• 1 1
  • 1

بزن دررو

تشکر از آن مرد ژاپنی!

پنج شنبه 19 شهریور 1394 ساعت 09:49
خوبی آدمیزاد به میزان فهم و احساس و انسانیت اوست. فلذا اگر یک خارجی هم یک کار خوبی کرد، باید از وی تشکر کرد. جای دوری نمی‌رود. آثار مثبتش عین بومرنگ به خود ما و جوامع انسانی مان برمی‌گردد. خدانکرده، بنی‌آدم اعضای یک پیکرند. تحقیق هم کردیم، معلوم شد که در آفرینش زیک‌گوهرند. و پزشکان بعدا اعلام کردند که: «چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار». . . . اگرچه در روزگار فعلی گاهی، دگرعضوها جملگی الفرار!

چند روز قبل: چندی پیش خبردار شدیم که برادر ارزشی‌مان جناب «آکایو تویودا» رئیس شرکت تویوتای ژاپن که به غول صنعت خودروسازی دنیا معروف است؛ در یک کنفرانس خبری با تعظیم در برابر دوربین رسانه‌ها، از مشتریان خود به دلیل مختصری نقص فنی؛ یعنی به‌‌‌علت سفت بودن پدال گاز در یکسری از خودروهای تویوتا عذرخواهی کرد.

راستش باور نکردیم؛ رفتیم عکس خبری‌اش را پیدا کردیم، دیدیم که جل‌الخالق، طرف به نشان عذرخواهی از مردم، تا کمر خم شده!

چند روز بعد: شنیدیم که مدیرعامل سایپا نیز در یک حرکت انسانی، ضمن پوزش از مشتریان به‌دلیل مشکلاتی که تاکنون وجود داشته، گفته است که درمقابل مردم، سر تعظیم فرود می‌آورم و از ملت عزیز و مشتریان گرامی عذرخواهی می‌کنم. همچنین از تمام همکارانم می‌خواهم که فرهنگ عذرخواهی و انتقادپذیری را سرلوحه خود قرار دهند.

واکنش‌های مردمی: در پی این عذرخواهی‌های قشنگ، به میان مردم رفتیم تا از نظرات لذیذ آنها بهره‌مند شویم:

یک سوار خودرو: ضمن سلام گرم به جناب وزیر صنعت که باب این عذرخواهی‌ها را باز کردند؛ خیلی خوشحالم سوار خودرویی می‌شوم که مسئولان آن اگر مشکلی داشته باشد، از مشتری‌ها عذرخواهی می‌کنند؛ به‌طوری که ژاپنی‌ها هم یاد می‌گیرند و تا کمر خم می‌شوند.

یک ثبت‌نام‌کننده: من نفهمیدم بابت چی عذرخواهی کردند؟ بابت اصل تولیدش یا نواقصی که در حاشیه دارد؟ اصلش را که در تخصص ما نیست، اما مشکلات جنبی‌اش را ما که تا به حال کنار آمدیم. مشکلی نبود بازهم. ما حتی یک‌بار سپر عقب و جلوش را هم جدا از خودرو تحویل‌مان دادند، گفتند خودتان وصلشان کنید؛ گفتیم چشم. توقع عذرخواهی هم نداشتیم.

یک پراید سوار: به کدام دوربین نگاه کنم؟. . . سلام عرض می‌کنم خدمت جناب نعمت‌زاده که وجودشان برای حمایت از صنعت خودروسازی، نعمت است. این خودرویی که سوارش هستم، عالی است. مرگ دست خداست. این چیزها وسیله‌اند. من اصلا راضی نبودم کسی عذرخواهی کند. همین که این خودرو، حرکت می‌کند، خدا را شاکرم. عذرخواهی هم می‌کنم اگر زیاده‌گویی کردم.

یک منتقد پیاده: ترویج و توسعه فرهنگ انتقاد و عذرخواهی خیلی خوب است. همه باید یاد بگیریم که اگر جایی اشتباهی کردیم یا کم گذاشتیم، خیلی صاف و ساده عذرخواهی کنیم. فکر این هم نباشیم که روزنامه‌های ما برای چاپ این همه عذرخواهی، جا ندارند. خیر؛ جا هست. شما عذرخواهی کنید، جاش با ما!

یک عضو کمپین: من با این که به‌دلیل برخی مشکلات کیفی خودروهای تولید داخل و توپ پر برخی از مسئولان پشت قضیه، کمی دلخور بودم و به کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی پیوستم؛ اما الان حس می‌کنم گول خوردم. اگر با هم مهربان باشیم، می‌توانیم با هم کنار بیاییم تا مشکلات خودروها بتدریج برطرف شود. منتهی باید یاد بگیریم که مهربانی یکطرفه نباشد. عزیزان، مهربانی از دو سر بی/که یک سر مهربانی، دردسر بی!

رضا رفیع - جام جم

به اشتراک گذاری
کد خبر : 2088562167715918503
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 1 نظر )

مرگ دست خداست سایپا وایران خودرو وسیله است.