صحنه رنگارنگ سی‌و‌چهارمین تئاتر فجر

فجر تئاتر امسال در سی و چهار سالگی خود برای مخاطبان جلوه‌های رنگارنگی را پهن کرده است، سفره‌ای که در آن علاوه بر حضور بزرگان و چهره‌های شناخته شده تئاتر، شاهد روی صحنه رفتن تئاترهای مختلف از سراسر کشورمان هستیم و نیمی از آثاری که قرار است در بخش مسابقه تئاتر ایران روی صحنه بروند از تولیدات شهرستان‌ها هستند. حضور 13 نمایش از 9 کشور جهان هم از اتفاقات مهم این دوره از جشنواره خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۱۷۰۸
صحنه رنگارنگ سی‌و‌چهارمین تئاتر فجر

به گزارش جام‌جم، روز گذشته فهرست نمایش‌های انتخاب شده بخش «مسابقه تئاتر ایران» توسط دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منتشر شد و با گوناگونی و تنوعی که داشت، اهالی تئاتر و تئاتردوستان را خوشحال کرد. بر اساس این فهرست 28 نمایش توانسته‌اند در بخش‌های مرور، مهمان، تولیدهای تازه و برگزیدگان استانی فجر در ایام برگزاری جشنواره اجرا خواهند داشت. همچنین تئاترهای بخش بین‌الملل هم با حضور گروه‌های برجسته ایرانی و خارجی روی صحنه خواهند رفت.

یک بخش جذاب

در بخش مرور شاهد حضور 11 نمایش هستیم که اغلب از آثار موفق تئاتر بوده و تماشای آنها برای مخاطبانی که فرصت دیدنشان را خارج از جشنواره نداشته‌اند، فرصت مغتنمی خواهد بود. این بخش همیشه یکی از بخش‌های پرمخاطب و جذاب جشنواره بوده است.

در این بخش «جان گز» نوشته هاله مشتاقی‌نیا و کارگردانی نیما دهقان، «عاشقانه عامدانه قاتلانه» نوشته و کار ساناز بیان، «هتلی‌ها» با کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، «هیچ‌کس نبود بیدارمان کند» نوشته محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی پیام دهکردی و «سرگیجه» نوشته و کار پویا صادقی و ایمان صیاد روی صحنه می‌رود.

همچنین «آش با طعم زهر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از رشت، «آهو اگر نهال» نوشته و کار علیرضا داوری از بندرعباس، «قرار» نوشته و کار مهرداد کوروش‌نیا از البرز، «کات» نوشته فاطمه مکاری و کارگردانی صاحب آهنگر از ساری، «چر» نوشته ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی از خرم‌آباد و «رعنا» نوشته و کار علیرضا کوشک جلالی از لنگرود در بخش مرور سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.

تولیدهای تازه در راه نمایش

تولیدهای تازه پس از بخش مرور بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده‌اند. این بخش میزبان حضور هشت نمایش است. «داستان‌های میان رودان» نوشته و کار علی شمس، «راه مهر راز سپهر» نوشته و کار شکرخدا گودرزی، «روزهای بی باران» نوشته و کار امین بهروزی، «سند چشم‌انداز» نوشته رضا شاهبداغی و کارگردانی مهدی محمدی، «طپانچه خانم» نوشته محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و «نسل آخر» نوشته فرزانه سهیلی و کارگردانی سمانه زندی‌نژاد و فرزانه سهیلی از تهران و دو نمایش «تاریکی» نوشته علی حاتمی‌نژاد و رئوف دشتی و کارگردانی عبدالله برجسته از مشهد و «غرامت» نوشته اصغر گروسی و کارگردانی محمدرضا درند و سعید زندی از کرمانشاه در این بخش حضور دارند.

7 نمایش از 6 استان

هفت نمایش هم امسال سهم بخش استان‌هاست. «آنتولوژی صبح فرحناک یک چاقو» کار رضا گشتاسب از یاسوج، «ادامه مطلب» کار مهدی شایان از رشت، «تب سرد روی پیشانی داغ» به‌کارگردانی مهدی ضیاچمنی از مشهد، «تعبیر خواب» کار صمد آذرخش از قم، «ساده با تو با یک ترانه» کار ندا قربانیان از البرز، «شرم و دغدغه» کار سیدجواد اشکذری از مشهد و «مرگ کسب و کار من است» به‌کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان در این بخش
حضور دارند.

مسابقه تئاتر ایران از نگاه آمار

نگاهی به آمار نشان می‌دهد از 28 نمایش حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، 14 اثر از تهران و 14 نمایش از 11 استان دیگر کشورمان در جشنواره حضور دارند. از مشهد سه نمایش، رشت دو نمایش و البرز، بندرعباس، ساری، خرم‌آباد، لنگرود، کرمانشاه، یاسوج، قم و اصفهان هرکدام یک نمایش را در جشنواره دارند. از اتفاقات جالب این دوره از جشنواره در بخش استان‌ها روی صحنه رفتن «رعنا» نوشته و کار علیرضا کوشک‌جلالی کارگردان مطرح تئاتر است. این هنرمند با هنرمندان تئاتر شهر لنگرود نمایشی را با داستانی بومی روی صحنه برده بود که حالا به بخش مرور این دوره از جشنواره هم راه پیدا کرده است.

خارجی‌های صحنه تئاتر فجر

در بخش بین‌الملل 9 گروه نمایش خارجی روی صحنه می‌روند. «بازی سایه» از ژاپن، «خانه‌ای در آسیا» محصول کمپانی سنور سرانو از اسپانیا، «دگردیسی پروانه شدن» از مجارستان، «رقص مرگ ـ بی‌لالا» محصول مشترک ایران و آلمان ، «شیزوفرنی» از عراق، «فاجعه» از اسپانیا، «من مده‌آ» از گرجستان، «هدا گابلر» از نروژ و «هملت» از آلمان در جشنواره امسال حضور دارند.

اجراهای صحنه‌ای و خیابانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از روز اول بهمن ماه در تهران آغاز شده و تا 12 بهمن به کار خود ادامه می‌دهد.

زینب مرتضایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها