در حالی که پس از اعلام بیانیه لوزان، تلقی‌ها و انتظارات از وضع بازار خودرو، کاهش قیمت بود، ظاهرا پیش‌بینی کاهش قیمت به آرامی در حال تحقق است.
کد خبر: ۷۸۵۲۱۹
کاهش قیمت خودروهای وارداتی؛‌ ثبات داخلی‌ها

به گزارش خبرنگار جام‌جم، گشایش‌های سیاسی که در مذاکرات ایران و غرب رخ داده، هرچند قطعی نیست و هنوز توافق مشخصی بین طرفین امضا نشده تا به لغو تحریم یا تحریم‌هایی منجر شود، اما پس‌لرزه‌های روانی آن بازار برخی کالاهای مصرفی و وارداتی را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از مهم‌ترین این کالاها، خودرو است که مستقیما از شرایط روز و وضع بازار تاثیر می‌پذیرد چون مصرف‌کنندگان براحتی می‌توانند خرید خود را به آینده موکول کنند یا بلافاصله آن را انجام دهند.

این چنین است که بیانیه لوزان و انتظارات مثبتی که به همراه داشته اثراتی بر قیمت خودرو برجای گذاشته است.

هرچند فصل بهار و روزهای پایانی تعطیلات زمانی است که معاملات خودرو به حداقل می‌رسد و قیمت آن نیز با کاهش همراه است. با این حال انتظار برای کاهش قیمت خودرو تا حدی بود که واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز درپی داشت.

بیوک علی مرادلو، مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت اوایل هفته جاری با اشاره به تاثیر بیانیه لوزان بر صنعت خودرو گفته بود که انتظار کاهش قیمت خودرو از مهم‌ترین تاثیرات بیانیه مشترک پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در لوزان بر صنعت خودرو خواهد بود، ضمن آن‌که عرصه رقابت در این صنعت بیش از گذشته سنگین می‌شود.

وی اظهار کرده بود: این تحولات اکنون چراغ سبز را به خودروسازان خارجی نشان می‌دهد تا به سمت بازار خودروی ایران حرکت کنند. کاهش قیمت ارز نیز به طور قطع تاثیراتی بر بازار خودروی کشور خواهد گذاشت، ضمن آن که انتظار کاهش قیمت خودرو نیز وجود خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید: فعالان بازار می‌گویند انتظار برای کاهش قیمت ارز و تلقی بازار برای شکستن قیمت خودرو تا یازدهم تیر که زمان امضای توافق هسته‌ای اعلام شده، باعث شده معاملات خودرو در روزهای جاری کاهش یابد و قیمت‌ها نیز افت کند البته این موضوع فعلا درباره خودروهای خارجی صدق می‌کند و قیمت خودروهای داخلی کمابیش ثابت است اما فعالان بازار خودرو بی‌مناسبت نمی‌دانند که در روزها و هفته‌های آینده قیمت خودروهای داخلی نیز کاهش یابد.

با این حال نکته جالب اینجاست که خودروسازان داخلی به دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت هستند. این درحالی است که با قوت گرفتن احتمال کاهش قیمت ارز و مهار نسبی تورم و بویژه انتظار مردم برای کاهش قیمت، به نظر نمی‌رسد این رویا تعبیر شود.

در این باره غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در خصوص وضعیت بازار خودرو به جام‌جم گفت: اکنون وضعیت بازار خودرو آرام است، به این دلیل که صنف خودرو بعد از تعطیلات 20 روزه، تازه بر سر کار آمده‌اند و خرید و فروش چندانی فعلا انجام نمی‌شود.

وی افزود: همه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بر اساس بیانیه صادر شده وضعیت مطلوبی در اقتصاد به وجود خواهد آمد و صنعت خودرو نیز از آن مستثنا نیست، اما تا زمان اعلام توافق نهایی هیچ چیز مشخص نیست و هر اتفاقی که رخ دهد از روی واکنش بازار است و البته این واکنش‌ها اغلب ناپایدار است.

کاهش قیمت خودروهای خارجی

در همین حال برخی واردکنندگان خودروهای خارجی در خصوص وضعیت فعلی بازار خودرو می‌گویند: اکنون در برخی خودروها شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم، اما تداوم این وضعیت بسته به اعلام نتیجه مذاکرات نهایی است که چه تاثیری روی قیمت ارز خواهد داشت.

یکی از واردکنندگان خودروهای خارجی در این باره به جام‌جم گفت: امسال مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد اعلام شده و این موضوع روی قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر هزینه پلاک این خودروها 10 میلیون تومان بود که امسال به 13 میلیون تومان افزایش یافته است، اما با این حال شاهد کاهش یک میلیون تومانی به طور متوسط در برخی خودروها مانند هیوندای سوناتا و النترا، کیا اسپورتیج و اپتیما هستیم.

به گفته وی، اکنون قیمت هیوندای سوناتا از 176 میلیون به 174 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. همچنین بهای هیوندای النترا از 114 میلیون و 500 هزار به 113 میلیون تومان کاهش یافته است. کیا اسپورتیج نیز با کاهش قیمت یک میلیون تومانی به 160 میلیون تومان رسیده است. کیا اپتیما نیز با کاهش قیمت یک میلیون و 500 هزار تومانی، 158 میلیون تومان قیمت می‌خورد.

ثبات نسبی در قیمت خودروهای داخلی

این در حالی است که قیمت خودروهای داخلی تقریبا تغییری نداشت و فروشندگان، خبر از کسادی بازار می‌دادند و اظهار کردند که فعلا خریداری در بازار وجود ندارد و همه منتظر هستند تا قیمت‌ها در نتیجه توافق نهایی کاهش داشته باشد تا با ضریب اطمینان بیشتری خرید خود را انجام دهند.

براساس بررسی‌های جام‌جم، هم‌اکنون خودروی ال نود E2 با قیمت 43 میلیون و 500 هزار تومان و خودروی سمند ال‌ایکس با قیمت 32 میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسد.

همچنین پژو 405 با قیمت 31 میلیون و 200 هزار تومان، خودروی 206 تیپ 5 با قیمت 36 میلیون تومان و 206 اس‌دی وی8 با قیمت 38 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. رانا نیز با قیمت 33 میلیون تومان و پرشیا با قیمت 39 میلیون تومان موجود است.

پراید 131 هم با قیمت 21 میلیون و 400 هزار تومان و پراید 111 با قیمت 22 میلیون تومان در بازار عرضه شد.

تیبا صندوق‌دار با قیمت 25 میلیون تومان و تیبا2 نیز با قیمت 27 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که تقریبا این قیمت‌ها قیم روزهای پایانی اسفند 93 است.

قیمت‌ها رقابتی خواهد شد

از سوی دیگر، ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با اشاره به رفع تحریم‌ها و توسعه صنعت خودروسازی کشور به خبرنگار جام‌جم گفت: در صورت اعلام توافق نهایی در روز یازدهم تیرماه روزهای خوش صنعت خودرو را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: ما امیدواریم تا همه تحریم‌های علیه ایران برداشته شود و باید از این فرصت بسیار مناسب نهایت استفاده و بهره را ببریم. اکنون خودروسازان زیادی چون رنو و پژوی فرانسه و حتی برخی خودروسازان آمریکایی مانند جنرال موتورز و خودروسازان چینی برای گسترش تولید محصولات خود برای فعالیت در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که با رفع تحریم‌ها شاهد فعالیت آنها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: دولت برای ورود این شرکت‌ها هوشیاری بسیاری دارد تا ایران فقط واردکننده نباشد بلکه آنها باید تولیدات خود را در ایران انجام دهند تا صادرات کشور افزایش یابد.همچنین این شرکت‌ ها باید انتقال فناوری انجام دهند تا وضعیت خودروهای داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار شود.

سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو گفت: از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کیفیت خودروها در کلاس جهانی تاکید دارد و در صورت ورود شرکت‌های خارجی این موضوع محقق خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت قیمتی خودروها بعد از رفع تحریم نیز تصریح کرد: در صورت حضور سرمایه‌گذاران خارجی قیمت‌ها رقابتی خواهد شد. من نمی‌گویم که قیمت‌ها افزایش یا کاهش می‌یابد، اما اگر تعداد خودروسازان بیشتر باشد برای بازاری مانند بازار ایران که سرانه بسیار پایینی در بخش خودرو دارد قیمت‌ها رقابتی خواهد شد که در این صورت رضایت مشتری را به دنبال خواهد داشت.

محمدحسین علی‌اکبری‌ - ‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۰
چه جالب همین خودروهای داخلی اگه پفك در كشور بركینافاسو یك ریال بالا بره فورا گرانی بر روی خودروی ملی ما اثر می گذارد ولی اینچنین اتفاق بزرگی كه افتاد هیچ تاثیری نداره !!!! اگر اینچنین مدیرانی بر سركار باشن و دلار را امریكا مجانی به ایران هم بدهد باز ما شاهد ادامه گرانی خواهیم بود.پس مردم خوشبین ارزانی و رفاه هیچگاه نباشند .
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۰
من مانده ام از این صحبت سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو .كه پراید چطوری میخواد رقابت كنه . مثل اینكه طرف بگه كارخانه فرغون سازی آماده میشه برای رقابت با جنرال موتور . !!!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
۰
۰
اول از همه سلام میكنم به تمامی دوستان عزیز حاضر در این سایت
عزیزان من با همه ی شما موافقم و همگی از خودرو های داخلی كه بعد از 30سال حتی یك سپر جدید روی خودرو به كار نبردن و همیشه محصولات تكراری با نام جدید تحویل مردم دادن مثال میزنم : ( پارس ELX با موتور ایكس یو ام همون موتور زانتیای قدیم ، رانا همون 206 صندوق دار ، روا سال همون روا 1600 cc فقط با در صندوق عقب پژو 405 ، باردو همون پیكان بار قدیم ، دنا همون سورن خودمون كه یكم تغییرش دادن ) متنفر شدیم
از نظر بنده اگه خدا كنه و قیمت خودرو های وارداتی پایین بیاد و گمركی برداشته شه باید ملت همیشه در صحنه عزم خود را جذب كنند و دیگر خودرو های داخلی نخریم چون در این سال های اخیر بنده خودم از این خودروها به شدت خسته شدم و رفتم ماشین آشغال لیفان رو برداشتم فقط به خاطر اینكه تنوعی باشه
ببخشید وقت گرانبهاتون رو گرفتم
یا حق
ایوب
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
۰
۰
با سلام با نظر دوستمون اقا مسعود موافقم.واقعا از این خودرو های تكراری خسته شدیم.از این توهین هایی كه به ملت میشه..اینكه با یك چراغ عوض كردن هم كلی قیمت بردن بالا و هم اینكه كلی كیفیت آوردن پایین...اكثر قطعات خودرو ها كه قبلا فلز بوده جدیدا همه پلاستیكیه..مگه ملت اینا رو ندیدن؟ خیلی از جمع عذر خواهی میكنم قصد توهین به كسی را ندارم.. یا هیچكس اینا رو متوجه نمیشه..بابا تا كی.......... هر كس خودرو داخلی بخره مدیونه..... باید تكلیف این جنگولك بازیا روشن بشه...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها