گیرند؛ این درحالی است که امروز برای همه دنیا معلوم شده که دفاع آنها از حقوق بشر ابزاری است و هر جا که میل دارند حقوق بشر را مانند پتک می کنند. آیا این حقوق بشر است؟

کار غرب در دفاع از حقوق بشر رنگ باخته است

آیت الله آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: ما در طول سی و چند سال چند میلیون مهاجر افغانی و عراقی را پذیرفته و از آنها استقبال کردیم. با اینکه کشورمان در تحریم های گسترده بود، اما ما آنها را پذیرفتیم، به آنها اسکان دادیم و بر اساس نگاه انسانی، مقام معظم رهبری فرمودند فرزندان آنها در مدارس ما تحصیل کنند؛ اما کل اروپا با آن ثروت بیکرانش، مهاجرین و آواره هایی را که خودش مسبب آوارگی آنها بود، نپذیرفت و از این مسئله استنکاف کرد. آیا این حقوق بشر است؟ اروپا باید در این زمینه توضیح دهد.

رئیس قوه قضائیه گفت: آواره‌های سوری را چه کسی در دنیا ایجاد کرده است؟ داعش با چه ابزار و اسلحه ای کار می کند و مدافع اینها چه کسانی هستند؟ همگان می دانند که عربستان، حکومت دست نشانده ای است و این کشورها، ضد بشری ترین رفتارها را انجام می دهند و بطور مثال سر کودک ده ساله را می‌بُرند و فیلم آن را پخش می کنند.

وی تصریح کرد: کار غرب در دفاع از حقوق بشر رنگ باخته است؛ چرا که رفتار آنها ابزاری و دوگانه است و در خود آمریکا حق سیاه پوستان رعایت نمی شود و روزی نیست که سیاه پوستی توسط پلیس در آنجا کشته نشود، کشورهای اسلامی باید به خود بیایند و راه مستقل خودشان را پیش بگیرند و جمهوری اسلامی ایران در حقوق بشری که منبعث از معنویت و نگاه الهی است، پیشتاز است.

چه مسائلی باید در گفت‌وگوهای حقوق بشری با غرب مطرح شود؟

آیت الله آملی لاریجانی گفت: به شورای عالی امنیت ملی ، وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر پیشنهاد می کنم مسئله گفتگو با کشورهای اروپایی را در بحث حقوق بشر باز کنند؛ چون ما در زمینه حقوق بشر مدعی هستیم؛ اما حساب آمریکایی‌ها جداست؛ آنها اهل خدعه هستند و این موضوع را تمام وکمال در برجام نشان دادند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما برجام دو و سه و چهار و پنج نداریم و ما در این گفت‌وگوها شروطی داریم چرا که معتقدیم کیفیت این گفتگوها باید طرفینی باشد.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: رفتا راروپا با بشریت در تمام دنیا با توجه به اسلام هراسی هایی که دراروپا راه انداخته اند و کشف حجاب اجباری در دبیرستان ها و دانشگاه های فرانسه جای سوال دارد و ما نسبت به این مسائل در اروپا بحث و سوال داریم. آنها اسلام هراسی در اروپا راه می اندازند؛ اما اگر کسی به هولوکاست نگاه چپی بکند، باید به زندان برود. این مسائل هم در گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا باید مطرح شود.

شرط اصلی آغاز این گفتگوها پرسشگری طرفینی است

آیت الله آملی لاریجانی همچنین در جلسه 25 مرداد مسئولان عالی قضایی نیز با تاکید بر اینکه برخی استنباط و تفسیر خود را از این پیشنهاد به گونه ای مطرح کردند که خلاف ماهیت اصلی پیشنهاد گفتگوهای حقوق بشری است، افزود: شرط اصلی آغاز این گفتگوها پرسشگری طرفینی است و اینگونه نیست که تنها طرف غربی، پرسشگر باشد و ما در مقام پاسخ و دفاع برآییم بعلاوه آمریکا هم به جهت برخورداری دوگانه و خدعه و نیرنگش در مذاکرات و در انجام تعهدات از دایره این گفتگو خارج است.

رئیس قوه قضاییه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در انجام گفتگوهای حقوق بشری با اروپا به شرط پاسخگو بودن آنان در قبال رفتارهای دوگانه خود در بحث حقوق بشر تاکید کرد و گفت: پرسش ما این است که مدعیان غربی حقوق بشر در مقابل جنایت های صورت گرفته در یمن و دیگر کشورها چه اقدامی کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
امیر
-
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
آیا اگر چنین گفتگوهائی صورت پذیرد ؟كسی نیست سوال كند در 8سال دفاع مقدس این مردم شیر دل چه كسانی (كشورهائی)به صدام سلاح شیمیائی دادند و این همه جنایت آفریدند. حقوق بشر در آن زمان و حالا كه هنوز آثار ان جنایتها در چهره هزاران رزمنده دردمند مشهود است كجا بود والان در این باب چه می گوید؟و.....
روح الله
-
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
داعش ساخته و پرداخته اروپایی های زوال یافته است مذاكره با اشرار اروپایی یعنی دادن كلید خانه
میرافغان
-
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
ای ناقلااحساس خطركردی كامنت مارونذاشتی

نیازمندی ها