به بهانه درگذشت فردریک سانجر، دانشمند بزرگ علم ژنتیک ​

درس‌هایی که باید از سانجر آموخت

وقتی واتسون به آخر خط می‌رسد

اگر از جماعت زیست‌شناس یا ژنتیک‌دان بپرسید زیست‌شناسی معاصر بیشتر وامدار پژوهش‌های کدام دانشمندان است، قاعدتا نام جیمز واتسون، اگر انتخاب اول اکثریت زیست‌شناسان نباشد، جزو انتخاب‌های اول آنها به‌طور حتم خواهد بود.
کد خبر: ۷۴۴۹۰۷
وقتی واتسون به آخر خط می‌رسد

حتما از زیست‌شناسی دوران دبیرستان به یاد دارید که جیمز واتسون همراه فرانسیس کریک و موریس ویلکینز نخستین دانشمندانی بودند که پس از مطالعات بسیار به ساختار مولکول DNA پی بردند و پایه‌های علم ژنتیک را بیش از 50 سال قبل بنا نهادند.

شاید وقتی جیمز واتسون، کاشف ساختار DNA برنده جایزه نوبل سال 1962 شد هرگز فکر نمی‌کرد روزی به دلیل شرایط نامساعد مالی مجبور شود ارزشمندترین دستاورد زندگی خود را که نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش در حوزه علم ژنتیک بوده است، به حراج بگذارد.

به گفته مسئولان برگزارکننده یکی از معتبرترین حراج دنیا که اکنون مدال نوبل این دانشمند را به حراج گذاشته، این نخستین بار است که دانشمندی در زمان حیات خود تصمیم می‌گیرد این جایزه را به حراج بگذارد. او این روزها که هیچ درآمدی از طریق فعالیت‌های علمی به دست نمی‌آورد، احساس می‌کند در این سن و سال که شاید بیش از هر زمان دیگری به توجه نیاز دارد مورد بی‌مهری قرار گرفته و برای این که به همه دنیا اعلام کند واتسون هنوز زنده است چنین تصمیم خبرسازی گرفته است.

مدیران این مرکز برای جایزه نوبل این زیست‌شناس مشهور رقمی معادل سه میلیون و 500 هزار دلار پیشنهاد کرده‌اند که تقریبا سه برابر ارزش خود جایزه نوبل است.

بیایید بپذیریم بازنشستگی هم مقطعی از زندگی است که حد و مرزی نمی‌شناسد و حتی افرادی مانند واتسون که کشف بزرگ آنها نقش بسیار مهمی در زندگی بشر امروز داشته است نیز چنین روزهایی را تجربه می‌کنند. روزهایی که می‌تواند تلخ باشد و طعم خاطرات شیرین گذشته را نیز تحت تاثیر قرار دهد. واتسون جامعه را به بی‌مهری متهم نمی‌کند و تلاش می‌کند در این وادی راهی برای حل مشکلات روزمره زندگی‌اش بیابد.

فرانک فراهانی‌جم - گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها