گزارش جام‌جم از فیلم‌های جدیدی که امروز اکران می‌شود

دست پر سینما در ماه محرم

ایام محرم و سوگواری سالار شهیدان نزدیک است و امسال پرده نقره‌ای سینما با دو فیلم خوب و مناسبتی «هیهات» و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» و فیلم دیگری با نام «خشکسالی و دروغ» همراه مردم خواهد بود. اکران دو فیلم سینمایی با تم مذهبی از امروز می‌تواند جانی تازه به سینماها در این ایام ببخشد و مخاطبان فیلم‌های مناسبتی را راضی نگه دارد.
کد خبر: ۹۵۰۴۲۲
دست پر سینما در ماه محرم

بر این اساس فیلم «خشکسالی و دروغ» به جای فیلم «سایه‌های موازی» به سرگروهی پردیس زندگی، «هیهات» به جای فیلم «ناردون» در گروه آزادی و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در گروه آزاد اکران می‌شوند. اینها در حالی است که «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش فیلمی درباره قیام اباعبدالله الحسین (ع) که تاکنون به دلیل نپوشاندن چهره بازیگر نقش حضرت عباس (ع) با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده و همچنان در تعلیق اکران به سر می‌برد، طبق صحبت‌های اخیر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در سینماهای حوزه هنری بدون هیچ تغییری اکران شود.

از این رو غلامرضا فرجی (سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر دفتر پخش و بازاریابی حوزه هنری) درباره اکران «رستاخیز» می‌گوید: با توجه به اعلام وزیر ارشاد، در حوزه هنری جلسه‌ای خواهیم داشت تا بتوانیم زمان مناسبی برای اکران فیلم در نظر گرفته و در شورای صنفی نمایش آن را مطرح کنیم. در این گزارش به معرفی اجمالی سه فیلم تازه اکران شده پرداختیم.

«هیهات» اولین فیلم 4 اپیزودی

«هیهات» با نام بین المللی Never اولین فیلم چهار اپیزودی سینمای ایران اثر چهار کارگردان جوان و صاحب‌نام سینمای کشورمان (هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح‌الله حجازی و هادی مقدم‌دوست) با بازی حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، بابک حمیدیان، مینا ساداتی و آلا نجم است که چهار روایت متفاوت از مفاهیم عاشورایی و شهدای حرم را بیان می‌کند. این فیلم محصول سازمان هنری و رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی است.

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» روایتی نو از عاشورا

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی بهروز مفید محصول حوزه هنری است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند با وجود پژوهشی پنج ساله و تولید عالی و تاثیرگذاری فراوان مورد بی‌توجهی داوران و مسئولان جشنواره فجر سال گذشته قرار گرفت. بدیهی است که واقعه کربلا مهم‌ترین حادثه تاریخی و تاثیرگذار‌ترین حرکت انقلابی است که در بعد از عصر پیامبر (ص) رخ داد و باعث شکل‌گیری حرکت فکری و ظلم‌ستیزانه شد و مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» روایتی نو را از عاشورا به نمایش می‌گذارد. این فیلم در فاز نخست مروری مستندگونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت ایشان در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ‌های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی و عنوان می‌کند که شخصیت حسین بن علی(ع) و یارانش چگونه توسط آیین‌ها و فرهنگ‌های مختلف در جهان اسلام به اسطوره تبدیل شدند. راوی این فیلم شهاب حسینی است و مجید انتظامی برای آن موسیقی متن ساخته است. «کربلا جغرافیای یک تاریخ» موفق شده است جایزه بزرگ کنگره بین‌المللی جهان اسلام در کربلا را از آن خود کند و در جشنواره‌های «سینما حقیقت»، «رشد» و «فجر» سال گذشته نیز از آن تقدیر شد. این فیلم همچنین جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از نخستین جشنواره «چهل‌چراغ» را از آن خود کرد.

گلزار با «خشکسالی و دروغ» به سینماها می‌آید

از آخرین باری که مردم محمدرضا گلزار را در پرده نقره‌ای تماشا کردند چهار پنج سالی می‌گذرد. این سوپراستار سینما در این چند سال به دلایلی در فیلم‌ها حضور نداشت و پس از آن هم در یکی ـ دو فیلمی که بازی کرد هرکدام دچار مشکل شدند و به اکران عمومی درنیامدند، اما سرانجام این طلسم از امروز با اکران فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی پدرام علیزاده و بازی گلزار شکسته شد. «خشکسالی و دروغ » به کارگردانی پدرام علیزاده نسخه سینمایی ـ تئاتری به همین نام است که پیش از این سه بار در تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و فرهنگسرای نیاوران توسط محمد یعقوبی روی صحنه رفته و جزو نمایش‌های پرمخاطب سال‌های اخیر بوده است.فیلمنامه نسخه ســینمایی «خشکسالی و دروغ» را هم خود یعقوبی نوشته که داستانش در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان روایت می‌شود. در این فیلم که سال قبل از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد، محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی محرابی، مارال بنی‌آدم و خاطره اسدی بازی می‌کنند. در خلاصه «خشکسالی و دروغ» آمده است: «جشن تولد امید است. امید و همسر‌ش آلا همراه آرش برادر آلا در مهمانی حضور دارند. میترا همسر قبلی امید به او زنگ می‎زند و می‌گوید به کمک امید احتیاج دارد. امید با میترا قرار ملاقات می‌گذارد و این آغاز ماجراست...». یعقوبی در «خشکسالی و دروغ» به جای پرداختن به قصه‌ای خطی و مطرح کردن تم مورد نظر خود در ساختاری کلیشه‌ای، شخصیت‌ها را روان‌شناسی می‌کند و در مجموع داستان بر تاثیر دروغ در روابط بین افراد در خانواده تاکید دارد.

ساناز قنبری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها