نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

سه سناریو برای پاسخ دندان شکن به سنا

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزون بر طرح دو فوریتی تصویب توافق جامع در مجلس شورای اسلامی 3 سناریوی دیگر را در دستور کار دارند تا پاسخ دندان شکنی به سنای آمریکا بدهد.
کد خبر: ۷۹۶۰۹۱
سه سناریو برای پاسخ دندان شکن به سنا

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اقدام و تقابل ،‌برای خنثی سازی تصمیمات متخاصمانه سنای امریکا تاکید کرد که جلسات کمیسیون از فردا(یکشنبه) برای بررسی طرح ها، تشکیل می‌شود.

منصور حقیقت پور نماینده اردبیل با بیان اینکه جزئیات سناریوهای موجود کاملاً محرمانه است یاد آور شد که طرف آمریکایی باید بداند که نمایندگان،هر گونه اقدام طرف مقابل را رصد می کنند و با مشورت های لازم تصمیم خواهند گرفت.

در حالی که سنای آمریکا با 98 رأی موافق طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را تصویب کرد تا بر اساس آن توافق هسته‌ای با ایران پس از 5 روز به کنگره ارائه شود و نمایندگان 30 روز فرصت خواهند داشت تا آن را بررسی کنند،نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز در اقدامی همزمان خبر از ارائه طرحی دو فوریتی دادند که توافق هسته‌ای ایران و 1+5 باید به تصویب مجلس رسیده و مجلس بر روند اجرای توافق نظارت کند.

این طرح دو فوریتی که به گفته منصور حقیقت پور پاسخ دندان شکن به تهدید هفته گذشته سنای آمریکا است تاکنون با اقبال قابل توجه نمایندگان مجلس روبه رو شده و اگر به تصویب برسد، مجلسی‌ها نقشی جدی‌تر در فرآیند توافق ایران و ١+٥ خواهند داشت.

وی تاکید کرد که مجلس ایران برای اینکه دست بالاتری را نسبت به اقدانات سنا وکنگره داشته باشد طرح های بیشتری برای مقابله با آنان در دست بررسی دارد.

البته حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نیز درباره طرح دوفوریتی مجلس گفته که «در این باره نشست‌هایی برگزار شده و گفت‌وگوها و مشورت‌هایی باید صورت بگیرد چراکه مدیریت پرونده هسته‌ای در کشور مدیریت خاصی است و همه جوانب کار باید در نظر گرفته شود و مشورت‌های لازم صورت گیرد تا طرح در دستور کار قرار گیرد.

ظاهرا برگزاری نشست‌های تخصصی با تیم مذاکره کننده نشان می دهد که مجلسی ها قصد دارند با در جریان گذاشتن دولت، تصمیم خود را برای حضور در مذاکرات پر رنگ کند تا قانونگذاران کشورهم نقش پررنگی درمیدان پرونده هسته ای کشور داشته وتنها منتظر تصمیمات قوه مجریه نباشند. به گفته سخنگوی کمیسیون باتصویب این دو فوریت،مجلس باید بر روند اجرای توافق نظارت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها