رییس انجمن پرورش دهند گان مرغ گوشتی ایران در گفت وگو با جام جم آنلاین :

افزایش قیمت مرغ درماه رمضان نداریم / قیمت ها درسطح شهر یکسان نیست

رییس انجمن پرورش دهند گان مرغ گوشتی ایران گفت :قیمت مرغ در آستانه ماه رمضان با توجه به عرضه کافی آن به بازار با ثبات است و افزایش قیمت نخواهیم داشت .
کد خبر: ۹۱۰۹۵۲
افزایش قیمت مرغ درماه رمضان نداریم / قیمت ها درسطح شهر یکسان نیست

محمد یوسفی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود : در ماه رمضان معمولا چند روز اول تقاضا برای خرید مرغ بالاتر می رود بخصوص اگر شروع ماه رمضان با اوایل ماه همراه شود ، چرا که بسیاری از مردم مصرف یک ماهه خود را در ابتدای ماه خریداری می کنند .

وی بااشاره به اینکه تقاضا در ماه رمضان حدود 15 درصد افزایش می یابد گفت : با وجود افزایش تقاضا با آغاز ماه رمضان دو سالی می شود که شاهد افزایش قیمت در بازار مرغ نیستیم .در چند روز گذشته قیمت مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار تا 4 هزار و 200 تومان عرضه شده است که نسبت به روز پنج شنبه در عمده فروشی کاهش قیمت داشته است . در مراکز عمده فروشی از جمله میدان بهمن نیز هر کیلو مرغ کشته 5 هزار و 700 تا 800 تومان ودر سطح خرده فروشی هر کیلو مرغ در میادین میوه و تره بار روز گذشته حدود 6 هزار و 190 تومان عرضه شد.

به گفته یوسفی ازآنجائیکه در سطح عمده فروشی مرغ کیلویی 400 تومان کاهش قیمت داشته است قیمت مرغ در سطح خرده فروشی نیز باید نسبت به قیمت عمده فروشی کمی کاهش یابد .

وی افزود: درسطح خرده فروشی قیمت مرغ در تمام میادین میوه تره بار شهربراساس نرخی که از سوی سازمان میادین اعلام می شود یکسان است اما در سطح شهر قیمت ها یکسان نیست وبراساس منطقه و میزان فروشی که هر واحد دارد متفاوت است . معمولا واحد هایی که فروش بالاتری دارند به سود کمتری قانع هستند ولی واحد هایی است که فروششان کمتر است برای پوشش هزینه های خود مرغ را باقیمت بالاتری می فروشند .

رییس انجمن پرورش دهند گان مرغ گوشتی ایران گفت :باثبات بودن قیمت مرغ در این دو سال به نفع تولید کنندگان نیست، چون در همین شرایط خیلی وقت ها زیان می بینند .

یوسفی با اشاره به اینکه در استان تهران حدود 500 واحد مرغداری فعالیت می کنند گفت : تولیداین تعداد واحد حداکثر 30 درصد مصرف استان تهران را پاسخگو ست و 70 درصد نیاز از استانهای دیگرچون گیلان ، مازندران ،گلستان ،سمنان ، قزوین و حتی اصفهان تامین می شود .

وی مصرف روزانه گوشت مرغ در تهران را حدود هزار تا هزار و 200 تن ذکر کرد و خاطر نشان کرد:البته مصرف گوشت در روز های مختلف متفاوت است . در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مصرف بالاتر می رود و آخر هر ماه تقاضا کم می شود اما مجددا بعد از پرداخت حقو قها خرید مرغ افزایش می یابد.

قیمت واقعی مرغ 7 هزار تومان

یوسفی در پاسخ به این پرسش که هزینه تمام شده و قیمت واقعی مرغ در حال حاضر چقدر است گفت : با توجه به هزینه هایی که برای تولید مرغ صرف می شود قیمت واقعی مرغ حدود 7 هزار تا 7 هزار و 500 تومان است ، اما به نظر می رسد که به این زودی مرغ قیمت واقعی خود را نخواهد یافت . با واقعی شدن قیمت مرغ است که تولید کننده می تواند سود ببرد و مصرف کننده هم راضی باشد، اما با قیمت های فعلی تولیدکننده زیان می بیند .

وی خاطر نشان کرد: با آنکه واحد های مرغداری استان تهران با 70 درصد ظرفیت کار می کنند اما دو سالی می شود که با مازاد تولید روبرو هستند و مقدار صادراتی که صورت می گیرد پاسخگوی مازاد تولید نیست . البته شرکت پشتیبانی امور دام نیز که مسئول تنظیم بازار است بخشی از مرغ تولیدی را ذخیره سازی می کند اما باز هم پاسخگوی بازار تولید ما نیست .

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران گفت :صادرات صددرصد یک کار رقابتی است چون کشورهای دیگری هم هستند که صادرکننده این محصول هستند و اگر نتوانیم با آنها رقابت کنیم نمی توانیم هیچ بازاری را در اختیار داشته باشیم .

وی افزود :هرچند عراق و افغانستان به دلیل مسائل مذهبی بخشی از مرغ ما را خریدارند اما برای آنکه بتوانیم ظرفیت ها را فعال کنیم و تولید کننده هم سود لازم را ببرد باید آنچه را که داریم بتوانیم صادرکنیم . برای توسعه صادرات باید همانند کشورهای صادر کننده مرغ برنامه هایی را برای تشویق صادرات داشته باشیم .

یوسفی در باره فضای حمایتی این کشورها برای توسعه صادرات گفت :در کشورهای دیگر بهره بانکی بسیار پایین تر از کشور ماست و این فاصله به 25 درصد می رسدکه هزینه های تولید را به شدت کاهش می دهد . همچنین آنها یکسری مشوق های صادراتی را برای صادر کنندگان در نظر گرفته اند . بحث یارانه صادراتی نیز می تواند کمک کننده باشد که البته قرارشده است به ماهم بدهند و امید وارم این حمایت ها صورت گیرد.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امید
-
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
۰
۰
واقعا حرف های خنده داری میزنید وقتی مرغ گران میشود چرا باكلمات بازی میكنید.........بازم پیاممو نذارید چون واقعیتو میگم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها