هشتاد و ششمین از نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودروسازی ژنو در حالی برگزار می‌شود که سالن‌ها همچون سال‌های پیش مملو از آخرین محصولات کمپانی‌های خودروسازی مشهور و معتبر جهان است. این نمایشگاه که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای خودرویی جهان به شمار می‌رود، نخستین بار در دهه 20 میلادی برگزار شد و پس از گذشت بیش از هشت دهه، هنوز هم در ماه مارس هر سال شاهد برپایی آن هستیم.
کد خبر: ۸۸۷۷۲۵
گشتی در بهشت خودروسازان

امسال این نمایشگاه بزرگ از پنجشنبه 13 اسفند و در محل ژنو پالکسپو (Geneva Palexpo) نزدیک فرودگاه بین‌المللی کوینترین (Cointrin) ژنو به همراه شش سالن مجزا برای برندهای مختلف برگزار شده و تا 10 روز دایر خواهد بود. نمایشگاه ژنو امسال میزبان تازه‌‌های 60 کمپانی خودروسازی مطرح جهان است که در ادامه به بررسی مهم‌ترین اخبار برخی از غرفه‌ها خواهیم پرداخت.

بوگاتی

کمپانی فرانسوی بوگاتی را ـ که این روزها تحت مالکیت برند فولکس واگن آلمان قرار دارد ـ با محصولات لوکس و پرقدرتش می‌شناسیم. سال 2005 این بوگاتی ویرون بود که مرز 400 کیلومتر بر ساعت را در هم شکست و با حداکثر سرعت 407 کیلومتر بر ساعت، نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد، اما پس از گذشت بیش از یک دهه از این رویداد و جابه جایی چند باره رکورد سرعت خودروهای خیابانی و تولیدی، نوبت آن رسیده که محصولی دیگر از بوگاتی، برگی دیگر از گینس را به نام خود ثبت کند. محصول جدید این خودروساز با نام «شیرون ـ Chiron» در نمایشگاه امسال معرفی شد. این خودرو با بهره‌گیری از یک پیشرانه 16 سیلندر (W شکل) با حجم 8000 سی‌سی، چهار عدد توربوشارژر با فناوری و چیدمان جدید و در نهایت 64 سوپاپ، قادر به تولید نهایت 1500 اسب بخار قدرت (چیزی بیش از 15 دستگاه موتور پژو پارس ) و 1600 نیوتن متر گشتاور است. شیرون با بهره‌گیری از جعبه‌دنده هفت سرعته دو کلاچه شتاب صفر تا صد کمتر از 5/2 ثانیه را ثبت می‌کند و همچنین حداکثر سرعت آن تا 420 کیلومتر بر ساعت محدود شده است! این در حالی است که محصول جدید بوگاتی، طبق اظهار فولکس واگن، بیش از 463 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. قیمت این محصول 8/2 میلیون یورو است (حدود 10 میلیارد و 640 میلیون تومان) و فقط 500 دستگاه از آن تولید می‌شود.

مرسدس بنز

مرسدس بنز با دستی پرتر از رقیب هموطنش بی.ام.دابلیو به این نمایشگاه قدم گذاشت. غرفه امسال مرسدس بنز در سالن 6 و درست رو به روی غرفه بی.ام.دابلیو قرار داشت و چهار محصول کاملا جدید را در خود جای داده بود. کلاس سی (C Class) جدید برای نخستین بار در تاریخ این کلاس به صورت کروک (با سقف بازشوی پارچه‌ای) به بازار عرضه می‌شود و همچنین بخش آ.ام.جی مرسدس بنز (محصولات اسپرت و سریع این برند) نسخه C43 AMG را برای سی کلاس جدید معرفی کرد، اما بهترین و جذاب‌ترین بخش غرفه مرسدس بنز در این نمایشگاه، S600 میباخ گارد است. این خودرو نسخه‌ای از S600 Maybach ساده است که با امنیت بالاتر برای رجال سیاسی و تجار بزرگ طراحی شده و بیش از 470 هزار یورو (حدد یک میلیارد و 780 میلیون تومان) قیمت دارد. اس کلاس میباخ 20 سانتی متر از اس کلاس ساده طویل‌تر است و نسخه گارد این خودرو از بالاترین سطح امنیت در برابر اصابت گلوله و موشک در بین خودروهای غیر نظامی بهره می‌برد.

بی.ام.دابلیو

خودروساز مطرح آلمانی، بی.ام.دابلیو، در نمایشگاه ژنو امسال با یک نسخه بسیار خاص و قدرتمند از لوکس‌ترین محصول خود یعنی سری 7 حاضر شد. M760Li X-Drive نام محصولی است که از این پس روی خط تولید بی.ام.دابلیو قرار می‌گیرد. این محصول که یک خودروی کاملا لوکس و اشرافی با قابلیت‌های اسپرت به شمار می‌رود، از پیشرانه 12 سیلندر V شکل توئین پاور توربو با حجم 6/6 لیتر و نهایت قدرت 600 اسب بخار بهره می‌برد. این نیروگاه عظیم، جثه پنج و اندی متری سری 7 را در کمتر از 9/3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و حداکثر سرعتی معادل 305 کیلومتر بر ساعت (البته به صورت الکترونیکی روی 250 محدود شده است) برای این آلمانی لوکس فراهم می‌کند.

لامبورگینی

ایتالیایی‌ها هم دست پُر به نمایشگاه ژنو پا گذاشتند و در همان ابتدا اقدام به معرفی لامبورگینی سِنتناریو (Centenario) کردند. این خودرو با بهره‌گیری از پیشرانه 12 سیلندر V شکل مشهور لامبورگینی، قادر به تولید 770 اسب بخار قدرت خالص است و با توجه به شاسی فضایی (ساختار مونوکوک) به کار رفته در آن ـ که وزنی معادل فقط 1520 کیلوگرم به سنتناریو می‌بخشد ـ شتاب صفر تا صد 8/2 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت بیش از 350 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. کمپانی لامبورگینی می‌گوید فقط 40 نسخه از این خودرو تولید خواهد شد که 20 دستگاه از سنتناریوها به صورت رودستر (با سقف باز شو و متحرک) و 20 نمونه دیگر با سقف ثابت و البته قیمت پایه 75/1 میلیون یورو (حدود شش میلیارد و 650 میلیون تومان) تولید خواهند شد که البته با احتساب مالیات این قیمت بالاتر هم خواهد رفت.

مازراتی

مازراتی در ژنو 2016 از اولین شاسی بلند تولیدی تاریخ خود رونمایی کرد. این محصول بسیار جذاب که لِوانته (Levante) نام دارد، به منزله انقلابی در خط‌مشی تولیدات کمپانی ایتالیایی مازراتی است و از اواخر سال 2016 با دو پکیج اسپرت و لاکچری به بازار جهانی عرضه خواهد شد. مازراتی برای این خودرو از جدیدترین پیشرانه خود یعنی نمونه شش سیلندر سه لیتری با دو توربوشارژر و فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره گرفته که در دو نسخه مختلف با نهایت قدرت 350 و 420 اسب بخار روی لوانته قرار خواهد گرفت. هر یک از این گزینه‌ها با اتصال به جعبه دنده هشت سرعته ZF، شتاب صفر تا صد به ترتیب 2/5 و 6 ثانیه را برای این شاسی‌بلند لوکس رقم می‌زنند. همچنین اگر به دنبال خودرویی لوکس با سوخت پاک باشید، مازراتی یک نسخه دیزلی برای لوانته در نظر گرفته که با حجم 3000 سی‌سی، نهایت قدرت 275 اسب بخار و شتاب صفر تا صد 9/6 ثانیه را به شما هدیه می‌کند.

هیوندای

هیوندای در نمایشگاه ژنو امسال به سوی پاک‌تر شدن یک گام برداشت. Ioniq نام خودروی جدیدی است که از این پس روی خط تولید این خودروساز قرار می‌گیرد و در بازار جهانی با خودروهایی همچون شورولت وُلت، تویوتا پریوس و... رقابت می‌کند. هیوندای یانیک در سه نوع هیبرید، پلاگ این هیبرید و الکتریکی تولید خواهد شد که نسخه پلاگ این هیبرید و هیبرید از پیشرانه 6/1 لیتری چهار سیلندر با سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر بهره می‌برد. پیشرانه بنزینی این خودرو چرخ‌های جلو و موتور الکتریکی تعبیه شده برای آن چرخ‌های عقب یانیک را به حرکت درمی‌آورد.

استون مارتین

استون مارتین در این نمایشگاه از پرچم دار جدید خود DB11 رونمایی کرد. این خودرو از یک پیشرانه 12 سیلندر V شکل 2/5 لیتری با 600 اسب بخار قدرت بهره می‌برد و با وجود جعبه دنده هشت سرعته ساخت شرکت زد‌.اف (ZF) آلمان، قادر به ثبت رکورد شتاب صفر تا صد 9/3 ثانیه و حداکثر سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت است.

بنتلی

این برند انگلیسی که یکی از لوکس ترین خودروسازان دنیا به شمار می‌رود، در نمایشگاه ژنو 2016 از چهار نسخه جدید بر پایه مولزان و البته یک نسخه جدید از فلایینگ اِسپِر رونمایی کرد. بنتلی Flying Spur V8 S با پیشرانه‌ای کوچک تر از نسخه 12 سیلندر اصلی و بهره گیری از یک نیروگاه هشت سیلندر V شکل 521 اسب بخاری ( حدود 20 واحد بیشتر از نسخه هشت سیلندر ساده) به بازار عرضه خواهد شد. همچنین این برند از یک چهره جدید برای مولزان رونمایی کرد و دو نسخه EWB (طویل‌تر از نمونه عادی) و لیموزین این خودرو نیز در غرفه بنتلی قرار گرفتند.

کیاموتورز

کیاموتورز در این نمایشگاه از دو نسخه جدید کیا اپتیما رونمایی کرد. اپتیما اسپرت واگن با قالب بدنه استیشن و اپتیما پلاگ این هیبرید دو نسخه جدید از محصول خانوادگی کیا موتورز است که بزودی در بازار جهانی عرضه می‌شود. نمونه استیشن این خودرو با پیشرانه‌های مشابه نسخه سدان (چهار در صندوق دار) و نمونه هیبرید نیز همان‌طور که از نامش پیداست با نیروی محرکه الکتریکی ـ بنزینی روانه بازار خواهد شد.

سانگ یانگ

در نمایشگاه ژنو امسال، شرکت سانگ یانگ کره از نسخه بلندتر و خانوادگی‌تر تیوولی (Tivoli) رونمایی کرد. سانگ یانگ تیوولی XLV 238 میلی متر طویل‌تر از تیوولی ساده طراحی شده و هر چند از نمای جلوی مشترک با تیوولی بهره می‌برد، اما تفاوت‌های عمده نسخه XLV به بخش عقب و نمای کنار باز می‌گردد.

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها