جام جم گزارش می دهد

گران می‌خرم، پس هستم

در همه کشورهای دنیا برای سطوح مختلف درآمدی، کالا وجود دارد و کشور ما هم از این امر مستثنا نیست. یعنی زمانی که در ایران افراد ثروتمند وجود دارند، طبیعی است که باید انتظار آنها برای دریافت کالاهای متفاوت از مردم عادی برآورده شود.
کد خبر: ۷۹۳۳۵۷
رونق بازار کالاهای گران و توزیع ناعادلانه ثروت

پس تا اینجای کار وجود اجناس گران، لوکس و خاص در بازار تعجب‌آور نیست. اما موضوعی که باید بر آن تمرکز کرد، این است که با وجود کمبودهای ارزی و تورم در کشور و وضعیت عدالت اجتماعی، تقاضا برای اجناس گران همچنان بالاست.

این بی‌شک نشانه توزیع ناعادلانه ثروت است که در سال‌های اخیر شدت گرفته و گویای وجود ثروت‌های بادآورده‌ای است که به دست عده‌ای رسیده است؛ کسانی که از طریق دلالی یا به دست آوردن انحصار و نه از راه تولید به ثروت رسیده‌اند.

در واقع در سال‌های اخیر کشورمان با معضل افزایش فعالیت‌های غیرمولد روبه‌رو شده که خود نشانه بی‌انگیزگی افراد برای صرف سرمایه‌شان در راه تولید است.

به این ترتیب چنین افرادی که ثروت‌های قابل توجه دارند، به سمت کالاهای گران کشیده می‌شوند که اساسا نیز نمی‌توان مانع از خرید آنها شد، حتی تشکیلات نظارتی نیز قادر به ورود به این حوزه نیستند چون بحث کالاهای لوکس در میان است و نهادهای ناظر نهایتا می‌توانند وارد حوزه نظارت بر کالاهای اساسی شوند.

در نتیجه می‌توان گفت اگر کالاهایی با قیمت نامتعارف در بازار عرضه می‌شود، تنها راه این است که اگر مشتری ناراضی است، از خرید انصراف دهد.

دکتر آلبرت بغزیان - عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
۰
۰
خیلی متشكر از ارائه راه حلتان واقعا به عقل كسی نمیرسید . فقط در مورد كالاهائی كه حتما باید خریداری شوند هم راه حلی ارائه بفرمائید .

نیازمندی ها