خیار چنبر است یا مار بوا؟

برداشت خیار چنبر عجیب در گناباد + عکس

ساختمان آرامگاه بهلول از زمان تدفین تاکنون نیمه‌تمام مانده است و با وجود اینکه بیش از ۱۰ سال از رحلت این مجاهد «اعجوبه قرن» می‌گذرد، هنوز اقدامی مطلوب صورت نگرفته است.
کد خبر: ۹۶۲۸۷۵
یک دهه فراموشی بر آرامگاه «اعجوبه قرن»

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، علامه محمد تقی بهلول اگرچه گمنام مانده است اما تاریخ برگ برگ زندگی مجاهدانه‌اش را با افتخار روایت می‌کند، چه سخنرانی‌های ضد استبدادش را، چه عرفان و سلوک خاصش را. بهلول در «بیلُند» گناباد متولد شد و در گناباد هم به خاک سپرده شد و همانطور ساده و بی‌آلایش و چون یک فقیر زندگی کرد. هیچ چیز جز تالیفات و متون سخنرانیش را به جای نگذاشت نه همسری، نه فرزندی و نه مَسکنی و ملکی؛ اگرچه غبار فراموشی یک دهه بر آرامگاه این مجاهد اسوه نشسته، اما مسلمانان مصر آن روز که او مدیریت رادیو اسلام را در قاهره به دست گرفت و در مسیر بیداری اسلامی تلاش کرد، را فراموش نمی‌کنند و قطعا مبارزان افغان نیز رشادت‌های اورا در جنگ با شوروی از یاد نبرده‌اند. به فرمایش رهبری، بهلول یک قرن مجاهدت کرد و زندگی دینی داشت و در وصف علامه بهلول همین بس که رهبری وی را «اعجوبه قرن» نامید.

در ۱۰ مرداد ماه ۸۴ بود که اخبار سراسری در نخستین خبر خود تمامی مردم ایران را به یاد قیام گوهرشاد انداخت و خبر درگذشت عالم فرزانه شیخ محمدتقی بهلول را داد. در همان ساعات نخست که صحبت از محل دفن بهلول به میان آمد، مردم گناباد با نوشتن طومار و اعزام سریع صاحب‌نفوذان به تهران خواستار انتقال جنازه و تدفین بهلول در گناباد شدند.

پس از تلاش‌های فراوان و نظر مقام معظم رهبری علامه بهلول گنابادی در زادگاهش، شهرستان گناباد به خاک سپرده شد و در این زمان خیری با اهداء زمینی به مرقد بهلول زمینه ساخت مرقد برای آن عارف مجاهد را محیا کرد.

پس از مراسم تشییع جنازه این عالم در تهران، مشهد و گناباد در ۱۴ مرداد ماه ۸۴ با قرائت پیام مقام معظم رهبری و حضور تمامی اقشار مردم و باشکوه خاصی این شگفتی روزگار در ورودی شهرستان گناباد به خاک سپرده شد. پس از خاکسپاری بهلول بود که جلسات متعددی در مشهد و گناباد جهت ساخت مرقد این عالم بزرگوار برگزار و هدف از جانمایی مرقد علامه بهلول در ورودی گناباد ایجاد نماد فرهنگی شهرستان و ایجاد امکانات رفاهی برای زائران اعلام شد.

حال پس از گذشت یک دهه از تدفین علامه بهلول در گناباد هنوز هم ساخت مقبره این شیخ بزرگ با مشکلات زیادی مواجه است؛ ساخت مرقد بهلول از زمان تدفین تا سال ۸۷ توسط هیئت امنای مرقد پیگیری و تا آن زمان نیز درحدود چهار میلیارد ریال از محل کمک‌های مردمی و دولتی برای مرقد هزینه شده است.

از سال ۸۷ بود که ساخت مرقد بهلول به اداره اوقاف و امور خیریه گناباد واگذار شد که در اولین اقدام سالن موقتی برای مرقد ساخته و همزمان طرح جامع مرقد توسط اداره کل اوقاف خراسان رضوی تهیه شد.

بهلول؛ الگو و سرمشقی برای نسل امروز

مهدی علی اکبری، عضو هیئت امنای مرقد بهلول اظهار کرد: به هر گوشه از زندگی بهلول که نگاه می‌کنیم می‌تواند برای نسل امروز ما یک الگو و سرمشق باشد و به جرات می‌توان گفت بهلول یک الگو برای همه ایران است.

وی گفت: طی چند سال اخیر بودجه‌هایی کج‌دار و مریز جهت ساخت مرقد تخصیص یافته است که متاسفانه جوابگو نمی‌باشد.

علی اکبری ادامه داد: یکی از مشکلات مرقد بهلول کمبود فضای سبز برای زائران این مرقد است که با پیگیری‌های هیئت امناء و کمک اداره اوقاف بخشی از فضای مرقد زیر کشت درخت رفته که امیدواریم در چند سال آینده مشکل فضای سبز مرقد نیز حل شود.

وی تصریح کرد: در حالی که به فصل سرما نزدیک می‌شویم کماکان مرقد از گاز برخوردار نمی‌باشد و برای گرمایش باید از نفت استفاده کنیم که باتوجه به فضای بزرگ سالن مقبره گرم نگه داشتن آن برای ما هزینه زیادی را دربر دارد.

عضو هیئت امنای مرقد بهلول با اشاره به تدفین شهدای گمنام در محل مرقد بهلول عنوان کرد: شهدا برکت ایران هستند و از زمانی که این شهیدان در مرقد بهلول به خاک سپرده شده‌اند رفت و آمد مردم به مرقد بیشتر شده و شاهد برگزاری مراسم‌های معنوی برمزار این عزیزان هستیم.

وی افزود: درصورت تکمیل شدن طرح جامع مرقد بهلول شاهد بهره‌بردن مردم گناباد و زائران امام رضا(ع) که مرقد در مسیر آن‌ها قرار دارد از یک مرکز فرهنگی با امکاناتی از جمله سالن کنفرانس، زائرسرا، کتابخانه و دیگر اماکن می‌شویم.

اجرای طرح جامع مرقد بهلول نیازمند ۲۰ میلیارد تومان بودجه

حجت الاسلام سعید غیرتمند، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد اظهارکرد: کل مجموعه طرح جامع مرقد بهلول ۷۰ هزار مترمربع است که از این میزان ۳۶ هزار مترمربع زیربنا برای ساخت صحن‌ها و قسمت‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر صحن اصلی مرقد به مساحت شش هزار مترمربع در دست ساخت است که از این میزان ۱۵۰۰ مترمربع به صورت رواق با سازه بتونی با هزینه‌ای ۵۰۰ میلیون تومانی از محل ردیف بودجه زیارت به مرحله سفت کاری رسیده است.

غیرتمند افزود: برای تکمیل صحن اصلی به بودجه یک میلیارد تومانی نیاز است که این رقم امسال از محل بودجه زیارت ۱۷۰ میلیون تومان تخصیص یافته و در حال جذب اعتبارات بیشتر هستیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد با اشاره به قرار داشتن مرقد بهلول در مسیر زائران امام هشتم اظهار کرد: دفتر میقات‌الرضا هم اکنون در محل مرقد بهلول فعال و پذیرای زائران است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دفن مرحوم شیخ محمدتقی بهلول مردم گناباد متقاضی دفن اموات در محل مرقد بودن که با توجه به تصویب طرح جامع و تامین زیرساخت‌ها «آرامستان صالحین» احداث شده است.

غیرتمند همچنین در خصوص مشکل گاز مرقد بهلول بیان کرد: با هماهنگی و پیگیری‌های فرمانداری گناباد مقرر شده است با تامین بودجه از طرف کارخانجات شهرک صنعتی گناباد خط انتقال گاز از این شهرک به مرقد متصل و مشکل گرمایش حل شود.

وی بابیان اینکه داشتن فضای سبز و محیط زیبا موجب توقف مسافران در محل مرقد می‌شود، افزود: براساس طرح جامع فضای سبز باید در یک و نیم هکتار احداث شود که درحال حاضر بیش از ۵۰۰ اصله درخت کاشته شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد تصریح کرد: طرح توسعه مرقد شیخ محمدتقی بهلول به بودجه ۲۰ میلیارد تومانی نیاز دارد که با اعتبارات تخصیص یافته مدت زمانی زیادی اجرای آن طول می‌کشد و این به مرور زمان سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

توسعه و توجه مسئولان به آرامگاه بهلول می تواند زمینه الگوسازی برای جوانان و همچنین توسعه صنعت گردشگری در گناباد را فراهم کند و انتظار می رود مسئولان اعتبار لازم را برای این امر اختصاص دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شیوای بلخی
-
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
۰
۰
خدایش بیامرزادهم عالم اعلم بود وهم شجاعت وغیرت وصف ناشدنی داشت .علوم غریبه راهم استادبود

نیازمندی ها