قصه پر غصه کم آبی در همدان

دشت کبودراهنگ مرگ را انتظار می کشد

تالاب بین‌المللی شادگان به دلیل برداشت‌های غیرمتعارف از رودخانه جراحی که تامین‌کننده آب این تالاب می‌باشد، با بحران کم‌آبی روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۷۲۳۵۱۶
بحران کم‌آبی در تالاب بین‌المللی شادگان

بحران کم‌آبی تالاب بین‌المللی شادگان علاوه بر وارد کردن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به این جاذبه طبیعی و محیط‌زیست در پیرامون آن، مشکلاتی را برای صنعت کشاورزی شهرستان شادگان به‌وجود آورده است.

فرماندار شادگان به تامین حقابه تالاب بین‌المللی شادگان از رودخانه جراحی اشاره کرد و گفت: آب شهرستان‌های امیدیه و ماهشهر از رودخانه جراحی تامین می‌شود که این امر تالاب شادگان را در خطر بحران کم‌آبی قرار داده است.

عبدالزهرا سنواتی حقابه مورد نیاز برای تالاب شادگان را 30 مترمکعب در روز عنوان کرد و افزود: این حقابه اکنون 15 مترمکعب می‌باشد که وضع تالاب را بحرانی کرده است.

وی بااشاره به اشتغال 70 درصد مردم شادگان در صنعت کشاورزی افزود: به طور حتم بحران آب، صنعت کشاورزی شهرستان را نیز به خطر می‌اندازد.

سنواتی خواستار چاره‌اندیشی مسئولان برای خارج شدن تالاب شادگان از بحران کم‌آبی شد و گفت: حل مشکل کم‌آبی تالاب شادگان علاوه بر حفظ محیط‌زیست تالاب، رونق صنعت کشاورزی را نیز به دنبال دارد.

فرماندار شادگان حضور سالانه بیش از 200 هزار گردشگر داخلی و خارجی در تالاب بین‌المللی شادگان را یادآور شد و افزود: این تالاب جاذبه‌ای طبیعی گردشگری است که در صورت خشک شدن باعث از دست رفتن درآمدهای زیادی می‌شود.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است که در جنوب غربی کشور در استان خوزستان واقع شده است.

سه تالاب شادگان، خورموسی و خورالامیه در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر بر گزار شد با عنوان تالاب شادگان نامگذاری شده‌اند.

سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب شادگان، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت 30 واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری این تالاب منحصربه‌فرد را از سال 1372 وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده است‌. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها