عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین :

خودرو داخلی تا 80 درصد گران فروخته می شود

یکی از بحث‌های مطرح شده پس از انتشار بیانیه هسته‌ای ایران و 1+5، تاثیر این بیانیه در اقتصاد کشور است؛ اقتصادی که براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای مقاوم شدنش باید برنامه‌ریزی کنیم.
کد خبر: ۸۱۹۲۸۷
کاهش قیمتی که اجتناب‌ناپذیر است

این در حالی است که یکی از صنایعی که منتظر انتشار اخبار مثبت هسته‌ای بوده صنعت خودروسازی ایران به عنوان یکی از صنایع پرحاشیه است. درواقع مردم انتظار دارند پس از انتشار این بیانیه و اجرایی شدن آن در آینده شاهد کاهش قیمت خودرو باشند و بررسی‌ها نشان داده که این انتظار چندان هم غیرمنطقی نیست.

هرچند خودروسازان درباره افزایش هزینه‌های خود در برخی موارد اظهار نظر کرده‌اند، اما اگر بخواهیم موضوع تاثیر بیانیه وین در بهبود فضای تجاری میان ایران و دیگر کشورها را در هزینه‌های صنعت خودرو تحلیل کنیم، می‌بینیم که هزینه تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان که وابسته به قیمت ارز، واسطه‌گری و حمل و نقل بوده، کاهش خواهد یافت لذا خودروسازان از نظر اقتصادی باید به طور خودخواسته و طبیعی قیمت محصولاتشان را کاهش دهند، اما آن عاملی که باعث می‌شود آنان از این امر خودداری کنند، انحصار است.

درواقع انحصاردو خودروساز بزرگ در بازار ایران باعث حکمرانی آنان و در نتیجه خودداری از کاهش قیمت‌ها شده است .

حال برای از بین بردن این انحصار و کاهش قیمت خودرو با استفاده از بیانیه وین، دو گزینه روبه‌روی دولت است؛ اول این‌که تعرفه‌ واردات خودرو را پایین آورد و دوم این‌که اجازه ورود خودروسازان خارجی‌ برای راه‌اندازی خط تولید خودرو درکشور را صادر کند تا رقابت، تعیین‌کننده قیمت باشد، نه دو خودروساز بزرگ.

با این حال چون کاهش تعرفه واردات، مخالف اقتصاد مقاومتی است، پس بهترین گزینه از سوی دولت برای کاستن از انحصار طلبی دو خودروساز بزرگ تسهیل سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در کشورمان است تا علاوه بر قیمت، کیفیت نیز به صنعت خودرو بازگردد.

روح‌الله عباس‌پور - دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
س
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
۰
۰
لطفا میشه بفرمایین چرا كاهش تعرفه واردات خودرو مخالف اقتصادمقاومتیه جناب پروفسور ؟!
مریم معمولی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
۰
۰
شما كه هر روز هزینه خدمات را گران میكنید , ضمن اینكه ان آلمانی خودرو 20 میلیونی نمیسازد
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
۰
۰
لطفا اجازه ورود خودروهای خارجی را بدهید تا ببینید كه خودروسازهای ( لگن سازها) داخلی در عرض فقط چند لحظه باید لبو فروش بشوند.
لطفا جام جم نظرم رو پخش كن. ما فقط تو رو داریم.
مرسی
رزمنده دوران دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
۰
۰
با سلام باید دولت زمینه را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم كند. واز طرفی مالیات گمركی واردات خودرو را به صفر برسانید حالا كه خودرو سازان قیمت ها را كاهش نمی دهند.

نیازمندی ها