درحالی که سال 94با تحولات عمده‌ای در سیاست خارجی همراه بود و احتمالا خواهد بود، این پرسش برای بسیاری از شهروندان ایجاد شده که وضع بازار مسکن در سال 94 چگونه خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۴۷۵۲
بازار مسکن رونق می‌گیرد

به گزارش خبرنگار جام‌جم، مسکن کالایی مهم و تعیین‌کننده در سبد مصرفی خانوار است و تحولات قیمتی و آینده آن همیشه مورد توجه است. در سال 93 با وجود تلاش‌های صورت گرفته، بازار مسکن در رکود عمیقی فرو رفت. رکودی که یکسوی آن افزایش قیمت مسکن وسوی دیگر آن کاهش تولید و عرضه مسکن بود. این رکود با خروج سرمایه‌ از این بخش وحرکت به سوی بخش‌های دیگر اقتصاد تشدید شد تا جایی که برخی کارشناسان بازار مسکن سال 93 را سال قحطی و خشکسالی معاملاتی نامیدند.

با این حال بیشتر فعالان و سرمایه‌گذاران بازار مسکن و همچنین خریداران و مردم منتظرند تا بینند وضع بازار مسکن در سال 94 چگونه خواهد شد؛ قیمت‌ها افزایش می‌یابد یا کاهش و در نهایت این‌که موقع مناسب خرید مسکن کی فرا می‌رسد. به این ترتیب اکنون بازار تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها داغ است و داغ نیز خواهد ماند ، زیرا اعلام بیانیه لوزان این احتمال را تقویت کرده که با لغو تحریم‌ها لغو رونق به اقتصاد بازگردد، پس و بدیهی است که یکی از نخستین بخش‌هایی که از این تحولات تاثیر می‌پذیرد، بخش مسکن است.

به این ترتیب برخی کارشناسان اقتصادی بر این عقیده‌اندکه با اعلام توافق لوزان و رفع تحریم‌ها، اقتصاد کشور وارد دور تازه‌ای‌ خواهد شد و بازار مسکن نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

در مقابل کارشناسانی نیز هستند که معتقدند به دلایل اقتصادی رفع یا عدم رفع تحریم‌ها تاثیر چندانی بر بازار مسکن نخواهد داشت و صرفا اثر روانی آن موجود خواهد بود که آن نیز کوتاه‌مدت است. به زعم این کارشناسان چون محصولات مورد استفاده در بخش مسکن با تحریم‌ها مرتبط نیست و بیشتر مصالح ساختمانی در داخل تولید می‌شود، بود یا نبود تحریم‌ها تاثیر زیادی در این بخش نخواهد داشت.

به عبارت بهتر در چند سال گذشته به دلیل افزایش هزینه‌های تولیدکالاهای مورد استفاده در این بخش، قیمت مسکن افزایش یافته و این افزایش مصادف با رشد تورم و عمیق شدن رکود در کشور شده و رکود تورمی بازار مسکن را رقم زده است. با این حال صرفنظر از نگاه کارشناسان به ریشه‌ها و دلایل رکود، آنها معتقدند سال 94 سال خوب و پررونقی برای بازار مسکن خواهد بود.

سال 94، بهار بازار مسکن است

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره پیش‌بینی بازار مسکن در سال‌جاری به جام‌جم گفت: امسال بهار بازار مسکن است و خروج از رکوداین بخش با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و رشد و رونق آن بسیار ملموس خواهد بود.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی‌ ما این است که از اردیبهشت ماه سال‌جاری رونق به بازار مسکن برمی‌گردد و باید برای ثبات آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به طولانی شدن دوران رکود در بازار مسکن افزود: اکنون بیش از 25 ماه است بازار مسکن در رکود قرار دارد اما آمارهای معاملات نشان می‌دهد که در حال خروج از رکود هستیم.

این مقام صنفی تصریح کرد: از آبان سال گذشته تا اسفند ماه رشد معاملات را در بخش شاهد بودیم و این آمار نشان دهنده این است که ما خیز خروج از رکود را برداشته‌ایم. در سال 94 نیز با افزایش بیشتر خروج از رکود روبه‌رو خواهیم بود، به طوری که امسال نیز مانند نیمه دوم سال جاری معاملات مسکن سیر صعودی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران دلیل رشد معاملات و رونق بازار مسکن را حضور مصرف‌کنندگان واقعی در آن عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل رشد و رونق بازار، ورود مصرف‌کنندگان است و زمانی که این افراد وارد بازار می‌شوند تولید نیز رونق می‌گیرد که در نهایت موجب می‌شود بازار مسکن با سرعت بیشتری از رکود خارج شود.

وی درباره پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در سال‌جاری نیز افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در بهار 94 هیچ افزایش قیمتی متوجه بازار مسکن نخواهد بود.به گفته عقبایی قیمت مسکن در بهار 94 ثابت است، اما ممکن است در ایام دیگر سال بسته به شرایط بازار تغییرات قیمتی صورت گیرد که البته خیلی محسوس نخواهد بود.

وی همچنین تاثیر مذاکرات لوزان بر رونق بازار مسکن را غیرمستقیم دانست و اظهار کرد: مردم نباید این دغدغه را داشته باشند که حال که بیانیه‌ای صادر شده، قیمت‌ها و وضع بازار تغییر می‌کند، حقیقت این است که در یک روز یا دو روز و یا حتی یک یا دو ماه تغییری در بازار مسکن حاصل نخواهد شد. البته ما تاثیرات و نتایج مذاکرات سیاسی و اتفاقات جهانی را نمی‌توانیم در وضع داخلی بی‌تاثیر بدانیم و قطعا تحولاتی در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی بوجود خواهد آمد، اما همان‌طور که بیان کردم تاثیر این توافق بر رونق بازار مسکن غیرمستقیم خواهد بود و اگر هم تاثیر داشته باشد اندک و زودگذر است.

عقبایی درباره تاثیر تحولات سیاسی بر قیمت مسکن نیز گفت: بازار مسکن، بازاری است که حدود ۲۵۰ شغل و صنف با آن در ارتباط است و قاعدتا باید چند ماه از تحولات صورت گرفته بگذرد تا شاهد باشیم که تاثیری در قیمت مصالح ساختمانی، صدور پروانه‌های ساختمانی و ... می‌گذارد یا خیر . آن زمان است که می‌توانیم درباره قیمت صحبت ها کنیم.

وی افزود: در واقع بازار مسکن یک بازار بین‌المللی ندارد که بگوییم مثل ارز و طلا وابسته به تغییرات بازار جهانی است، بلکه ما باید توازن میان عرضه و تقاضا را برقرار کنیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: مطمئنا اگر توازن میان عرضه و تقاضا به سمت و سویی برود که حداقل بتواند تولید را بالا ببرد و نیازهای اشباع نشده بازار تحریک شود، می‌توانیم منتظر کاهش قیمت مسکن در بعضی از بخش‌ها باشیم.

تاثیر توافق لوزان غیرمستقیم اما مفید است

همچنین ایرج رهبر، رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران با اشاره به غیرمستقیم بودن تاثیر تحولات سیاسی اخیر در مذاکرات هسته‌ای و احتمال رفع تحریم‌ها در بخش مسکن در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت، اظهار کرد: در بازار مسکن تفاوتی ندارد که تحریم در کشور باشد یا خیر. به این دلیل که سهم مسکن در اقتصاد کشور بالاست و رونق این بازار باعث می‌شود اقتصاد کشور جان بگیرد.

وی افزود: اکنون سهم این بازار در اقتصاد کشور 35 تا 40 درصد است که مدت‌ها به دلیل کمبود منابع مالی و نه تحولات سیاسی در رکود قرار داشت.

رهبر اضافه کرد: البته این توافقات در بازار مسکن بی‌تاثیر نخواهد بود، اما باید گفت رونق بازار به سرعت اتفاق نمی‌افتد و نیازمند گذر زمان است تا وضع تازه با روند اقتصادی کشور مطابقت پیدا کند و سرمایه‌گذاران خارج شده به بازار مسکن بازگردند.

وی تصریح کرد: در این میان نباید از قدرت خرید مردم غافل شد و مسئولان کشور باید تمهیداتی را در نظر بگیرند. همچنین با تقویت ساخت‌ و سازها می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و به این ترتیب شاهد کاهش رکود در بخش مسکن باشیم.

محمد حسین علی‌اکبری / گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها